L’UJI desenvoluparà solucions per a ajudar l'arròs valencià L'equip de recerca GEOTEC utilitzarà les dades de dos satèl·lits per a la detecció de males herbes, plagues i sequeres al camp

14/07/2014 | SCP

• GEOTEC geotec Grupo_INIT_DLL002-350

Membres del grup d'investigació GEOTEC. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

Els investigadors del grup de recerca Geospatial Technologies Research Group (GEOTEC) de la Universitat Jaume I de Castelló s'han embarcat en un nou repte: aplicar els seus coneixements en alta tecnologia per a la millora de l'eficiència i el rendiment en la producció de l'arròs. Aquest estudi s'enquadra dins del projecte ERMES, amb el suport de la Unió Europea dins del setè programa marc de recerca i desenvolupament tecnològic. ERMES està compost per un consorci en el qual es troben universitats i empreses d'Itàlia, Suïssa, Grècia i Espanya, i en el qual també participa la Universitat de València (UVEG).

El sector del cultiu de l'arròs, a escala europea, genera un volum de negoci d'uns 700 milions d'euros per cada any. Amb unes 120.000 hectàries de cultiu d'arròs i una producció propera a un milió de tones, Espanya representa el 24% del total de la producció d'arròs a Europa i només és superada per Itàlia, que produeix el 57% de tot Europa. Per als dos països, l'arròs no solament representa un valor econòmic, sinó també un valor cultural. Una bona mostra d'això són les tradicions gastronòmiques, com ara el risotto a Itàlia o la paella a Espanya. La Comunitat Valenciana és considerada el bressol de la paella, i és la quarta regió amb major producció d'arròs d'Espanya.

El professor Joaquín Huerta, cap del grup de recerca GEOTEC, ha explicat que «alguns dels nostres avanços tecnològics estan ja madurs per a la seua explotació en diverses àrees, incloent-hi l'agricultura». A més, ha afegit que «Europa ha invertit considerablement en el llançament de satèl·lits d'observació terrestre dins del programa Copernicus i són ja dues les missions que estan en funcionament, amb Sentinel-1 i Sentinel-2. Les dades obtingudes per aquests satèl·lits estan ja disponibles i el nostre desafiament consisteix a analitzar i explotar aquestes imatges de satèl·lit per a ajudar els nostres agricultors en la seua tasca al camp. Els seus possibles usos poden ser la detecció de males herbes, plagues, sequeres i patrons de creixement anormal, entre altres».

El fet que els agricultors puguen disposar d'aquest tipus d'informació és un altre repte. El doctor Sven Casteleyn, investigador de l’UJI, apunta a l'àmplia disponibilitat de telèfons intel·ligents i tauletes: «GEOTEC està especialitzada en tecnologies geoespacials, capaces de visualitzar en un mapa qualsevol tipus d'informació amb característiques geogràfiques, juntament amb altres funcions, mitjançant mapes interactius. Anem a construir un geoportal on mostrarem la informació rellevant per al cultiu de l'arròs, com poden ser condicions atmosfèriques, dades de sembra o qualsevol altre tipus d'informació. Això no obstant, també creiem en el desenvolupament i desplegament d'aplicacions mòbils, les anomenades «apps». Aquestes aplicacions ofereixen possibilitats addicionals, tals com la navegació en el propi camp, la notificació d'alertes per als agricultors i observacions in situ».

Col·laboració amb Arròs de València Denominació d'Origen

L'UJI i la UVEG estan treballant estretament, juntament amb Arròs de València Denominació d'Origen, i també amb responsables de l'organització i protecció dels agricultors d'arròs valencià, així com amb l'administració pública. «Aquesta cooperació és vital per a l'èxit del projecte», afirma el doctor Carlos Granell, investigador de GEOTEC que està treballant per al projecte ERMES. «Els nostres socis italians i grecs tenen contactes similars en els seus respectius països. Esperem obtenir una profunda comprensió de quines són les necessitats reals al camp i combinar-les amb les possibilitats tecnològiques que oferim. Això és ciència aplicada, on volem extrapolar la nostra tecnologia per a millorar la vida de la gent, en aquest cas ajudant els agricultors en el seu treball dia a dia i, en última instància, per a millorar-ne l'eficiència».

Altres notícies d'investigació:

Investigadors castellonencs i brasilers descobreixen el creixement de plata metàl·lica en la superfície dels cristalls de wolframat de plata com a efecte de l'electrosíntesi

Dos investigadors de l’UJI participen en l'Escola de Ciència i Enginyeria de Materials de Mèxic