La professora Nieves González anima l’alumnat de doctorat a explorar altres plataformes per a fer difusió de la investigació

19/01/2018 | SCP

• Difondre més la investigació nieves-gonzalez Todo_Suma_18DLL47_in

FOTO: Damián Llorens

La responsable de la Biblioteca d’Econòmiques de la Universitat de Sevilla i professora de Biblioteconomia en la Universitat Pablo de Olavide, Nieves González Fernández, ha animat l’estudiantat de l’Escola de Doctorat de l’UJI i el personal investigador a explorar altres plataformes, complementàries a les tradicionals, per a fer difusió de les investigacions. González ha impartit la conferència «Tot suma: una xifra, un lector, una menció, un tuït» dins del pla de formació transversal de l’Escola de Doctorat, organitzada amb col·laboració de la Biblioteca universitària.

La bibliotecària ha realitzat un repàs de les principals bases de dades on apareixen els texts i les citacions dels articles publicats pel personal investigador com ara Web of Science o Scopus, per explicar que hi altres plataformes que donen difusió a la investigació més enllà de l’àmbit acadèmic. Aquestes permeten, d’una banda, estendre l’impacte de les investigacions, i d'una altra, tenir dades de l’assoliment de l’impacte, com podrien ser Twitter, Mendeley, ResearchGate o Facebook.

González ha recomanat als joves investigadors que busquen altres investigadors o investigadores que treballen en el seu mateix àmbit i que completen el seu perfil acadèmic. Quant a la publicació, la professora ha comentat que cal fer-ho en les revistes especialitzades de la disciplina corresponent i incloure-ho en el repositori institucional amb dades que després s’inclouran en ResearchGate o Mendeley.

La professora ha parlat de KUDOS, una plataforma que potencia la visibilitat i l’impacte de la producció científica, ja que ofereix al personal investigador eines per conèixer quins són els canals més efectius per a la difusió del seu treball. I també ha incidit en la importància de respondre i conversar en les xarxes o plataformes en què s'hi participa. A més a més, ha suggerit la incorporació d’elements com les infografies, les presentacions o els vídeos per fer més atractives i explicatives les investigacions.

Respecte a la visualització de l’impacte, González ha enumerat plataformes com PLUMX o Altmetrics.com on apareixen mètriques relacionades amb els tuits, les baixades, els vídeos o les ressenyes publicades en premsa. En la seua opinió, «encara que oficialment no és té en compte aquest tipus d’impacte, almenys a Espanya, per mesurar la productivitat científica», la investigadora considera que en els pròxims anys s’incorporaran a poc a poc perquè «són dades complementàries que aporten més informació sobre l’impacte d’una investigació».

Nieves González Fernández, doctora per la Universitat de Salamanca, s'interessa especialment en temes de biblioteques, web social i eines i mitjans socials, Altmetrics, màrqueting i indicadors, formació en competències digitals (DigComp), el futur de les biblioteques i temes de lideratge compartit.

Imatges de la conferència