El Labpsitec de l’UJI i l'UV desenvolupa un programa per a millorar el benestar psicològic de les persones amb trastorns emocionals dins del projecte europeu ICare del programa H2020

12/06/2020 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

El programa d'entrenament gratuït i autoaplicat permet aprendre noves habilitats i fortaleses per a afrontar els trastorns adaptatius i altres trastorns emocionals.

El Laboratori de Psicologia i Tecnologia de la Universitat Jaume I de Castelló i la Universitat de València (Labpsitec), coordinat per les catedràtiques Cristina Botella i Rosa Baños, ha desenvolupat CORE, un programa d'entrenament gratuït i autoaplicat mitjançant Internet de millora del benestar psicològic que permet aprendre noves habilitats i fortaleses per a afrontar els trastorns adaptatius o altres trastorns emocionals.

El laboratori espanyol lidera un dels paquets de treball del projecte europeu Integrating Technology into Mental Health Care Delivery in Europe (ICare), finançat per la Comissió Europea amb quasi cinc milions d'euros (378.070 gestionats per l'UJI), dins del programa H2020 (Research and Innovation Framework Programme) en el qual participen centres de recerca de sis països europeus: Alemanya, Àustria, Holanda, Regne Unit, Suïssa i Espanya.

L'objectiu final d'ICare és la integració de les tecnologies per a la prestació de serveis de salut mental a Europa i el desenvolupament d'un model integral per a la seua promoció, la detecció de poblacions en risc, la prevenció i l'administració de tractaments psicològics basats en l'evidència per a diversos trastorns mentals com a depressió, ansietat, trastorns adaptatius, trastorns alimentaris (bulímia, anorèxia, etc.) i trastorns en l'abús de substàncies.

L'oferta d'intervencions online per a la prevenció i el tractament de problemes de salut mental ha augmentat exponencialment en l'última dècada. No obstant açò, molts països europeus no han implementat aquestes estratègies de salut i persones en condicions de risc o amb problemes de salut mental no poden accedir a elles. L'objectiu del projecte és canviar aquest fet mitjançant l'establiment d'un model integral de promoció de la salut mental a Europa.

«S'espera que aquest model puga servir als professionals i a les persones que pateixen aquests problemes en la presa de decisions sobre intervencions basades en l'evidència i administrades a través d'Internet i puga integrar-se en els sistemes de salut de diversos països» explica la investigadora Cristina Botella. Per a aconseguir aquest objectiu els socis aporten 30 programes d'intervenció psicològics que van des de la prevenció al tractament i que es dirigeixen a xiquets, adolescents i adults que se sotmeten a diferents estudis empírics que es realitzen en les universitats suïsses de Bern i Zürich, l'alemanya Marburg i Lüneburg i les espanyoles de València i Castelló.

ESTUDI EMPÍRIC

Un dels tres estudis controlats que es realitza a Espanya és la «Intervenció per a promoure la resiliència en estudiants en risc de desenvolupar trastorns adaptatius», gestionat per les professores Cristina Botella i Azucena García Palacios de l'UJI i Rosa Baños, de la UV, junt amb les investigadore del Labpsitec Rocío Herrero y Araceli Palma. El seu propòsit és provar l'eficàcia del programa d'intervenció autoaplicado mitjançant Internet en persones amb el risc de desenvolupar un trastorn adaptatiu o altres trastorns emocionals, com l'estudiantat universitari amb baixos nivells de resiliència que han d'afrontar un esdeveniment crucial en la vida com és el primer any d'universitat.

La vida universitària és un continu procés de canvis i nous desafiaments, en ocasions estresantes. Preparar-se per a fer front a aquest canvi resulta clau perquè l'estudiantat tinga un bon inici en la seua carrera universitària. Entrenar-se per a millorar determinades habilitats psicològiques disminueix significativament les probabilitats de desenvolupar problemes emocionals, com a ansietat o depressió, i  optimitza les nostres habilitats per a rendir de manera més òptima i saludable. El principal objectiu del programa CORE és ensenyar habilitats i estratègies adaptatives per a fer front als problemes quotidians, amb el propòsit de millorar la resiliència i les estratègies d'afrontament i incrementar els seus nivells de benestar.

El programa CORE està obert a la participació de tots els estudiants universitaris majors de 18 anys que poden beneficiar-se d'aquest entrenament gratuït. Té una durada de sis setmanes i inclou diferents elements multimèdia com a vídeos, àudios, vinyetes i imatges. Està estructurat en un mòdul per setmana amb exercicis per a entrenar les diferents habilitats i treballa sobre diferents dimensions en el camp del benestar (autoaceptació, relacions de qualitat amb uns altres, sentit d'autonomia, capacitat de gestionar entorns complexos o la cerca d'objectius significatius i del sentit de la vida). Més informació i inscripció en https://www.icare-bienestar.com/ o en el correu electrònic icare@uji.es.

Aquest programa utilitza una plataforma online i l'aplicació mòbil «Minddistrict» i ofereix un ampli ventall de tècniques basades en l'evidència (teràpia cognitiu comportamental, activació conductual, reestructuració cognitiva, solució de problemes, mindfulness, acte-compassió, entre altres). Si la intervenció és beneficiosa, assegura la investigadora Cristina Botella «donarà lloc a estratègies d'intervenció innovadores que poden ajudar en gran manera als estudiants, tant des d'un punt de vista personal com a acadèmic». D'aquesta forma, les universitats disposarien d'un programa que podria oferir al seu estudiantat per a prevenir el risc de problemes emocionals.

Els investigadors i investigadores que participen en aquest projecte pertanyen a la Technische Universitát Dresden (Alemanya), Universitat de València, University of Kent (Regne Unit), Universitat Bern (Suïssa), Ludwig Boltzmann Institute for Health Promotion Research (Àustria), Universitat Marburg and Lüneburg (Alemanya), Medizinische Universitát Wien (Àustria), Universitat Zürich (Suïssa), Kings College London (Regne Unit), Minddistrict (Holanda) i l'UJI.

En el Laboratori de Psicologia i Tecnologia (LabPsiTec), de la Universitat Jaume I de Castelló i de la Universitat de València, porta més de 25 anys investigant les possibilitats que les Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació (Tics) poden oferir a la Psicologia Clínica. Aquestes eines (Realitat Virtual, Realitat Augmentada, Internet, sistemes mòbils, etc.) poden ser utilitzades per a l'avaluació i el tractament, així com per a l'estudi dels processos psicològics bàsics.

Més informació: https://www.icare-online.eu/es/icare.html

 

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions