80 joves investigadors i investigadores expliquen a l’UJI els seus primers projectes d’investigació Lliurament de guardons en la vuitena reunió científica «El gust d’investigar»

29/06/2016 | SCP

•  guardons-gust-investigar El_Gust_Investigar_16DLL01

Participants en «El gust d’investigar». | FOTO: Damián Llorens

El lliurament de premis i diplomes de la VIII Reunió Científica «El gust d'investigar» ha posat el punt final a la reunió científica, i a un any de treball, que ha reunit durant la jornada de dimecres 22 de juny de 2016 més d’un centenar de persones, entre alumnat i professorat, a l’aula magna de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, amb l’exposició dels 28 treballs d’investigació realitzats al llarg del curs acadèmic. Paral·lelament a les presentacions, els grups participants han preparat un pòster sobre la investigació que s’ha exposat al vestíbul de l’Escola.

Aquest concurs, organitzat per l’ESTCE i el Cefire, amb la col·laboració de les empreses BP España, UBE i Aquarama, els vicerectorats d’Estudiants i Investigació de l’UJI i la Càtedra FACSA d’Innovació en el Cicle Integral de l’Aigua, ha comptat amb la participació de 80 alumnes de quart d’ESO i primer de batxillerat, tutoritzats per 12 membres del professorat. L’alumnat pertany a centres d’educació secundària de l’Alcora, Almassora, Benicàssim, Borriana, Castelló de la Plana, Onda, Torreblanca, València, la Vall d’Uixó i Vila-real. La reunió científica és també una acció formativa del Cefire en què participen 27 professors i professores, a banda dels tutors, per a conèixer el funcionament del concurs.

Els equips guanyadors d’aquesta convocatòria han sigut els següents:

El premi extraordinari 25 aniversari de l’UJI, al millor treball ha sigut per a la investigació titulada «Diversitat als parcs i jardins urbans de Castelló» presentada per Alba Adelantado, Ferran Llop i Balma Boira, tutoritzats pel professor Richard Pitarch, de l’IES J. B. Porcar de Castelló de la Plana.

El premi de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals al segon millor treball ha sigut per a la investigació titulada «Oscil·lacions líquides», presentada per Lluís Pastor, Mar Royo i Paula Ramos, tutoritzats per la professora Rosa Salvador, de l’IES Penyagolosa de Castelló de la Plana.

En l’àrea de Tecnologia i Informàtica el guardó ha sigut per als alumnes Mario Edo, Javier Contreras i Eric Jou, de l’IES Politècnic de Castelló de la Plana, amb el treball «Desalación y purificación del agua» tutoritzat per la professora M. Ángeles Sos.

L’equip guanyador en l’àrea de Matemàtiques, Física i Química ha sigut el format per Fernando Reboll i Ahmed Ratleh, de l’IES Penyagolosa de Castelló de la Plana, amb el treball «Resistivitat de la mina de llapis», tutoritzat per la professora Rosa Salvador.

El guardó en l’àrea de Ciències de la Vida, la Salut, la Terra i el Medi Ambient ha sigut per a l’equip format per Paula Mendoza de l’IES Honori García de la Vall d’Uixò amb el treball «Què amaguen les molses?» tutoritzat per les professores Maribel Rubio i M. Dolores Lozano.

El premi especial de la Càtedra FACSA d’Innovació en el Cicle Integral de l’Aigua de l’UJI ha sigut per al treball «Fitoremediación» presentat per les alumnes Georgina-Paula Horhoi, Clara Folch i Laura Beltrán, de l’IES Francesc Ribalta de Castelló de la Plana, tutoritzades per la professora Marisa Falcó.

El guardó a la millor presentació oral ha recaigut en Valentín-Cosmin Pletea i Paula Marín de l'IES Torreblanca amb el treball  «Estressant lentilles», sota la tutorització de la professora Begonya Falcó i el professor Raül Portolés.

En la inauguració de la jornada, el vicerector d’Investigació i Doctorat, Antonio Barba, ha mostrat el seu desig perquè l’experiència haja servit a l’alumnat per «agafar-li el gust a la investigació i enfrontar-se a tot allò que desconeix per a esbrinar tantes realitats que encara són ocultes a la intel·ligència humana» i gaudir «d’aquesta experiència de relació especial amb la ciència, un àmbit de l’activitat humana sorprenent i gratificant». El responsable d’aquesta important àrea universitària ha recordat que per a l’UJI la promoció de la vocació científica i el gust per investigar és una important responsabilitat que assumeix mitjançant activitats com aquesta.

Per la seua banda, la vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García, qui ha intervingut en el lliurament de guardons, ha felicitat a tot l’alumnat i professorat que ha participat en el concurs, esperant que «l’estudi haja permès a l’estudiantat conèixer un poc més i millor el procés bàsic de la investigació i interessar-se per l’aventura del coneixement i de l’aplicació del coneixement a la resolució dels problemes humans amb la finalitat d’aconseguir un món millor». L'acte ha comptat també amb la participació d'Israel López de l'equip Motorsport Research, qui ha parlat sobre l'enginyeria en la competició.

El comitè científic d’aquesta edició ha estat format per Manel Canseco, Sergio Mestre i Amable Pérez del Cefire, i Antonio Gallardo i Ignacio Morell de l’UJI. L'objectiu del concurs és que els joves, en equips de dos, tres o quatre i tutoritzats per un membre de seu professorat, desenvolupen un treball d'investigació en diverses àrees de coneixement com ara les matemàtiques, les ciències de la vida, la salut, el medi ambient o la tecnologia.

Imatges dels equips guanyadors: