Exposició: «De les terres i els dominis del senyor rei d'Aragó»

09/01/2018 | SCP

Data: del 21 de desembre de 2017 al 28 de gener de 2018
Acte: exposició
Títol: «De les terres i els dominis del senyor rei d'Aragó», comissariada per Vicent Garcia Edo i Rosa Gómez Albiñana
Lloc: Menador, espai cultural
Entitat: Vicerectorat de Cultura, Extensió Universitària i Relacions Institucionals de l’UJI

Resum: la Universitat Jaume I presenta en públic, per primera vegada, una extensa selecció de la seua col·lecció de mapes originals dels segles XVI a XVIII dels territoris de l'antiga Corona d'Aragó. Amb el títol: «De les terres i els dominis del senyor rei d'Aragó» es mostra un conjunt de seixanta mapes impresos a Espanya, França, Països Baixos, Itàlia, Alemanya i Àustria, el més antic dels quals és un mapa imprès de l'antic regne de València, confeccionat pel geògraf valencià Jerónimo Muñoz l'any 1568, i publicat a la ciutat belga d'Anvers l'any 1584. La inauguració es realitzarà dijous 21 de desembre a les 18.30 hores.

Les cartes representen els territoris d'Aragó, Catalunya, Mallorca i València, de forma conjunta en algun cas, en altres agrupant un parell de territoris i, la resta, són representacions individuals dels esmentats estats de l'antiga Corona d'Aragó. Els mapes són obra d'alguns dels cartògrafs europeus més importants de tots els temps, com ara Abraham Ortelius, Jodocus Hondius, Wilhelm Blaew, Frederik de Witt, Nicolas Sanson, Nicolas de Fer, Philipe de Pretôt, Giacomo Cantelli, Placide, Johannes Homann, Pierre Mortier, o Jerónimo Lavanha.

I entre els espanyols hi ha treballs esplèndids, com el mapa mural de Catalunya de Josep Aparici (1769), el seu equivalent d'Aragó de Tomás de Lezaún (1777), o la magnífica col·lecció de mapes de tots els estats de la corona aragonesa, obra de Tomás López, en especial el raríssim «Mapa del reyno de Valencia» datat l'any 1762, adquirit fa poc de temps per commemorar el XXV Aniversari de la Universitat Jaume I.

L’exposició ha estat organitzada pel Vicerectorat de Cultura, i els comissaris són els professors Vicent Garcia Edo i Rosa Gómez Albiñana. Pot ser visitada de dimarts a dissabte, de 10 a 14 h i de 17 a 20.30 h; diumenges i festius, de 10 h a 14 h.

Llibret exposició