Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

Professorat

Dep. d'Educació i Didàctiques Específiques
Cabedo Mas, Alberto

Cabedo Mas, Alberto

Professor Titular d'Universitat

Chiva Bartoll, Óscar

Chiva Bartoll, Óscar

Professor Titular d'Universitat

Dep. de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura
Aguirre García-Carpintero, Arecia

Aguirre García-Carpintero, Arecia

Professora Titular d'Universitat

Herrero Rico, Sofia

Herrero Rico, Sofia

Professora Associada Laboral

Moliner Miravet, María Lidón

Moliner Miravet, María Lidón

Professora Titular d'Universitat

Dep. de Filosofia i Sociologia
Comins Mingol, Irene

Comins Mingol, Irene

Professora Permanent Laboral

París Albert, Sonia

París Albert, Sonia

Professora Permanent Laboral

Dep. de Ciències de la Comunicació
Benet Ferrando, Vicente José

Benet Ferrando, Vicente José

Catedràtic d'Universitat

Nos Aldás, Eloísa Fernanda

Nos Aldás, Eloísa Fernanda

Catedràtica d'Universitat

Dep. d'Enginyeria Mecànica i Construcció
Hernández López, Leonor

Hernández López, Leonor

Catedràtica d'Universitat

Dep. d'Història, Geografia i Art
Sanz Rozalén, Vicente

Sanz Rozalén, Vicente

Professor Titular d'Universitat

Dep. de Traducció i Comunicació
Farné , Alessandra

Farné , Alessandra

Professora Permanent Laboral

Col·laboració docent externa
Abarca Obregón, Gloria María

Abarca Obregón, Gloria María

Universitat: Universidad Albert Einstein, México

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • Date: November 20th till December 1st, 2017 - Description of the professional situation (category) Professor of the Peace Education Course in the Master´s Degree in Peace, Conflict and Development. Dr. Gloria Maria Abarca holds a PhD in Peace, Conflict and Development. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) The principle research area that she is searching is about Peace Education, and the specific topic is about Peace Education trough Holistic Peace. This topic is include it in the Master thesis and the PhD thesis that she present in the UJI University, in the program of Peace, Conflict and Development. She was coordinator for some International Peace education Projects like: “ A World Painted by Peace” www.unmundotenidodepaz.org. Mexico Painted by Peace, “ Burbujas de Ilusión”, “RadioMiniatura”, Creando puentes, and others. She wrote different articles about Peace education and Peace, some of this articles are: English -Abarca, Gloria. The Classroom: A Place for Inner Peace Education. GCPE Monthly Newsletter No. 107, August /September 2013 http://www.peace-ed-campaign.org/newsblog/wp-content/uploads/2013/08/GloriaAbarca_InnerPeaceInTheClassroom.pdf Spanish -Abarca, Gloria “Guía del profesor 5” Portafolios de vínculos Inteligentes. Santillana, México, marzo del 2006. -Ramírez, Gloria, Asistentes de la Coordinación (Miriam Soto, Gloria Abarca, Odeth Solís, Mario Salgado y Job Luna) “Plan Nacional de Educación en Derechos Humanos, 2006 “, Cátedra UNESCO de Derechos Humanos de la UNAM, (FCPS), México, del 2006. -Bahajin, Said, Gloria Abarca etal. “Cuestionario en la puesta en práctica del programa de la acción en una cultura de la paz”, UNESCO, 2005 http://www3.unesco.org/iycp/Report/Bahajin.pdf -Abarca, Gloria. Artículo “La Paz, cuestión de todos” 18 de febrero del 2008, periódico el Mediterráneo. http://www.epd.uji.es/web/comun/archivos/noticias/mediterraneo_gloria_18022009.pdf -Swart, Sanne. Clizia del Zompo y Gloria Abarca.” La paz; reconocer el Humano en cada persona, Julio 2009, Periódico el Mediterráneo. http://www.epd.uji.es/web/comun/archivos/noticias/final_articulo_meditaraneo.pdf -Artículo publicado en catalán y castellano en la Universidad de Barcelona, en la sección de Artes y Paz de la Escola de Cultura de Pau llamado ‘Un mundo teñido de paz. Una exposición itinerante, internacional e intercultural de plástica infantil’, escrito por Gloria María Abarca Obregón y Said Bahajin. Enero 2011. http://escolapau.uab.cat/img/programas/musica/mon.pdf http://escolapau.uab.cat/img/programas/musica/mundo.pdf -Abarca Gloria María, Herrero Rico Sofia y Andrea Francisco Amat. Articulo “la Educación para la paz desde una visión Holística para la conformación de una ciudadanía crítica” octubre 2011Quaderns Digitals. No. 69 Actas Congreso Mejora Educativa y ciudadanía crítica. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=11090 -Abarca Obregón Gloria María en UAEM “La configuración de Nuevos espacio en la cultura, deporte, comunicación y educación para la paz, México 2011. http://www.maporrua.com.mx/p-4710-la-configuracin-de-nuevos-espacios-en-la-cultura.aspx -Abarca Gloria y Amaral Palevi “Educación y migraciones contemporáneas: El caso de la comunidad Rumana en Castellón”. En Aldás Eloisa, Alex Iván Arévalo, Eduardo Sandoval (editores) « Migraciones y cultura de paz: Educando y comunicando solidaridad», Dykinson, Madrid 2012. -Abarca, Gloria “Reconocimiento a Fatuma Ahm
Ali , Fatuma Ahmed

Ali , Fatuma Ahmed

Universitat: United Stated International University in Nairobi, Kenia

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: Fatuma Ahmed Ali Date: 12th of January 2021 - Description of the professional situation (category) Associate Professor of International Relations at the United States International University – Africa (USIU-A), Kenya, Visiting Faculty and an External Researcher of the Interuniversity Institute for Social Development & Peace (IUDESP) of the Universitat Jaume I, Castellón, Spain. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Her research interest include Gender and Violent Extremism, Preventing/Countering Violent Extremism, Women and War, Women Economic Empowerment, Peace Education, Peace Culture, Indigenous Conflict Transformation and Peacebuilding Models, Social Development, Feminist Theory, African-Islamic Feminism, Women´s agency, Politics, Elections, Peace Settlements, Informal institutions/actors and Migration/Displacements in the Horn of Africa, Gender/Child Protection of Refugees, Gender Based Violence and Conflict Related Sexual Violence (CRSV). Her recent publications include: Ahmed Ali, Fatuma and Muyonga, Doreen (July 20, 2020), “Democratisation on hold in Somalia as first-past-the-post election is postponed”, in The Conversation, https://theconversation.com/democratisation-on-hold-in-somalia-as-first-past-the-post-election-is-postponed-142665; Ahmed Ali, Fatuma and Arrno, Stephen Amin (2020). “Revolution is Female: Reconstructing African Women´s Agency in Political Regime Change Lessons from Sudan´s Revolution” in Munyi Nyaga Elijah, Mwambari David and Ylonen, Aleksi (eds), Beyond History: African Agency in Development, Diplomacy and Conflict Resolution (Africa: Past, Present & Prospects), London: Rowman & Littlefield International; Ahmed Ali, Fatuma, (2020). “Commentary on Somali Migration and Displacement”, in the African Studies Review (ASR), Volume 63, Number 1 (March 2020), pp.117-123, doi:10.1017/asr.2019.84; Research Project: UKRI GCRF Global Network on Gender and Responding to Violent Extremism (GARVE), https://garve-network.org/ - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) She has taught a variety of courses at the undergraduate, graduate and post-graduate levels across different disciplines in Kenya, Spain and Mexico. Using participatory dynamics, innovative technology and a mixture of cognitive and socio-affective methods.She was awarded the TOP Faculty of Year 2012 and three times the Best Female Lecturer of the School of Humanities and Social Sciences, USIU-A. - Aspects related to professional activities (if any) She has been involved in organizing several roundtables, seminar series, colloquium, international conferences, curriculum development, review/accreditation, program review, peer review, external examination and student supervision. She has served as the Program Director of the International Relations Department, USIU-A. She has worked as an independent consultant with International NGOs, UN agencies, Kenyan Government and the Commission for University Education (CUE). - Other aspects you would like to highlight She sits in the Board of Directors of the NGO Coalition of Violence Against Women (COVAW), Conscious Kenya and she is the Nairobi Patron of the Community based organisation Sisters with a Mission. She is peace researcher, African-Islamic feminist, Pan-Africanist, mentor and an academic activist for Violence against Women. In 2020, she was the recipient of the prestigious Peace Prize Award of the City of Castellon, Spain.
Almela Escrig, Adela

Almela Escrig, Adela

Empresa: Cátedra UNESCO de Filosofía de la Paz

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • Máster: Máster Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesora: Adela Almela Escrig Fecha: 26 de novembre de 2020 Coordinación estudiantado internacional de la Cátedra UNESCO de Filosofia para la Paz. Funcionaria interina de la Universitat Jaume I Líneas de investigación Interculturalidad, Estudios de Paz, Traducción e Interpretación
Alonso Rodriguez, Araceli

Alonso Rodriguez, Araceli

Universitat: Wisconsin University, Wisconsin, EEUU

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Profesora

  • Mostra la biografia
    • - Description of the professional situation (category) -Professor of Gender and Women’s Studies, Women’s Health and Human Rights. Department of Gender and Women’s Studies, School of Medicine and Public Health at the University of Wisconsin-Madison (UW-Madison). -Director for Gender, Health and Clinical Practice for UW-Madison STREETS Programs (Social Transformation to End the Exploitation for Sex) - Director of Global Women’s Health and Human Rights Field-Work Experience Courses in Kenya for women’s health and sustainable development; and in Spain and Morocco for human trafficking (trafficking of women and girls for sexual exploitation) Global Health Institute, University of Wisconsin-Madison. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions) Women’s Health and Women’s Rights Women’s Health and Peace Building Gender, Health and Disease (neglected diseases and gender) Trafficking of Women and Girls for Sexual Exploitation - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) I’ve been teaching for 24 years in the United States, and my classes are usually rated the highest. My teaching is theoretical, and research to practice oriented. I place the debate into a theoretical framework, I present past and present research, and I provide tools for practice. My teaching is interactive whenever possible. I normally teach classes with 400 or 500 students in which the interaction is minimum. In all my other classes the debate goes both ways, students contest my teaching and I react to students’ comments with more theory, research or tools for action. I use combinations of ppts, formal and informal debates and discussions, and I strongly encourage active participation in my classes. In an average class, every single student must actively participate in enriching their peers learning experience. We all, students and myself, make the class together. - Aspects related to professional activities (if any) -Service-Learning. I’ve created several service-learning programs for students to practice what they learn in my classes. -I created the NGO “Nikumbuke-Health by Motorbike” to generate a grassroots movement pushed by undregrad and grad students along with local women and girls from isolated villages in Kenya. - Other aspects you would like to highlight I have received 10 Teaching Awards at the University of Wisconsin-Madison
Bahajin , Said

Bahajin , Said

Empresa: Embajada de Chile en Marruecos

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Director de la Oficina Comercial de Chile en Marruecos

  • Mostra la biografia
    • Date: November 20th until December 1st, 2017 - Description of the professional situation (category) Professor of the Peace Education Course in the M.A. Program in Peace, Conflict and Development. Dr. Said Bahajin holds a PhD in Peace, Conflict and Development Studies. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) His principle research area is intercultural dialogue, Alliance of civilizations, Peace Education. His PhD thesis, entitled United Nations Alliance of Civilizations and the Peaceful Transformation of Conflict between Muslim and Western Societies, has been praised for its sophisticated analysis and its significant contribution to peace philosophy. He is the coordinator for various International Peace education Projects such as: “A World Painted by Peace”, “RadioMiniatura”, “Creando Puentes”,. Pachamama Odm Project, Bubbles for hope Project, Postcards for Yasir Campaign, The World of Colors Project and others. The articles Bahajin has written about Peace Education and Peace are listed below: • Peace culture to paint the world with peace, with Dr. Gloria María Abarca Obregón, 2014, http://www.pedagooogia3000.info/web/html/P3000_Book_Tomo_I_web.pdf • The Latin American’s model to the integration of Arab immigrants, in Spanish, December 2011, http://www.unaoc.org/ibis/2011/11/08/el-modelo-latinoamericano-en-la-integracion-de-los-inmigrantes-arabes/ • We coexist but we don’t know, in Spanish, 29 December 2011, http://www.webislam.com/articulos/66353-convivimos_pero_no_lo_sabemos.html • Smile please, in Spanish, 16 September 2011, http://www.webislam.com/articulos/62475-sonria_por_favor.html • A gift of love, in Spanish, 14 Mai 2011, http://www.webislam.com/articulos/61538-un_regalo_de_amor.html • World painted with peace: a traveling, international and intercultural project, in Spanish, January 2011, http://escolapau.uab.cat/img/programas/musica/mundo.pdf • The imperfect integration for those who come and who are living in Spain, in Filosofía en acción retos para la paz en el siglo XXI, 2009, Castelló de la Plana, Universidad Jaume I. • War is not the path, in Spanish, 21 January 2009, http://www.uji.es/cocoon/xpfpub/genera-contenido-pdf2?tcont_id=1757&c_id=15538622 • Immigration: A journey to the paradise of peace, in Spanish, 21 Mai 2007, http://www.webislam.com/pdf/pdf.asp?idt=7417 • The ethics of the hospitality in the Islamic faith, in Spanish, 04 de December 2007, http://www.webislam.com/?idt=8885 • Immigration: For a peaceful transformation of conflict, in Spanish, 07 December 2007, http://www.webislam.com/?idt=8886 • World painted with peace, Contribution to The Mid- Term Report On The International Decade for a Culture of Peace and Non- Violence for The Children Of the World (2001- 1210), in Spanish. http://www3.unesco.org/iycp/Report/Bahajin.pdf - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) Bahajin’s professional experience is being a teacher, he has been an elementary teacher for more than 18 years, and he gives conference in many programs: Peace Education: experiences and contributions”, First Symposium about Peace Culture, 28 November 2015, Ciudad Juárez, México. Title: “Building together a Peace Culture”, First Symposium about Peace Culture, 27 November 2015, Ciudad Juárez, México. Title: “The role of Civil Society in Peace Education”, Interestatal Forum Peace education and Pedagogy 3000, 1 September 2015, Toluca, México.
Calvo Rufanges, Jorge

Calvo Rufanges, Jorge

Empresa: Centre d'estudis per la pau JM Delàs

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Coordinador-Investigador del Centre de la Pau JM Delas

  • Mostra la biografia
    • Profesor/a: Jordi Calvo Rufanges Fecha: 24 de junio de 2015 - Descripción de la situación (categoría) profesional Es coordinador e investigador del Centro Delàs de Estudios por la Paz, ONG dedicada al estudio del militarismo y el armamentismo desde una visión de cultura de paz y desarme. Es doctor en Paz, Conflictos y Desarrollo en la CEs coordinador e investigador del Centro Delàs de Estudios por la Paz, ONG dedicada al estudio del militarismo y el armamentismo desde una visión de cultura de paz y desarme. Es Máster en Acción Internacional Humanitaria (Universidad de Deusto) y Máster Internacional en estudios de Paz, Conflictos y Desarrollo (UJI). Es profesor de grado en la Facultad de Comunicación y Relaciones Internacionales de la Universitat Ramon Llull de Barcelona. Profesor en el Máster Internacional en estudios de Paz, Conflictos y Desarrollo de la UJI, y profesor de master online de la Universitat Oberta de Catalunya y de la Universitat de Barcelona. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Ha realizado buena parte de su investigación en el campo de los movimientos sociales y las ONG, con una tesis doctoral y varias publicaciones sobre el Foro Social Mundial, la globalización y los movimientos sociales como agentes de cambio sistémico. la cooperación al desarrollo y acción humanitaria y la paz y el desarme. Desarrolla su principal investigación en el campo de la paz y el desarme, prestando especial atención al impacto de la economía de defensa en la conformación y perpetuación de conflictos armados. Ha especializado su investigación en el ciclo económico-militar, especialmente en los aspectos de gasto militar, ,comercio de armas y financiación de la industria militar. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Profesor de conflictos, economía de defensa, desarme, cooperación al desarrollo, acción humanitaria, movimientos sociales y cultura de paz en varias universidades (UJI, URL, UB, UOC) así como en cursos de ONG. Experiencia en docencia en la Universitat Ramon Llull, en la Facultad de Comunicación y Relaciones Internacionales Blanquerna, como profesor-tutor del seminario de Análisis de Conflictos, del Grado de Relaciones Internacionales (2014 y 2015) y de Sistemas de Cooperación Internacional al Desarrollo del Grado de Relaciones Internacionales (2015). Universitat Jaume I de Castelló. Profesor de la asignatura Análisis de conflictos internacionales en el Master por la Paz, Conflictos y Desarrollo de la UJI (2013 - actualidad) Experiencia en docencia online en la Universitat Oberta de Catalunya. Consultor-profesor de la asignatura Economía y conflicto. Máster en conflictología. (2012- actualidad) y en la Universitat de Barcelona, Profesor del módulo sobre movimientos sociales y transformación social en el Máster Educación, Globalización y Transformación Social (2013 y 2014) Fundación Apy Solidaridad y ONG Solidaridad Internacional. Ayuda humanitaria en situaciones de conflicto, nuevos factores de conflicto derivados de la globalización (2007, 2008, 2012, 2014); Paz y cultura de paz (2005, 2007, 2008, 2012, 2015). - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Trabajo en paz y desarme en el Centro de Estudios por la Paz JM Delàs como coordinador e investigador en seguridad, defensa, militarización, armamentismo y cultura de paz. (2010 – actualidad), y en Justícia i Pau, como coordinador e investigador de campañas de paz y desarme, (2007 – 2015) en Barcelona Trabajo humanitario en terreno: Médicos Sin Fronteras-España: Coordinador de Proyecto en República Centroafricana. (2012). Nigeria (2011); República Democrática del Congo (2010); Zambia (2006); Asistente Coordinador General en República
Camps Febrer, Blanca

Camps Febrer, Blanca

Universitat: Universitat Autònoma de Barcelona

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • Date: March, 2021 - Description of the professional situation (category) I am currently a Doctoral Fellow at the Autonomous University of Barcelona. I hold a scholarship (Ref. BES-2017-080049) within the framework of the R+D Project “Transnational Dynamics and Actors in the MENA Region: A historical Genealogy of Elites and Social Movements in between the local and global levels”, directed by Dr. Laura Feliu Martínez and Dr. Ferran Izquierdo Brichs. (Spanish Ministry of Science, Innovation and Universities; State Agency for Research (AEI) and European Regional Development Fund (ERDF)) (HAR2016-77876-P). - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) My main research lines deal with the security sector and human rights in the Mediterranean Region, especially in the Middle East and North Africa. I have worked and published on issues related with the Security Sector and its Reform; tranisitional justice; popular uprisings; Foreign Policy Analysis; militarism and militarization in the North of Africa; Armed conflicts; feminist security studies; and business and human rights in contexts of military occupation. See my CV for a list of my publications. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) I have been teaching in the capacity of Associate Professor at Graduate level and at post-graduate level at Blanquerna – Ramón Llull University and at the Autonomous University of Barcelona. I have taught lectures in groups of plus 60 students as well as in seminar courses with groups of 10-15. I have also regularly been supervising Final Degree Projects and Final Master Projects. - Aspects related to professional activities (if any) I have worked for different NGOs in the Mediterranean region. I am the research coordinator of the Observatory on Human Rights and Business in the Mediterranean Region (ODHE in Spanish). In sum, I have developed technical skills in project-design and implementation as well as in research-based work with NGOs. - Other aspects you would like to highlight I have worked and I am a member of the Delas Center for Peace Studies.
Cordero Pedrosa, Carlos Javier

Cordero Pedrosa, Carlos Javier

Empresa: Cátedra UNESCO de Filosofía de la Paz

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • Fecha: 4 de noviembre de 2020 - Descripción de la situación (categoría) profesional Profesor externo (SBG023, SBG069, SBG046) - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones...) Estudiante de doctorado escribiendo actualmente una tesis sobre Frantz Fanon. Interesado en cuestiones de racismo, migración, salud, y descolonización - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Capítulos de libros “Towards Whiteness: Orientations of the European White Left” con Jang, I Jin. En Decolonizando Identidades. Pertenencia y Rechazo de/desde el Sur Global, ed. by Olivieri, C. and Ortega Santos, A. Granada: Instituto de Migraciones, 2018. Pp. 315-327. Artículos en revistas académicas “To Laugh or Not to Laugh at Racist Jokes,” Con Jang, I Jin, Peace Review: A Journal of Social Justice, 28: 4 (2016), 474-481. “Peace, Race, and Disciplinary Decadence,” con Jang, I Jin, Entreletras, vol. 9, no. 1 (2018), 66-79.
Cutler , Yacsire Déniz

Cutler , Yacsire Déniz

Empresa: International Development Consultant, Washington, EE.UU.

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • RESEÑA BIOGRÁFICA (extensión aproximada de 1500 caracteres) Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesor/a: Yacsire Cutler Fecha: 11 de diciembre de 2017 Professional in the international and national development field with over 30 years experience in project management. Planned and implemented technical cooperation projects in Latin America and the Caribbean in various areas, including employment planning and generation, occupational safety and health, social security and cultural administration and preservation. Special emphasis given to incorporating a gender perspective through the project cycle. Conducted reasearch on poverty as well as in health and labour issues with an emphasis in women needs. Developed policies, guidelines and instruments for the formulation, monitoring and evaluation of projects implemented in the Americas with over 8 million dollars of annual funding. Experienced in coordinating and negotiating agreements with donors to development projects. Designed, developed and conducted a program on project design, monitoring and evaluation that has trained over 1,000 staff of national governments, NGOs, and international organitations as well as university students at the master level. Co-author of “Manual del Sistema de Marco Logico”, 2013. Sociologist with a Master in International Communications (minor in Development) from the School of International Serice at American University, Washington DC. Extensive post-graduate studies in Evaluation
de Bustamante Azevedo, Egidio Alcides

de Bustamante Azevedo, Egidio Alcides

Empresa: Cátedra UNESCO de Filosofía de la Paz

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • - Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo - Profesor/a: • Egidio Alcides de Bustamante Azevedo (Egidio de Bustamante) - Fecha: • 09 de septiembre de 2019 - Descripción de la situación (categoría) profesional • Doctorando en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo – Universitat Jaume I - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) • Investigación actual: El Amor como crítica a la herencia de los Estudios Internacionales (Relaciones Internacionales, Desarrollo y Derechos Humanos) en los Estudios de Paz. Línea de investigación: Filosofía para la paz y resolución de conflictos - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) • Core Faculty Instituto Paz & Mente – Florianópolis, Brasil, desde 2015. • Profesor Invitado MA Program in Peace, Development, Security and International Conflict Transformation – Universidad de Innsbruck, Austria 2016-2017. • Profesor Asistente Philosophy for Peace, Seminarios Interculturales/ Intercultural Seminars entre 2013-2015; New Tendencies in Peace and Conflict Studies en 2019, en el Máster en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo – Universitat Jaume I - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) • Coordinador del Programa de Postgrado en Transformación de Conflictos y Estudios de Paz con énfasis en el Equilibrio Emocional entre 2016-2018. - Otros aspectos que se quieran destacar Temas de Interés: • Estudios de Paz: Filosofías de Paz, Transformación (Elicitiva) y Resolución de Conflictos, Metodologías de Investigación para la Paz, Paces Transracionales, Mapeo “elicitivo” de conflictos. • Estudios Internacionales: Teoría de las Relaciones Internacionales, Desarrollo, Crítica del desarrollo y Alternativas al desarrollo, Discurso Internacionalista de los Derechos Humano. • Otros: Antropología Filosófica, Antropología, Psicología Humanista, Estudios Queer, Políticas en Latinoamérica.
De Díez , Orla Patricia

De Díez , Orla Patricia

Universitat: Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • - Description of the professional situation (category) Current affiliations: Researcher at the Institute of Sustainable Tourism and Economic Development, TIDES at the University of Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC); member of Stanford University Peace Innovation Lab Network exploring how persuasive technology can be used to gently nudge people from poor levels of engagement or negative interaction to quality collaboration across and beyond densely populated shantytowns affected by youth gang violence in Bolivia. Previously, at Club de Madrid, a forum of former heads of state and government, she led projects on (i) political reforms consultation in Ecuador; (ii) constitution building in Bolivia; and (iii) forging and scaling new ways for grassroots women to leverage their differences and converge their constituencies to influence national, regional and global policy on peace and security in the Greater Horn of Africa. Past research experience includes acclaimed simulation-based exploration with real stakeholders into the potential strengths and pitfalls of re-writing the Bolivian constitution. The aim was to study the interpersonal dynamics between opposing sets of political, geographical, cultural and social interests for reform, in a simulated environment. Several mock delegates went on to run successfully for seats in the real Assembly (2006-2007). She holds a Master’s degree in Public Policy and Management from Bolivian Catholic University (Harvard institute for International Development) and a Bachelors degree in History and Geography from Complutense University of Madrid. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) For the past 7 years, she has focused on team learning behaviours that enable and speed up large-scale, systemic innovation, with particular R+D emphasis on social learning software for changing organisational culture. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) Created practice-based Introduction to Peace and Conflict Studies module—focussed on violent extremism; with two distinct layers of learning. 1) Students learn how systems thinking, human-centred design, and persuasive technology can be used together to discern, design and mobilise more effectively for complex systems that are shaping the lives and decisions of people at risk of committing to violence. 2) Students learn how to develop team intelligence from the experience of untangling and addressing extremism. Through reflective practice, they develop deeper awareness about how their own behaviours and group interactions encourage or inhibit flow of information and ideas into systemic understanding and impact.
Evans Pin, Xoan

Evans Pin, Xoan

Universitat: Åbo Akademi University

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Director del Center for Global Nonkilling

  • Mostra la biografia
    • - Descripción de la situación (categoría) profesional Director del Center for Global Nonkilling. Docente e investigador en Åbo Akademi University. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Investigador interdisciplinar, buscando puntos de encuentro entre la antropología, etología y salud pública aplicados a la prevención de la violencia y a la construcción de la cultura de paz. Ha sido investigador en 2017 de la “Emancipatory Rural Politics Initiative” en el International Institute of Social Studies, Erasmus University, Rotterdam; y entre marzo de 2015 y april de 2016 de la Kone Foundation. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Docente a tiempo parcial del Master’s Programme in Peace, Mediation and Conflict Research en el Department of Social Sciences, Åbo Akademi University Vasa, Finlandia, desde Septiembre de 2014 hasta la actualidad, impartiendo con regularidad las materias “PEACE 1: Contemporary Peace and Conflict Studies”, “PEACE 2: Mediation and Negotiation”, “The Power of Nonviolence” (opcional), “Peaceful Societies and Peace Systems”(opcional) y “Nonkilling Studies” (opcional). Con anterioridad, ha impartido docencia en otros centros: en 2016, docente a tiempo parcial de la materia “PEACE 40: Violence Prevention” en el Master’s Programme in Peace, Mediation and Conflict Research, Tampere Peace Research Institute, Tampere University, Finlandia; en 2015, mentor en el Michael Polanyi College, Universidad Francisco Marroquín, Guatemala; en 2013, docente a tiempo parcial de la materia "Introduction to Nonkilling Studies”, en el Master’s Programme in Peace, Mediation and Conflict Research, Department of Social Sciences, Åbo Akademi University (Finlandia); en octubre de 2012, docente invitado del Asian World Center, Creighton University (Omaha, USA); entre Julio 2007-Julio 2008, Tutor y coordinador del Curso de Especialización en Estudios Árabes e Islámicos de la Universidad Internacional Menéndez Pelayo, en Galicia; entre diciembre de 2006 y junio de 2007, profesor interino de substitución en el Departamento de Comunicación Audiovisual de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Santiago de Compostela. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Desde 2011 es Director del Center for Global Nonkilling, con sede en Hawaii, Estados Unidos, habiendo trabajado en dicha institución con anterioridad desde 2008. También es miembro del World Health Organization Violence Prevention Alliance Academic Collaborations Group. En 2017 publicó “Global research priorities for interpersonal violence prevention” en el Bulletin of the World Health Organization. - Otros aspectos que se quieran destacar Apasionado por los comunales, vive y colabora en la Comunidad del Monte Vecinal en Mano Común de Froxán, reconocida como Área Conservada por Pueblos Indígenas y Comunidades Locales por las Naciones Unidas.
Forastelli , Fabricio Ramón

Forastelli , Fabricio Ramón

Doctor o doctora: No

Gaddi , Daniela

Gaddi , Daniela

Universitat: Universitat Autònoma de Barcelona

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • Fecha: 20 de marzo de 2018 - Descripción de la situación (categoría) profesional Mediadora, criminóloga. Investigadora posdoctoral en temas de Justicia Restaurativa - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportación) Interesada en la relación entre mediación y derecho desde una perspectiva socio-jurídica, actualmente investiga las condiciones bajo las que la mediación puede funcionar como mecanismo de regulación social, y las condiciones bajo las que el paradigma restaurativo puede contribuir a la transformación del sistema de justicia penal. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Desde 1998 desempeña actividades de docencia en tema de Mediación Penal y Comunitaria, Conflicto, Justicia Restaurativa, Justicia Juvenil, Derecho Penitenciario y Penas Alternativas, colaborando con diferentes instituciones académicas en Italia, España y Argentina. Asimismo, es formadora en tema de negociación interpersonal, gestión del conflicto, comunicación y team building, justicia restaurativa, mediación penal y comunitaria, para Empresas, Cooperativas, Organizaciones no gubernamentales, Asociaciones, Administraciones Públicas. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Desde el 1999 colabora con diferentes centros y servicios de mediación comunitaria. - Otros aspectos que se quieran destacar Ha sido miembro del equipo de formadores en el marco del proyecto "Mediation Interethnique au Kosovo, Programme Kosovska Mitrovica (Nord) et Mitrovicë (Sud)", dirigido a jóvenes procedentes de diferentes zonas de los Balcanes.
Giménez García, Isabel

Giménez García, Isabel

Empresa: Universitat Jaume I - OCIT

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Técnica Oficina de Cooperació en Investigació i Desenvolupament Tecnològic (OCIT)

Gomes , Alberto Gerardo

Gomes , Alberto Gerardo

Universitat: La Trobe University Australia

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Director del programa en Sociologia y Antropologia de la Facultad de Ciencias Sociales

  • Mostra la biografia
    • Professor: Alberto Gomes Date: 13 of Jan, 2020 - Description of the professional situation (category) Emeritus Professor, La Trobe University, Melbourne, Australia Global Director, DEEP Nertwork - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Gomes’ research is focused on the Orang Asli (Malaysia’s First Peoples). He has published numerous papers and several books which include Modernity and Identity: Asian Illustrations (edited volume, La Trobe University Press, 1994), Malaysia and the Original People (with R. Dentan, K. Endicott, and M. B. Hooker, Allyn and Bacon, 1997), Looking for Money (COAC and Trans Pacific Press, 2004), Modernity and Malaysia: Settling the Menraq Forest Nomads (Routledge, 2007) and Multiethnic Malaysia (edited with Lim Teck Ghee and Azly Rahman, USCI and SIRD, 2009). - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) Gomes has taught in the peace masters programme at Universitat Jaume 1 for twelve years (since 2008) and undergraduate anthropology at La Trobe for 25 years and supervised more than 50 postgraduate research students. Gomes has received many awards for his teaching, including an Australian Award for University Teaching for ‘outstanding contributions to student learning’ (Citation: ‘For more than 20 years’ sustained excellence in teaching anthropology to large undergraduate classes and inspiring and motivating students to engage in social activism’). - Aspects related to professional activities (if any) Gomes has held several university administrative positions, including the Head of Department and director of the Centre for Dialogue. He has also been invited to deliver many keynote speeches, of which the most significant is at the combined conference of the International Union of Anthropological and Ethnological Sciences (IUAES), the Australian Anthropological Society (AAS) and the Association of Social Anthropologists of Aotearoa / New Zealand (ASAANZ) in Perth, Australia in 2011. - Other aspects you would like to highlight
Hernández Moura, Belén

Hernández Moura, Belén

Universitat: University Carlos III of Madrid

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • Date: 10th of July, 2019 - Description of the professional situation (category) Assistant Professor at University Carlos III of Madrid. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Professor and researcher at the University Carlos III of Madrid, member of the “Alonso Martínez” Institute for Justice and Litigation, former mediator at the Court-Connected Mediation Program held by the above-mentioned University. Her main research lines are focused on alternative dispute resolution methods, Restorative justice and victim's rights within the criminal procedure. She has published several book chapters in scientific publications as well as participated as expert speaking in different International Congresses and Seminars. Among her most recent contributions, highlight the article "The role of assistance offices in satisfying the victims interest" (Tirant lo Blanch, 2019) or the presentation "European platform for the resolution of disputes for online purchases: future challenges" (University of Extremadura, 2019). During last courses she has visited several European Universities, with the aim of collaborating in the teaching of ADR and ODR, among them, Lucian Blaga University of Sibiu (Romania) and Lomza State University of Applied Sciences (Poland). - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) She has recently been responsible for various subjects of the Degree in Law Studies (Criminal Procedure Law, Spanish Judicial System and Mediation and other alternative ways of conflict management) and in different postgraduate courses taught at the same institution. She has coordinated and taught in training courses for professionals (Madrid Bar Association, Red Cross Spain) at a postgraduate level, including online teaching. - Other aspects you would like to highlight Award for the best communication presented at the Congress "Justice with woman eyes: 10 years later", held by Basque Country University, with the title "A feminist reading from the search for consensual solutions within the process".
Herrero López, María Sagrario

Herrero López, María Sagrario

Empresa: FUHEM

Doctor o doctora: No

Càrrec: Directora general de FUHEM

  • Mostra la biografia
    • - Descripción de la situación (categoría) profesional Portavoz del Foro de Transiciones Profesora- colaboradora Catedra de Educación Ambiental y Desarrollo Sostenible UNED. Miembro de Patronato de Fuhem - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Crisis ecológica y social. Ecofeminismos Transiciones socioecológicas - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Antropóloga, Educadora Social e Ingeniera Técnica Agrícola; Directora General de FUHEM entre 2012 y 2018; ; profesora-colaboradora de la Cátedra Unesco de Educación Ambiental y Desarrollo Sostenible (UNED); socia fundadora de Garúa S. Coop. Mad; Coordinadora del CCEIM de la Fundación General Universidad Complutense de Madrid entre 2009 y 2012.; miembro del consejo editorial de He Es Coordinadora Confederal de Ecologistas en Acción. Entre 2005 y 2014.
Horstmann , Alexander Klaus Erich

Horstmann , Alexander Klaus Erich

Universitat: Tallinn University

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • Date: 1 of September, 2020 - Description of the professional situation (category) Tenured Associate Professor, Social Anthropology, Peace Studies, Human Rights Senior Research Partner, Max Planck Institute for the Study of Religious and Ethnic Diversity, Göttingen, Germany. Member of DEEP global Member of Applied Anthropology Network - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) His current research also includes fieldwork and theoretical thinking on ethnic riots, transitions to violence, hate campaigns, rumors, trust, morality, civility, and questions of everyday multiculturalism. He has launched a new project on a social history of refugees from mainland Southeast Asia, and is doing a study on Shan migrants, power and monastic networks in the Buddhism, Business and Believers project, located at the University of Copenhagen. He is interested in issues of ecology, democracy, and human rights. This has resulted in 7 books and 50 research articles in journals, for example Sameness and Difference as Modes of Integration, 2019 (translated into Chinese) and Building Noah´s Ark for Migrants, Refugees and Religious Communities, 2016. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) Teaching courses and project courses in peace studies and development studies, diversity, racism, multiculturalism, religion and secularity - Aspects related to professional activities (if any) Active Engagement with DEEP Global and DEEP Germany e.V. Active Engagement with Applied Anthropology Network (AAN) Active Engagement with Grüne/Bündnis 90 Party and AG Global Development and Peace and International Affairs - Other aspects you would like to highlight Ethnographic Fieldwork in the Southeast Asian Massif and Summer Schools in Yunnan, Southwest-China
Jang , I Jin

Jang , I Jin

Empresa: Cátedra UNESCO de Filosofía de la Paz

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • I Jin Jang is a Ph.D. student of Peace, Conflict and Development Studies at Jaume I University, Spain. She is currently writing her thesis on the study of colonial racism from the perspectives of Africana philosophy, Black existential philosophy, Critical race theory, and Philosophy for Peace. Her research interests also include a comparative study of Buddhist philosophy and phenomenology. E-mail: al271520@uji.es and jerbyerl@hotmail.com Education: Doctorate student in Peace, Conflict and Development Studies, Jaume I University (2015 to present) International stay at Centro de Estudos Sociais (CES), University of Coimbra, Portugal (2016) M.A. in Peace, Conflict and Development Studies, Jaume I University (2014) Publications: Book chapters “Towards Whiteness: Orientations of the European White Left” with Carlos Cordero-Pedrosa. In Decolonizando Identidades. Pertenencia y Rechazo de/desde el Sur Global, ed. by Olivieri, C. and Ortega Santos, A. Granada: Instituto de Migraciones, 2018. Pp. 315-327. Articles in academic journals “What Fanon Said: A Philosophical Introduction to His Life and Thought,” Peace Review: : A Journal of Social Justice, 28: 4 (2016), 516-519. “To Laugh or Not to Laugh at Racist Jokes,” with Carlos Cordero-Pedrosa, Peace Review: A Journal of Social Justice, 28: 4 (2016), 474-481. “Peace, Race, and Disciplinary Decadence,” with Carlos Cordero-Pedrosa, Entreletras, vol. 9, no. 1 (2018), 66-79. Teaching: Teaching assistant for New Tendencies in Peace and Conflict Studies for Master in Peace, Conflict, and Development Studies, Jaume I University (2019 to present)
Jarpa Dawuni, Josephine

Jarpa Dawuni, Josephine

Universitat: Howard University, Washington D.C.

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • Date: 10 of June , 2015 - Description of the professional situation (category) J. Jarpa Dawuni is Associate Professor of Political Science at Howard University, Washington D.C. She is a qualified Barrister-at-Law before the Ghana Superior Courts of Judicature. She holds a Doctorate in Political Science from Georgia State University. Her primary areas of research include judicial politics, women in the legal professions, gender and the law, international human rights, women’s civil society organizing and law and development. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Her two recent books are International Courts and the African Woman Judge: Unveiled Narratives (Routledge, 2018) co-edited with Judge Akua Kuenyehia and Gender and the Judiciary in Africa: From Obscurity to Parity? (Routledge, 2016), co-edited with Gretchen Bauer. Her research has appeared in journals such as Studies in Gender and Development in Africa, Journal of African Law, University of Baltimore Law Journal and Africa Today. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) She has taught a wide range of courses both at the undergraduate and graduate levels including but not limited to; International development, International law, Gender, law and polítics, International relations, comparative polítics, African polítics, Global issues. - Aspects related to professional activities (if any) She is the founder and Executive Director of the non-profit Institute for African Women in Law (IAWL) which focuses on enhancing the capacity of women in the legal professions in Africa and the Diaspora. She is a Global Scholar at the Wilson Center Women in Public Service Project. She sits on board of the West Africa Research Association (WARA) and the African Research Academies for Women (ARA-W). In 2016, she received the President Obama White House Presidential Award for her service on the Board of ARA-W. Dr. Dawuni belongs to several professional bodies and is currently the Co-Convener of the Gender and Judging Collaborative Research Network of the Law and Society Association, Co-Convener of the Women’s Caucus of the African Studies Association and the Co-Convener of the Women and Gender Studies Collective at Howard University. She sits on the editorial board of the Journal of International Politics and Development (JIPAD) and the Peter Lange Book Series on Studies in Law and Politics. Her research has appeared in journals such as Studies in Gender and Development in Africa, Journal of African Law, University of Baltimore Law Journal and Africa Today. - Other aspects you would like to highlight In 2018, she was the recipient of the Outstanding Assistant Professor Award at Howard University. In 2018 she was a Fulbright Specialist Scholar to Ghana where she designed a Center for Research in African Union Law. In 2016, she was awarded the Carnegie African Diaspora Fellowship to undertake a project on graduate student mentoring and research at the Faculty of Law, University of Ghana. In 2017 she was a Visiting Scholar at Queen’s University Faculty of Law in Kingston, ON, Canada, and in 2015 she was a Visiting Scholar at the University of Copenhagen Faculty of Law iCourts Center of Excellence for International Courts. Dr. Dawuni has presented her research internationally at professional conferences and has been invited to speak at several universities, conferences and expert group meetings.
Jorge Barbuzano, Esperanza

Jorge Barbuzano, Esperanza

Universitat: Universidad Autónoma de Madrid

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesor/a: Esperanza Jorge Barbuzano Fecha: 13 de julio de 2020 - Descripción de la situación (categoría) profesional Doctora por la Universidad Autónoma de Madrid en el Programa Interdisciplinar de Estudios de Género. Investigadora, en la Universidad de Cádiz. Proyecto: Investigación sobre elementos claves de la violencia de género en el trayecto migratorio de mujeres subsaharianas. El paso por Malí y Marruecos hacia Andalucía (2020-2021) - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) La línea de investigación principal es la migración de mujeres procedentes del África occidental que se dirigen a Europa. Dentro de esta ha tompado relevancia la investigación de la vinculación de dicha migración con la trata de seres humanos. Igualmente relaciona con ambas se ha abordado el desarrollo de estrategias de supervivencia y de confrontación a las situaciones de violencia y/o explotación. Para ello, se han realizado tres estancias en Universidades internacionales: • Università degli Studi di Palermo (2019) • Universidad Abdelmalek Essaadi, Marruecos (2018) • Universidad de Wisconsin, Estados Unidos (2017) Y se han desarrollado tres proyectos de investigación. • Investigación sobre elemntos claves en el trayecto migratorio de mujeres subsaharianas. El paso por Malí y Marruecos hacia Andalucía (2019-2021) • Repensando la intervención psicosocial en el marco de los Derechos Sexuales y Reproductivos en contexto de explotación (2018-19) • Trata de personas, salud integral y cuidados: Mujeres transfronterizas en tránsito de Marruecos hacia Andalucía, Universidad Pablo de Olavide (2014-16) Los resultados de las investigaciones han sido publicados como artículos en diversas revistas o capítulos de libro, entre las que señalamos: • Jorge, E; Antolínez, I. y Alonso, A. (en prensa). ¿Pueden hablar las “víctimas” de trata? Una etnografía multisituada sobre la construcción del silencio y su confrontación en la trata nigeriana con fines de explotación sexual. Revista AIBR. • Antolínez, I. y Jorge, E. (2020). Mujeres migrantes nigerianas en confrontación con la trata de personas. La agencia narrativa. Revista Migraciones. • Jorge, E. y Antolinez, I. (2019). Las narrativas creativas en la trata de seres humanos: una propuesta metodológica a partir del caso de las mujeres y jóvenes nigerianas. En M. Maldonado et al. (Eds). Diversidades y Desarrollo Social. México: Editorial Pearson. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) • Docente del Grado del Virtual Study Abroad Program in Spain, Morocco, and Nigeria: Circle of Care for Global Health and Human Rights, Universidad de Wisconsin-Madison • Docente Curso Global Health and Human Rights, Universidad Madison-Wisconsin - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) • Coordinadora Proyecto de Género, Trata de personas y Mutilación genital femenina, en Nigeria (2017-2018) Entidad: Mujeres entre Mundos. • Referente Nacional en Trata de Seres Humanos de la Fundación (2014- 2017) Entidad: Fundación Cruz Blanca. - Otros aspectos que se quieran destacar • Investigadora del Programa 4W-STREETS (Social Transformations to End the Exploitation and Trafficking for Ser), Universidad de Wisconsin-Madison, EEUU. • Miembro del grupo de investigación de Salud, inclusión, equidad y pedagogía. Universidad Autónoma de Madrid.
Mc Donagh , Fiachra Brendan

Mc Donagh , Fiachra Brendan

Empresa: Centro de investigación por la Paz Gernika Gogoratuz

Doctor o doctora: No

Càrrec: Investigador independiente

  • Mostra la biografia
    • - Description of the professional situation (category) I am a Member on the board of directors of Gernika Gogoratuz International Peace Research Centre, and a guest professor for the professional line of the Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) I have worked for many years in international cooperation with projects to promote peace from the grassroots, working with local communities supporting their projects. Currently however I am more dedicated to researching the role of memory in promoting peace both locally and in a broader context nationally and internationally. This line of research is the fruit of over 10 years collaboration with the different organisations that work with memory in the town of Gernika (the unfortunate subject of Picasso’s famous painting Guernica), Gernika Gogoratuz, Gernika Peace Museum and Gernika Zarra, as well as the local community through the Culture House. My work in this area has led me to participate in numerous collaborations and projects around Europe, along with several in Colombia and Guatemala, all dedicated to the promoting peace through communication, interaction, art and culture. The said, perhaps my biggest contribution to date was my role as administrator and researcher for the Gernika case study of the European research project CRIC: Conflict and Identity (FP7-SSH-2007-1 Histories and Identities: Articulating national and European identities) coordinated by the University of Cambridge with partners in seven European Countries and case studies in five countries Cyprus, France, Germany, Bosnia and Spain. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) I see myself as a facilitator, who strongly believes in student participation. This is because project management is normally a team exercise and it requires a hand on approach. Therefore all classes are combined with practical case study work in teams. Students are presented with theory and tools that they later get to discuss and apply in the case studies thereby providing them with further insight into the strengths and weaknesses of project management. - Aspects related to professional activities (if any) While I have many years’ experience in the world of NGOs, I also work in the private sector and I consider myself fortunate to be able to dedicate my efforts in both sectors to the promotion of communication, social interaction, culture and art and therefore peace. That said however, I also believe that the fact that I was myself a student of the Master my experience helps the students to get beyond the class room and out into the real world, where peace, conflict and development are very serious and complicated issues. - Other aspects you would like to highlight I have been resident in Spain for over a decade and currently reside in Castellón de la Plana, where I have established a home with my family. As a result and given that I am a native English speaker I have over the years become a translator working on everything from subtitling for theatre, internet and films as well a translating academic and literary texts.
Morán Cuadrado, María Rosario

Morán Cuadrado, María Rosario

Empresa: Cooperativa Garúa, saberes y proyectos para el cambio, Madrid

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • Fecha: 20 a 23 de octubre de 2020 - Descripción de la situación (categoría) profesional Licenciada en Ciencias Biológicas, especialidad Ambiental, por la Universidad Autónoma de Madrid. Curso de Adaptación Pedagógica por la UAM. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Realicé tareas de investigación en el Departamento de Biología de la UAM y en el Museo de Ciencias Naturales en el Proyecto Fauna Ibérica. Participación en ensayos y artículos de temáticas ecosociales variadas (consumo, alimentación sostenible, educación ecológica,...) Coautora del libro “Cambiar las gafes para mirar el mundo. Una nueva cultura de la sostenibilidad” de Libros en Acción. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Formé parte del equipo del Centro de Formación Ambiental de Villaviciosa de Odón (Consejería de Educación de Madrid) durante 20 años, en tareas de formación de alumnado y profesorado. En este centro diseñé programaciones y materiales educativos de diversas temáticas: naturaleza, y biodiversidad, estudio de ecosistemas fluviales, huerto escolar y agroecología, ciudad sostenible, etc. Docente y coordinadora en diversos cursos, conferencias y talleres de temáticas ecosociales. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) En la actualidad soy socia trabajadora de la cooperativa Garúa cuyo ámbito de trabajo es la formación y la investigación en temas de ecología y sociedad (www.garuacoop.es) - Otros aspectos que se quieran destacar Formo parte del área de educación y la de consumo de Ecologistas en Acción.
Murphy , Jennifer Marie

Murphy , Jennifer Marie

Empresa: Notredame Namur University, USA

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: Jennifer Marie Murphy Date: September 2020 - Description of the professional situation (category) Dr Jennifer Murphy (US) is an affiliated Faculty member of two leading MA Peace Programs in Europe: The Universitat Jaume I in Castellon, Spain and the University of Innsbruck, Austria. She teaches undergraduate courses in the Sociology Department at Notre Dame de Namur College, Belmont, CA, USA and is a visiting professor at the Universidad Javeriana, Cali Colombia. She is the Book Review Editor for the Peace Review at the University of San Francisco. She has recently returned to San Francisco after ten years in Spain, where she pursued her MA and PhD. She has also lived and worked in Japan, Ecuador, El Salvador, Algeria (Sahrawi refugee camps), England and Austria. Jenny approaches her interdisciplinary research with a postcolonial, intersectional and transrational lenses. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Specialization: Peace, Conflict and Development Studies; Postcolonial Studies Research Areas: • The Western Saharan/Moroccan Conflict (Self-Determination/Autonomy, International Law and Non-Violent Movements) • Peaceful Transformation of Conflict (Prevention, Mapping and Mediation) • Citizenship, Sovereignty, Nationalism and Discourse Analysis • Political Theory of Borders and Mobility • Neoliberal Globalization - Description of the teaching profile (type and quality of teaching)  Peace, Conflict and Development Studies  Sociology  International Relations  Politics  Postcolonial Studies  Feminist and Gender Studies - Aspects related to professional activities (if any) PUBLICATIONS 2014. Aldás, Eloísa Nos, Alex Iván Arévalo Salinas, Jennifer M. Murphy and Bruno Ciurana. “Acción social comunicativa desde la Universidad,” in García López et al. (eds.). El papel de la Universidad en los procesos de comunicación y cooperación para el desarrollo social y humano, Madrid: Fragua. 2013. Aldas, Eloisa Nos, and Jennifer M. Murphy. "Occupy Movements and the Indignant Figure". Peace Review. 25 (3): 333-335. 2013. Murphy, Jennifer M., and Sidi M. Omar. "Aesthetics of Resistance in Western Sahara". Peace Review. 25 (3): 349-358. 2012. “A Transnational Politics of Mobility, Thinking From and Across Borders,” in Pilch Ortega, Angela, and Barbara Schröttner (eds.). Transnational spaces and regional localization: social networks, border regions and local-global relations. Münster: Waxmann. 2011. “Learning and Conflict Analysis: Prefiguring Alternative Interpretive Horizons,” in Pilch Ortega, Angela, and Barbara Schröttner (eds.). Looking at learning: higher education, language, place = Blicke auf das Lernen : Hochschule, Sprache, Ort. Münster: Waxmann. 2009. “Western Sahara and a Culture of Resistance: The Intersections of Globalization, Education and Identity,” in Schröttner, Barbara. Education - identity - globalization. Grazer Univ.-Verl. 2008. Omar, Sidi M., Jennifer M. Murphy, Limam El Jalil Aali, and Embarka Hamoudi Hamdi. 2008. El papel de la sociedad civil en la construcción de la paz en el Sáhara Occidental. Barcelona: Icaria. LANGUAGES English/ native Spanish/ fluent Arabic & Hassania/ beginner Japanese/ conversational
Penalva Verdú, Clemente

Penalva Verdú, Clemente

Universitat: Universidad de Alicante

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • - Fecha: 21 de MARZO de 2019 - Descripción de la situación (categoría) profesional Profesor Titular de Universidad, departamento de Sociología II - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Comunicación y violencia, Movimientos Sociales e innovación social, Socialización política, Alternativas al desarrollo. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Ha impartido docencia en las titulaciones de Sociología, Trabajo Social, Relaciones públicas sobre Metodología de las ciencias sociales, análisis de datos textuales y Ciencia Política; en Curso de postgrado, además, en materias incluidas en masters internacionales de Paz y Desarrollo. Dirección de ocho tesis doctorales y director de Trabajos de Fin de Grado (Sociología) y Trabajo de Fin de Máster (Innovación social y dinámicas de cambio) - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) - Otros aspectos que se quieran destacar Tesorero de la AIPAZ (Asociación Española de Investigación para la Paz) entre 2001 y 2007 Secretario del Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz, Sede Alicante en dos etapas (2006-2009, y desde 2018) Tres sexenios de investigación
Pozo Marín, Alejandro

Pozo Marín, Alejandro

Universitat: Universitat Ramon Llull

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • Profesor/a: ALEJANDRO POZO MARÍN Fecha: 23 de JUNIO de 2015 - Descripción de la situación (categoría) profesional Profesor asociado / “Lecturer” en la Universitat Ramon Llull (Barcelona); docente-consultor en la Universitat Oberta de Catalunya; y profesor invitado con carácter regular en las universidades UJI y Universidad de Granada; y con carácter ocasional en varias otras universidades. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Ha realizado diversos estudios, informes y publicaciones sobre militarismo, humanitarismo y conflictos armados y es autor de una quincena de capítulos de libros, además de seis libros (cinco como coautor, dos en proceso) y siete informes largos públicos y varias docenas de carácter interno, en inglés, francés, catalán y castellano. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Investigador sobre paz y conflictos armados. Doctor en paz y conflictos por la Universitat Jaume I (2010), también formado en las universidades de Deusto (Bilbao) y Uppsala (Suecia) (máster) y Bradford (Reino Unido) (doctorado, investigador visitante). Profesor de “Análisis de Conflictos Armados” (8 ECTS, 2º curso, seminario obligatorio), “Estudios de Paz y Seguridad” (3 ECTS, 3er curso, asignatura obligatoria para el itinerario de Política Exterior) y “Geopolítica” (3 ECTS, 4º curso, obligatoria para todos/as los alumnos/as) en el grado de Relaciones Internacionales de la Universitat Ramon Llull (Barcelona). Toda la docencia es en inglés. Consultor-docente de las asignaturas “Economía y Conflicto” (2008-2014) y “Deconstruir la Guerra” (desde 2015) en el máster de Conflictología de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), docencia en inglés. Profesor invitado en el máster de Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo en la Universitat Jaume I (3 ECTS – 6 ECTS entre dos profesores). Docente invitado en el módulo "Análisis y Gestión de Conflictos Contemporáneos", del máster Claves del Mundo Contemporáneo, Universidad de Granada. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Asesor sénior de dirección de Médicos Sin Fronteras sobre asuntos relacionados con la seguridad, los conflictos armados y los dilemas ético-humanitarios. Ha coordinado proyectos humanitarios o realizado trabajos e investigaciones de campo en una quincena de países en conflicto armado en los últimos 16 años. Miembro del Centro Delàs de Estudios para la Paz de Barcelona, participa o ha colaborado activamente en otras organizaciones, plataformas y centros de estudio relacionados con la geopolítica, el militarismo o la guerra.
Sandoval Forero, Eduardo Andrés

Sandoval Forero, Eduardo Andrés

Universitat: Universidad Autonoma del Estado de México

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Profesor titular

  • Mostra la biografia
    • Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesor/a: .Eduardo Andrés Sandoval Forero Fecha: 9 de marzo de 2020 - Descripción de la situación (categoría) profesional Doctor en Sociologia, profesor-investigador de la Universidad Autònoma del Estado de México (UAEMéx) - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Sus líneas de investigación incluyen dos áreas afines con los estudios de la diversidad cultural: relaciones interculturales en la sociedad y en la población migrante en contextos de conflictos y de construcción de paz - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Docente de los Seminarios de Investigación IV, V y VI del Doctorado en Sustentablidad para el Desarrollo (UAEMéx) Docente del Seminario Métodos de Investigación para los Conflictos y la Paz en la Maestría en Ciencias para la Paz (Universidad Mexiquense del Bicenteniario). - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Líder del Cuerpo Académico Migración Interna e Internacional del Centro de Investigación y Estudios Avanzados de la Población (UAEMéx) - Otros aspectos que se quieran destacar Miembro de la Academia Mexicana de las Ciencias y del Sistema Nacional de Investigadores de México.
Vazquez Vidal, Miriam Arely

Vazquez Vidal, Miriam Arely

Universitat: Universidad Internacional de Valencia

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Directora Grado en Relaciones Internacionales y Máster en Política Exterior

  • Mostra la biografia
    • Fecha: 22 septiembre de 2020 - Descripción de la situación (categoría) profesional Actualmente soy profesora de la Universidad Internacional de Valencia, directora del Grado en Relaciones Internacionales y Máster en Política Exterior. Imparto la asignatura SBG081 Philosophy for Peace en el Máster Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo de la Universitat Jaume I de Castellón. Doy clases de filosofía para la paz y filosofía para niños como profesora independiente. Soy investigadora externa del IUDESP. Desarrollo actividades de formación de profesorado en paz y filosofía y desarrollo proyectos de cultura de paz en colegios públicos, privados y/o centros culturales. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Durante los últimos años me he dedicado a la propuesta política de construcción de paz que tienen las resistencias indígenas, sobre la que he desarrollado mi tesis doctoral. Su perspectiva me acercó a la filosofía para niños para facilitar a niños y adultos las herramientas de pensamiento que fundamentan la construcción de una sociedad más justa y armónica Actualmente desarrollo diversas actividades enfocadas a la cultura de paz pues considero necesario para el quehacer filosófico las experiencias prácticas. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Mi metodología de se fundamente en términos generales en la metodología de Filosofía para Niños. Se prioriza el dialogo, el cuestionamiento como enseñanza (mayéutica socrática) y el juego. Además, se prioriza las analogías artísticas, por lo que muchas de las actividades en clase se envuelven con pintura, foto, escritura, entre otras. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) En mi experiencia profesional he trabajado tanto en la academia como en organizaciones del tercer que han enriquecido mi visión general de la filosofía, pues siempre he buscado el punto medio entre la práctica y la teoría Como docente he dado clases en bachiller, grado y posgrado. Actualmente dirijo la aplicación de la filosofía para niños en el Colegio Público el CEIP Pinar. Como activista he coordinado los programas de una organización civil mexicana, Presencia Ciudadana Mexicana durante varios años. Como voluntaria he trabajado para diversas organizaciones civiles, Greenpeace México, Cruz Blanca y el CIDECI – Universidad de la Tierra Chiapas.
Vermaelen , Annemie

Vermaelen , Annemie

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • BIOGRAPHICAL PROFILE (approximate length of 1500 characters) Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: Dr. Annemie Vermaelen Date: 28 of November, 2017 - Description of the professional situation (category) Unemployed - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) I conducted research on the ‘politics of development’ in Wadi Araba (Bedouin area south of the Dead Sea in Jordan) and the role of the notion/idea of culture in development thinking and practices. My research interest are situated in the areas of post-colonial studies, sub-altern studies, critical (cultural) theory. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) My classes start generally from “obligatory” (theoretical) sources (papers, chapters, videos, etc.) as a base to explore student’s insights in addressed issues/topics. Students are encouraged to interact, to express (respectful) opinions and thoughts. The objective is to elaborate the student’s ability to reflex, analyse and work with both given and self-produced material. - Aspects related to professional activities (if any - Other aspects you would like to highlight