Experts reivindiquen el paper fonamental de les universitats per a la sostenibilitat del desenvolupament local i global En les jornades s'ha posat de relleu la necessitat que les universitats tinguen una comptabilitat de costos

23/11/2015 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir
  •  estudis-universitaris V_JNEU_I_TIE_15DLL35_in

    La trobada ha reunit als diferents col·lectius implicats en la consolidació de l'Espai Europeu d'Educació Superior. | FOTO: Damián Llorens

La Universitat Jaume I ha celebrat la V Jornada Nacional sobre Estudis Universitaris, una trobada que ha reunit al llarg de dos dies als diferents col·lectius implicats en la consolidació de l'Espai Europeu d'Educació Superior amb l'objectiu d'analitzar i reflexionar conjuntament sobre els desafiaments als quals s'enfronta la universitat espanyola. L'acte d'inauguració ha comptat amb la presència del rector de l’UJI, Vicent Climent; la vicerectora d'Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín; i el sotsdirector general de Formació i Mobilitat del Professorat i Innovació Docent del Ministeri d'Educació, Alejandro Cremades.

Climent ha assenyalat que les universitats tenen la responsabilitat de formar bons ciutadans i bons professionals i que en aquest procés hi ha dos factors fonamentals: el professorat i el programa formatiu. Respecte al professorat ha apuntat que «és indispensable la cerca i implementació de mecanismes eficients de motivació i formació permanent així com defensar i promoure el seu prestigi social» mentre que en formació ha destacat que «és necessari que sapiem anticipar-nos a les necessitats del mercat laboral i donar resposta a les necessitats dels nous escenaris científics i, sobretot, tecnològics. En aquest sentit, una de les competències més importants i urgents en les quals hem de formar al nostre estudiantat és en l’emprenedoria».

Així mateix, el rector de l’UJI ha destacat que «és indispensable unir a la formació intel·lectual i tècnica en els nostres itineraris formatius una important dosi de reflexió ètica, que promoga la responsabilitat i els valors que són la garantia d'una convivència pacífica i enriquidora, fort i sostenible davant les adversitats».

A continuació, Cremades ha abordat algunes de les modificacions més recents del marc jurídic universitari. En primer lloc, ha fet referència al Reial decret 43/2015 sobre l'estructura dels títols, el denominat 3+2. En aquest sentit, ha posat de manifest que gran part dels països europeus no té de forma predominant el model adoptat a Espanya, la qual cosa suposa un problema a l'hora d'homologar els títols.

No obstant això, ha assenyalat que existeixen problemes associats que cal resoldre com el fet que les comunitats autònomes apliquen el Decret 14/2012 de les taxes d'una forma molt desigual. «És urgent que les universitats tinguen una comptabilitat de costos, és a dir, que la universitat sàpia quant li costen els estudis perquè les comunitats autònomes puguen establir els preus. En la majoria de les universitats no existeix aquesta comptabilitat, encara que està en procés» ha afirmat.

En aquesta línia, també ha fet referència a les diferències que es poden crear dins del territori espanyol per una falta de concertació a l'hora d'establir la durada dels estudis. Així, ha apuntat que «és necessari fer les coses amb autonomia concertada i analitzar si les variacions han de realitzar-se en conjunt». Així mateix, ha fet al·lusió a una altra problemàtica com són els preus dels màsters, una qüestió que «pot deixar fora a molts estudiants que no els puguen pagar». En definitiva, ha apuntat que per a realitzar aquests canvis de durada és important que les circumstàncies econòmiques ajuden perquè «portem 15 o 20 anys fent plans d'estudi sense diners i encara que les universitats s’autoregulen i organitzen, aquests processos de canvi requereixen formació, materials, etc.».

Finalment, ha abordat els canvis en el procés d'acreditació del professorat i el Reial decret Llei sobre la promoció interna.

Per a tancar les jornades, l'exrector de la Universitat Rovira i Virgili i catedràtic de Mecànica de Fluids, Francesc Xavier Grau Vidal, ha oferit una conferència sobre universitats emprenedores. Grau Vidal ha afirmat que «la universitat és la clau de la sostenibilitat del desenvolupament de les nostres societats a nivell local i global ja que el desenvolupament es basa en el coneixement» i ha instat a modificar el sistema de govern d'aquestes per tal que les universitats puguen assumir aquesta responsabilitat a partir d'una autonomia suficient que partisca de la base que «la universitat és de la societat».

Al llarg de la conferència, el que fora rector de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona des de 2006 fins a 2014, ha abordat qüestions com la definició de les universitats investigadores i ha destacat la necessitat d'establir una separació entre les que ho són i les que no, una separació que no està definida en el cas de les universitats espanyoles. «A Espanya totes les universitats poden concedir el grau de doctor i per tant poden ser qualificades com a universitats investigadores, però això en la realitat no és cert», ha afirmat. En opinió de Grau Vidal és l’impacte científic, valorat pels principals rànquings universitaris, un dels aspectes bàsics que determinen si una universitat pot ser considerada a nivell internacional com a investigadora.

El catedràtic ha vinculat la labor investigadora de les universitats amb la capacitat per a «poder formar al màxim nivell, i ací ens hem de definir estratègicament com a universitat». En aquest sentit, ha destacat la importància de que el doctorat supose, més enllà del coneixement, adquirir unes competències que aporten valor afegit per al món laboral. Per a Grau Vidal ha de produir-se també un canvi en la mentalitat empresarial, de manera que es valore la contractació de doctorats i doctorades com a persones «que tenen les competències de doctor».

La V Jornada Nacional sobre Estudis Universitaris i el I Workshop d'Innovació Educativa, emmarcats en els actes de celebració del 25è aniversari de l’UJI, s'han promogut des del Vicerectorat d'Estudis i el Vicerectorat d'Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, i col·laboren en la seua organització la Unitat de Suport Educatiu, la Unitat Tècnica d'Harmonització Europea i una comissió integrada per professorat universitari dels quatre centres de la Universitat Jaume I: FCHS, FCJE, ESTCE i FCS.

Més informació

Fotografies

Vídeo de la inauguració

Vídeo de la conferència d'Alejandro Cremades

Vídeo de la conferència de Francesc Xavier Grau

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions