Esteu accedint a un curs acadèmic que no està actiu. La informació no correspon al curs acadèmic actual.

Professorat

Dep. d'Educació i Didàctiques Específiques
Cabedo Mas, Alberto

Cabedo Mas, Alberto

Professor Titular d'Universitat

Chiva Bartoll, Óscar

Chiva Bartoll, Óscar

Professor Titular d'Universitat

Dep. de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura
Aguirre García-Carpintero, Arecia

Aguirre García-Carpintero, Arecia

Professora Titular d'Universitat

Moliner Miravet, María Lidón

Moliner Miravet, María Lidón

Professora Titular d'Universitat

Dep. de Filosofia i Sociologia
Comins Mingol, Irene

Comins Mingol, Irene

Professora Permanent Laboral

París Albert, Sonia

París Albert, Sonia

Professora Permanent Laboral

Dep. de Ciències de la Comunicació
Benet Ferrando, Vicente José

Benet Ferrando, Vicente José

Catedràtic d'Universitat

Nos Aldás, Eloísa Fernanda

Nos Aldás, Eloísa Fernanda

Catedràtica d'Universitat

Dep. d'Enginyeria Mecànica i Construcció
Hernández López, Leonor

Hernández López, Leonor

Catedràtica d'Universitat

Dep. d'Història, Geografia i Art
Sanz Rozalén, Vicente

Sanz Rozalén, Vicente

Professor Titular d'Universitat

Col·laboració docent externa
Abarca Obregón, Gloria María

Abarca Obregón, Gloria María

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • BIOGRAPHICAL PROFILE (approximate length of 1500 characters) Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: GLORIA MARIA ABARCA OBREGÓN Date: November 20th till December 1st, 2017 - Description of the professional situation (category) Professor of the Peace Education Course in the Master´s Degree in Peace, Conflict and Development. Dr. Gloria Maria Abarca holds a PhD in Peace, Conflict and Development. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) The principle research area that she is searching is about Peace Education, and the specific topic is about Peace Education trough Holistic Peace. This topic is include it in the Master thesis and the PhD thesis that she present in the UJI University, in the program of Peace, Conflict and Development. She was coordinator for some International Peace education Projects like: “ A World Painted by Peace” www.unmundotenidodepaz.org. Mexico Painted by Peace, “ Burbujas de Ilusión”, “RadioMiniatura”, Creando puentes, and others. She wrote different articles about Peace education and Peace, some of this articles are: English -Abarca, Gloria. The Classroom: A Place for Inner Peace Education. GCPE Monthly Newsletter No. 107, August /September 2013 http://www.peace-ed-campaign.org/newsblog/wp-content/uploads/2013/08/GloriaAbarca_InnerPeaceInTheClassroom.pdf Spanish -Abarca, Gloria “Guía del profesor 5” Portafolios de vínculos Inteligentes. Santillana, México, marzo del 2006. -Ramírez, Gloria, Asistentes de la Coordinación (Miriam Soto, Gloria Abarca, Odeth Solís, Mario Salgado y Job Luna) “Plan Nacional de Educación en Derechos Humanos, 2006 “, Cátedra UNESCO de Derechos Humanos de la UNAM, (FCPS), México, del 2006. -Bahajin, Said, Gloria Abarca etal. “Cuestionario en la puesta en práctica del programa de la acción en una cultura de la paz”, UNESCO, 2005 http://www3.unesco.org/iycp/Report/Bahajin.pdf -Abarca, Gloria. Artículo “La Paz, cuestión de todos” 18 de febrero del 2008, periódico el Mediterráneo. http://www.epd.uji.es/web/comun/archivos/noticias/mediterraneo_gloria_18022009.pdf -Swart, Sanne. Clizia del Zompo y Gloria Abarca.” La paz; reconocer el Humano en cada persona, Julio 2009, Periódico el Mediterráneo. http://www.epd.uji.es/web/comun/archivos/noticias/final_articulo_meditaraneo.pdf -Artículo publicado en catalán y castellano en la Universidad de Barcelona, en la sección de Artes y Paz de la Escola de Cultura de Pau llamado ‘Un mundo teñido de paz. Una exposición itinerante, internacional e intercultural de plástica infantil’, escrito por Gloria María Abarca Obregón y Said Bahajin. Enero 2011. http://escolapau.uab.cat/img/programas/musica/mon.pdf http://escolapau.uab.cat/img/programas/musica/mundo.pdf -Abarca Gloria María, Herrero Rico Sofia y Andrea Francisco Amat. Articulo “la Educación para la paz desde una visión Holística para la conformación de una ciudadanía crítica” octubre 2011Quaderns Digitals. No. 69 Actas Congreso Mejora Educativa y ciudadanía crítica. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=11090 -Abarca Obregón Gloria María en UAEM “La configuración de Nuevos espacio en la cultura, deporte, comunicación y educación para la paz, México 2011. http://www.maporrua.com.mx/p-4710-la-configuracin-de-nuevos-espacios-en-la-cultura.aspx -Abarca Gloria y Amaral Palevi “Educación y migraciones contemporáneas: El caso de la comunidad Rumana en Castellón”. En Aldás Eloisa, Alex Iván Arévalo, Eduardo Sandoval (editores) « Migraciones y cultura de paz: Educando y comunicando solidaridad», Dykinson, Madrid 2012. -Abarca, Gloria “Reconocimiento a Fatuma Ahm
Aguilar Agustí, Pablo

Aguilar Agustí, Pablo

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • - Descripción de la situación (categoría) profesional: En la actualidad estoy al frente de la Asociación Arcadia, que fundamos en 2013. Arcadia es un espacio de respeto a naturaleza y toda su biodiversidad. Entre otros fines, cuenta con un refugio de animales procedentes de maltrato o abandono. Además de asegurar el bienestar de estos animales, trasmite a través de sus acciones valores como el respeto, la superación y la necesidad de vivir en paz. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...): La vida en el campo es un continuo aprendizaje. Además de participar en la construcción de una vivienda de bioconstrucción, están profundizando en el conocimiento y uso de las plantas autóctonas, en la recuperación de fuentes y canalizaciones de agua, en la recuperación de oficios tradicionales, en el conocimiento de los animales que integran el refugio y la fauna autóctona… - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia): El tipo de docencia que pretenden impartir es basada en una visión práctica. Es decir, trasladar a los alumnos la experiencia de vida en el campo. Desde una visión conservacionista, la vida en el campo permite observar las diferentes formas de relación y simbiosis. Además, la intención de los responsables de Arcadia es transmitir la idea y ofrecer soluciones para poder vivir en la montaña de una manera económicamente sostenible y de manera respetuosa con la naturaleza. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay). De los conocimientos adquiridos en la universidad y la experiencia en los medios de comunicación he pulido la capacidad de transmitir. Y, por otra parte, los años que llevo viviendo en la montaña me han servido para acumular experiencias suficientes para mostrar con cierto conocimiento de causa lo que significa la vida en el campo. - Otros aspectos que se quieran destacar: Mi docencia es eminentemente práctica, incluyendo la experiencia en el refugio de animales y en la casa de bioconstrucción, en Llucena. En este escenario, el estudiantado podrá descubrir el modelo de vida que pretende exportar Arcadia: Una vida lo más respetuosa posible con el medio ambiente, integrada y muy relacionada con la naturaleza y con un proyecto económico viable que pueda sustentar este tipo de vida. Este modelo de vida puede aplicarse en cualquier zona geográfica o país.
Ali , Fatuma Ahmed

Ali , Fatuma Ahmed

Universitat: United Stated International University, Kenia

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Miembro del Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP)- UJI

Almela Escrig, Adela

Almela Escrig, Adela

Doctor o doctora: No

Calvo Rufanges, Jorge

Calvo Rufanges, Jorge

Empresa: Centre d'estudis per la pau JM Delàs

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Investigador Institut Interuniversitari de Desenvolupament Social i Pau (IUDESP)

  • Mostra la biografia
    • Profesor/a: Jordi Calvo Rufanges Fecha: 24 de junio de 2015 - Descripción de la situación (categoría) profesional Es coordinador e investigador del Centro Delàs de Estudios por la Paz, ONG dedicada al estudio del militarismo y el armamentismo desde una visión de cultura de paz y desarme. Es doctor en Paz, Conflictos y Desarrollo en la CEs coordinador e investigador del Centro Delàs de Estudios por la Paz, ONG dedicada al estudio del militarismo y el armamentismo desde una visión de cultura de paz y desarme. Es Máster en Acción Internacional Humanitaria (Universidad de Deusto) y Máster Internacional en estudios de Paz, Conflictos y Desarrollo (UJI). Es profesor de grado en la Facultad de Comunicación y Relaciones Internacionales de la Universitat Ramon Llull de Barcelona. Profesor en el Máster Internacional en estudios de Paz, Conflictos y Desarrollo de la UJI, y profesor de master online de la Universitat Oberta de Catalunya y de la Universitat de Barcelona. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Ha realizado buena parte de su investigación en el campo de los movimientos sociales y las ONG, con una tesis doctoral y varias publicaciones sobre el Foro Social Mundial, la globalización y los movimientos sociales como agentes de cambio sistémico. la cooperación al desarrollo y acción humanitaria y la paz y el desarme. Desarrolla su principal investigación en el campo de la paz y el desarme, prestando especial atención al impacto de la economía de defensa en la conformación y perpetuación de conflictos armados. Ha especializado su investigación en el ciclo económico-militar, especialmente en los aspectos de gasto militar, ,comercio de armas y financiación de la industria militar. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Profesor de conflictos, economía de defensa, desarme, cooperación al desarrollo, acción humanitaria, movimientos sociales y cultura de paz en varias universidades (UJI, URL, UB, UOC) así como en cursos de ONG. Experiencia en docencia en la Universitat Ramon Llull, en la Facultad de Comunicación y Relaciones Internacionales Blanquerna, como profesor-tutor del seminario de Análisis de Conflictos, del Grado de Relaciones Internacionales (2014 y 2015) y de Sistemas de Cooperación Internacional al Desarrollo del Grado de Relaciones Internacionales (2015). Universitat Jaume I de Castelló. Profesor de la asignatura Análisis de conflictos internacionales en el Master por la Paz, Conflictos y Desarrollo de la UJI (2013 - actualidad) Experiencia en docencia online en la Universitat Oberta de Catalunya. Consultor-profesor de la asignatura Economía y conflicto. Máster en conflictología. (2012- actualidad) y en la Universitat de Barcelona, Profesor del módulo sobre movimientos sociales y transformación social en el Máster Educación, Globalización y Transformación Social (2013 y 2014) Fundación Apy Solidaridad y ONG Solidaridad Internacional. Ayuda humanitaria en situaciones de conflicto, nuevos factores de conflicto derivados de la globalización (2007, 2008, 2012, 2014); Paz y cultura de paz (2005, 2007, 2008, 2012, 2015). - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Trabajo en paz y desarme en el Centro de Estudios por la Paz JM Delàs como coordinador e investigador en seguridad, defensa, militarización, armamentismo y cultura de paz. (2010 – actualidad), y en Justícia i Pau, como coordinador e investigador de campañas de paz y desarme, (2007 – 2015) en Barcelona Trabajo humanitario en terreno: Médicos Sin Fronteras-España: Coordinador de Proyecto en República Centroafricana. (2012). Nigeria (2011); República Democrática del Congo (2010); Zambia (2006); Asistente Coordinador General en República
Camps Febrer, Blanca

Camps Febrer, Blanca

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: Blanca Camps-Febrer Date: 20th of February, 2019 - Description of the professional situation (category) I am currently a Doctoral Fellow at the Autonomous University of Barcelona. I hold a scholarship (Ref. BES-2017-080049) within the framework of the R+D Project “Transnational Dynamics and Actors in the MENA Region: A historical Genealogy of Elites and Social Movements in between the local and global levels”, directed by Dr. Laura Feliu Martínez and Dr. Ferran Izquierdo Brichs. (Spanish Ministry of Science, Innovation and Universities; State Agency for Research (AEI) and European Regional Development Fund (ERDF)) (HAR2016-77876-P). - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) My main research lines deal with the security sector and human rights in the Mediterranean Region, especially in the Middle East and North Africa. I have worked and published on issues related with the Security Sector and its Reform; tranisitional justice; popular uprisings; Foreign Policy Analysis; militarism and militarization in the North of Africa; Armed conflicts; feminist security studies; and business and human rights in contexts of military occupation. See my CV for a list of my publications. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) I have been teaching in the capacity of Associate Professor at Graduate level and at post-graduate level at Blanquerna – Ramón Llull University and at the Autonomous University of Barcelona. I have taught lectures in groups of plus 60 students as well as in seminar courses with groups of 10-15. I have also regularly been supervising Final Degree Projects and Final Master Projects. - Aspects related to professional activities (if any) I have worked for different NGOs in the Mediterranean region. I am the research coordinator of the Observatory on Human Rights and Business in the Mediterranean Region (ODHE in Spanish). In sum, I have developed technical skills in project-design and implementation as well as in research-based work with NGOs. - Other aspects you would like to highlight I have worked and I am a member of the Delas Center for Peace Studies.
Cutler , Yacsire Déniz

Cutler , Yacsire Déniz

Empresa: Organización de los Estados Americanos (OEA), Washington, EE.UU.

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Jefa de la sección de gestión de proyectos

  • Mostra la biografia
    • RESEÑA BIOGRÁFICA (extensión aproximada de 1500 caracteres) Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesor/a: Yacsire Cutler Fecha: 11 de diciembre de 2017 Professional in the international and national development field with over 30 years experience in project management. Planned and implemented technical cooperation projects in Latin America and the Caribbean in various areas, including employment planning and generation, occupational safety and health, social security and cultural administration and preservation. Special emphasis given to incorporating a gender perspective through the project cycle. Conducted reasearch on poverty as well as in health and labour issues with an emphasis in women needs. Developed policies, guidelines and instruments for the formulation, monitoring and evaluation of projects implemented in the Americas with over 8 million dollars of annual funding. Experienced in coordinating and negotiating agreements with donors to development projects. Designed, developed and conducted a program on project design, monitoring and evaluation that has trained over 1,000 staff of national governments, NGOs, and international organitations as well as university students at the master level. Co-author of “Manual del Sistema de Marco Logico”, 2013. Sociologist with a Master in International Communications (minor in Development) from the School of International Serice at American University, Washington DC. Extensive post-graduate studies in Evaluation
de Bustamante Azevedo, Egidio Alcides

de Bustamante Azevedo, Egidio Alcides

Doctor o doctora: No

De Díez , Orla Patricia

De Díez , Orla Patricia

Universitat: Stanford University . Peace Innovation Lab Network. Irlanda

Doctor o doctora: No

Càrrec: Co-Founder and Director

  • Mostra la biografia
    • BIOGRAPHICAL PROFILE (approximate length of 1500 characters) Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: .................Orla Patricia de Diez....................... - Description of the professional situation (category) Current affiliations: Researcher at the Institute of Sustainable Tourism and Economic Development, TIDES at the University of Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC); member of Stanford University Peace Innovation Lab Network exploring how persuasive technology can be used to gently nudge people from poor levels of engagement or negative interaction to quality collaboration across and beyond densely populated shantytowns affected by youth gang violence in Bolivia. Previously, at Club de Madrid, a forum of former heads of state and government, she led projects on (i) political reforms consultation in Ecuador; (ii) constitution building in Bolivia; and (iii) forging and scaling new ways for grassroots women to leverage their differences and converge their constituencies to influence national, regional and global policy on peace and security in the Greater Horn of Africa. Past research experience includes acclaimed simulation-based exploration with real stakeholders into the potential strengths and pitfalls of re-writing the Bolivian constitution. The aim was to study the interpersonal dynamics between opposing sets of political, geographical, cultural and social interests for reform, in a simulated environment. Several mock delegates went on to run successfully for seats in the real Assembly (2006-2007). She holds a Master’s degree in Public Policy and Management from Bolivian Catholic University (Harvard institute for International Development) and a Bachelors degree in History and Geography from Complutense University of Madrid. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) For the past 7 years, she has focused on team learning behaviours that enable and speed up large-scale, systemic innovation, with particular R+D emphasis on social learning software for changing organisational culture. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) Created practice-based Introduction to Peace and Conflict Studies module—focussed on violent extremism; with two distinct layers of learning. 1) Students learn how systems thinking, human-centred design, and persuasive technology can be used together to discern, design and mobilise more effectively for complex systems that are shaping the lives and decisions of people at risk of committing to violence. 2) Students learn how to develop team intelligence from the experience of untangling and addressing extremism. Through reflective practice, they develop deeper awareness about how their own behaviours and group interactions encourage or inhibit flow of information and ideas into systemic understanding and impact.
Di Prete , Lori Anne

Di Prete , Lori Anne

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • Education: Harvard School of Public Health, M.S. International Health Policy and Management Harvard Divinity School, M.T.S. Focus: Women, Religion and Social Justice. Leadership: Distinguished Faculty Associate, University of Wisconsin-Madison As Director of UW’s 4W Initiative, develops a range of research- to-action programs to address major challenges that face women worldwide. Works to establish UW as a thought leader in making life better for women through Annual Women and Wellbeing Summit, UNESCO Chair on Gender, Wellbeing and a Culture of Peace, and other activities. As Associate Director for the GHI, supports overall development of the Institute, focusing on design and implementation of global health education programs, system strengthening initiatives, and ongoing academic partnerships. Serves on the leadership team for Undergraduate GH Certificate (minor). Leads GHI Quality Improvement Leadership Institute. Research: Lori DiPrete Brown focuses her scholarship on the health and wellbeing of women and children in highly vulnerable situations around the world. She is the lead author and editor of Foundations for Global Health Practice, a textbook that goes beyond health and health care systems, to include topics such as human rights, global mental health, water and sanitation, food systems, climate change and urban health. She has collaborated in QI research, capacity building, policy development and evaluation in Chile, Costa Rica, Nicaragua, Mexico, Ecuador, Ethiopia, Malawi, Cameroon, India, Nepal, and Malawi. DiPrete Brown is a Distinguished Faculty Associate at the University of Wisconsin-Madison in the School of Human Ecology (Department of Civil Society & Community Studies, and the Department of Population Health Sciences. She teaches courses related to public health, human rights, leadership and civil society.
Diaz Pérez, Guillermina

Diaz Pérez, Guillermina

Universitat: Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM), Toluca, México

Doctor o doctora: Sí

Evans Pin, Xoan

Evans Pin, Xoan

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • - Descripción de la situación (categoría) profesional Director del Center for Global Nonkilling. Docente e investigador en Åbo Akademi University. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Investigador interdisciplinar, buscando puntos de encuentro entre la antropología, etología y salud pública aplicados a la prevención de la violencia y a la construcción de la cultura de paz. Ha sido investigador en 2017 de la “Emancipatory Rural Politics Initiative” en el International Institute of Social Studies, Erasmus University, Rotterdam; y entre marzo de 2015 y april de 2016 de la Kone Foundation. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Docente a tiempo parcial del Master’s Programme in Peace, Mediation and Conflict Research en el Department of Social Sciences, Åbo Akademi University Vasa, Finlandia, desde Septiembre de 2014 hasta la actualidad, impartiendo con regularidad las materias “PEACE 1: Contemporary Peace and Conflict Studies”, “PEACE 2: Mediation and Negotiation”, “The Power of Nonviolence” (opcional), “Peaceful Societies and Peace Systems”(opcional) y “Nonkilling Studies” (opcional). Con anterioridad, ha impartido docencia en otros centros: en 2016, docente a tiempo parcial de la materia “PEACE 40: Violence Prevention” en el Master’s Programme in Peace, Mediation and Conflict Research, Tampere Peace Research Institute, Tampere University, Finlandia; en 2015, mentor en el Michael Polanyi College, Universidad Francisco Marroquín, Guatemala; en 2013, docente a tiempo parcial de la materia "Introduction to Nonkilling Studies”, en el Master’s Programme in Peace, Mediation and Conflict Research, Department of Social Sciences, Åbo Akademi University (Finlandia); en octubre de 2012, docente invitado del Asian World Center, Creighton University (Omaha, USA); entre Julio 2007-Julio 2008, Tutor y coordinador del Curso de Especialización en Estudios Árabes e Islámicos de la Universidad Internacional Menéndez Pelayo, en Galicia; entre diciembre de 2006 y junio de 2007, profesor interino de substitución en el Departamento de Comunicación Audiovisual de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Santiago de Compostela. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Desde 2011 es Director del Center for Global Nonkilling, con sede en Hawaii, Estados Unidos, habiendo trabajado en dicha institución con anterioridad desde 2008. También es miembro del World Health Organization Violence Prevention Alliance Academic Collaborations Group. En 2017 publicó “Global research priorities for interpersonal violence prevention” en el Bulletin of the World Health Organization. - Otros aspectos que se quieran destacar Apasionado por los comunales, vive y colabora en la Comunidad del Monte Vecinal en Mano Común de Froxán, reconocida como Área Conservada por Pueblos Indígenas y Comunidades Locales por las Naciones Unidas.
Forastelli , Fabricio Ramón

Forastelli , Fabricio Ramón

Doctor o doctora: No

Gaddi , Daniela

Gaddi , Daniela

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • es, ...) Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesor/a: Daniela Gaddi Fecha: 20 de marzo de 2018 - Descripción de la situación (categoría) profesional Mediadora, criminóloga. Investigadora posdoctoral en temas de Justicia Restaurativa - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportacion Interesada en la relación entre mediación y derecho desde una perspectiva socio-jurídica, actualmente investiga las condiciones bajo las que la mediación puede funcionar como mecanismo de regulación social, y las condiciones bajo las que el paradigma restaurativo puede contribuir a la transformación del sistema de justicia penal. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Desde 1998 desempeña actividades de docencia en tema de Mediación Penal y Comunitaria, Conflicto, Justicia Restaurativa, Justicia Juvenil, Derecho Penitenciario y Penas Alternativas, colaborando con diferentes instituciones académicas en Italia, España y Argentina. Asimismo, es formadora en tema de negociación interpersonal, gestión del conflicto, comunicación y team building, justicia restaurativa, mediación penal y comunitaria, para Empresas, Cooperativas, Organizaciones no gubernamentales, Asociaciones, Administraciones Públicas. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Desde el 1999 colabora con diferentes centros y servicios de mediación comunitaria. - Otros aspectos que se quieran destacar Ha sido miembro del equipo de formadores en el marco del proyecto "Mediation Interethnique au Kosovo, Programme Kosovska Mitrovica (Nord) et Mitrovicë (Sud)", dirigido a jóvenes procedentes de diferentes zonas de los Balcanes.
García Carmona, Marina

García Carmona, Marina

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesora: Marina García Carmona Fecha: 9 de julio de 2019 - Descripción de la situación (categoría) profesional En la actualidad es Profesora Ayudante Doctora del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada en la Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte de Melilla, donde desarrolla labores de investigación y docencia. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Forma parte del Grupo de Investigación “Análisis de la Realidad Educativa” (A.R.E.A. HUM-672) de la Universidad de Granada, del grupo “Investigación y difusión educativa: universidad y escuela” de la Universidad de Alcalá, de la “Asociación Europea Liderazgo y Calidad de la Educación”, del grupo “Gender, Migration and Development” del Center for International Studies de Fordham University (EEUU) y es mimbro colaborador del grupo EDO (Equipo de Desarrollo Organizacional) de la Universidad Autónoma de Barcelona. Las principales líneas de investigación sobre las que se centra su trabajo son: liderazgo educativo, educación intercultural, participación de las familias en la educación, tecnologías de la información y la comunicación en educación, género y educación e inclusión educativa. Selección de algunas publicaciones: • Fernández-De-Álava, M., Quedasa-Pallarés, C., & García-Carmona, M. (2016). Uso de las TIC en el puesto de trabajo: un análisis intergeneracional en España. Cultura y Educación, 28(4), 1-31. • García-Carmona, M. (2015). La educación actual: retos para el profesorado. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 10(4), 1199-1211. • García-Carmona, M., & García-Quero, F. (2018). Beyond Mo and Po Mo: trans-education for living well in a sustainable world. Educational Philosophy and Theory, 50(14), 1494-1495, DOI: 10.1080/00131857.2018.1461434 • García-Carmona, M., Evangelou, M., & Fuentes-Mayorga, N. (2019). ‘Hard-to-reach’ parents: immigrant families’ participation in schools and the views of parent association leaders in Spain and the United States. Research Papers in Education, https://doi.org/10.1080/02671522.2019.1568532 • García-Carmona, M., Fernández De Álava, M., & Quesada Pallarés, C. (2016). Gender and leadership in Brazilian, Singaporean and Spanish Secondary Schools: an in-depth analysis based on the 2013 TALIS. En Miller, P. (Coord.) Cultures of educational leadership (pp. 121-148). London: Palgrave MacMillan. • García‑Carmona, M., Marín, M. D., & Aguayo, R. (2018). Burnout syndrome in secondary school teachers: a systematic review and meta‑analysis. Social Psychology of Education, https://doi.org/10.1007/s11218-018-9471-9 • López Castellano, F., García-Quero, F., & García-Carmona, M. (2018) Perspectives on human and social capital theories and the role of education: An approach from Mediterranean thought, Educational Philosophy and Theory, https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1449106 • Miller, P. Roofe, C., & García-Carmona, M. (2019). School Leadership, Curriculum Diversity, Social Justice and Critical Perspectives in Education. In P. S. Angelle and D. Torrance (Eds.) Cultures of Social Justice Leadership: Intercultural Contexts of Schools (pp. 93-119). London: Palgrave MacMillan. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Acumula más de 1300 horas de docencia universitaria en asignaturas de grado y posgrado del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada. Algunas de las asignaturas son: Diseño y Desarrollo de Planes, Proyectos y Programas (Grado en Educación Social), Educación Permanente (Grado en Educación Social), Recursos Didácticos y Tecnológicos aplicados a la Edu
García Quero, Fernando José

García Quero, Fernando José

Universitat: Universidad de Granada

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Profesor

  • Mostra la biografia
    • -Investigador post-doctoral, Departamento de Teoría e Historia Económica (área de Fundamentos del análisis económico), Universidad de Granada -Miembro Titular de Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales-España (FLACSO-España) -Delegado andaluz ONGD Economistas sin Fronteras. Miembro de la Junta Directiva de la organización. -Profesor acreditado por la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad (ANECA) en las figuras de Profesor Ayudante Doctor y Profesor Contratado Doctor. Experiencia docente Año académico 2015/2016 Módulo: Introducción a los Estudios para la Paz y el Desarrollo en máster oficial universitario. Universidad Jaume I de Castellón. Máster Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo. Módulo: Planificación y gestión de proyectos y políticas públicas de cooperación. Máster en Cooperación Al Desarrollo, Gestión Pública y de las ONGD. Macroeconomía: Grado en Administración de Empresas. Microeconomía: Grado en Economía. PROYECTOS DE INVESTIGACIÓN -Investigador colaborador del proyecto 3929, "Desempleo y bienestar subjetivo: Análisis cuantitativo y cualitativo". Instituto de Estudios Fiscales. IP: Jorge Guardiola. Periodo: Septiembre 2013-Noviembre 2014 (14 meses) - Investigador colaborador del proyecto “Construcción conceptual y medición del Buen Vivir en los cantones de Cuenca y Nabón”, Centro interdisciplinario en Población Territorio y Desarrollo (PYDLOS), Universidad de Cuenca Ecuador. Ecuador. Financiación: 134.000$. Periodo: Septiembre 2012-Diciembre 2015 (24 meses) -Investigador principal proyecto “Cooperación, altruismo, prejuicios económicos y de género: un diagnóstico para una intervención adecuada”. Agencia Andaluza de Cooperación Internacional al Desarrollo (convocatoria autonómica 2013). Financiación: 39840€. Periodo: Junio 2014-Junio 2016 (24 meses) -Investigador printical. “CON-CIENCIA LABORATORIO DE IDEAS, Diagnostico y propuestas alternativas al desarrollo de los pueblos del norte de Marruecos, en base a las necesidades socioeconómicas del área”. Subvencionado en convocatoria pública por el Vicerrectorado de Relaciones Internacionales y Cooperación al Desarrollo. XI Convocatoria Modalidad 1: Cooperación Universitaria al Desarrollo. Contraparte: Facultad de Ciencias Jurídicas Tánger, Marruecos. Financiación: 1000 €. Periodo: 2012-2013 (12 meses). -Coordinador. Inversiones Empresariales de los Inmigrantes y Crecimiento en Andalucía, subvencionado por la Consejería de Empleo de la Junta de Andalucía, Dirección General de Coordinación de Políticas migratorias. Grupo de Investigación Historia económica, Instituciones y Desarrollo de la Universidad de Granada. 2011. Financiación 5370€ -Colaborador. Racism and Social Marginalization (FRA2-2007-3200-T03). Agencia Europea de Derechos Fundamentales (FRA- Europenal Union Agency for Fundamental Rights) Marzo 2008-Marzo 2009. Responsable Cristina Rechea Alberola. Financiación 235,070€
Giménez García, Isabel

Giménez García, Isabel

Empresa: Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Tècnica IIDL

  • Mostra la biografia
    • - Descripción de la situación (categoría) profesional Gestora de proyectos europeos en la Universitat Jaume I de Castellón (contratada como Personal de Administración y Servicios) y consultora independiente en cooperación y desarrollo local - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones,...) Principales líneas: desarrollo local, cooperación internacional, adaptación al cambio climático, reducción del riesgo de desastres, educación para el desarrollo. Autora y editora de publicaciones sobre desarrollo y cooperación descentralizada. Presentación de comunicaciones en jornadas y congresos nacionales e internacionales. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Profesora invitada en diversos másteres oficiales y cursos de postgrado (asignaturas relacionadas con el desarrollo sostenible, el medio ambiente y la gestión de proyectos), tanto presenciales como e-learning. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Especialista en la identificación, preparación, gestión, seguimiento y evaluación de proyectos de cooperación al desarrollo. Más de diez años de experiencia en ONGDs y universidades, como Cruz Roja Española y la Universitat Jaume I de Castellón. Ha trabajado como expatriada en India y Guatemala, habiendo llevado a cabo misiones a corto plazo en países como Filipinas, México, Argentina, Chile, Etiopía, Bangladesh y Marruecos. - Otros aspectos que se quieran destacar Experta independiente para la Comisión Europea en el proceso de evaluación del programa europeo Erasmus+ (2014-15 y 2013-14). Seleccionada para participar como pionera en el programa europeo Climate-KIC. Pioneers into Practice (2014) (http://www.climate-kic.org/programmes/pioneers/)
Gomes , Alberto Gerardo

Gomes , Alberto Gerardo

Universitat: La Trobe University Australia

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Director del programa en Sociologia y Antropologia de la Facultad de Ciencias Sociales

  • Mostra la biografia
    • - Description of the professional situation (category) Emeritus Professor, La Trobe University, Australia & Director, Dialogue, Empathic Engagement, and Peacebuilding (DEEP) Network. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Much of my research has been on the impact of state-sponsored development, capitalism and modernity on Indigenous communities, particularly the Orang Asli (Malaysian Aborigines). Drawing from this research, I have published numerous papers and three books (Malaysia and the "Original People", with R. Dentan, K. Endicott, and B. Hooker; Looking for Money; and Modernity and Malaysia: Settling the Menraq Forest Nomads). I have also published work on cultural politics in Malaysia (such as the edited book Multiethnic Malaysia, with Lim Teck Ghee and Azly Rahman) and in Goa, India. In the last five years, my publication projects have focused on what we can learn from Indigenous peoples and their epistemologies rather than merely learning about them. Related to this are my current projects on (1) the nexus between equality (or egalitarianism), sustainability, and peace and (2) Indigenous forms of conflict transformation, dialogue and empathetic engagement. I am also working on two books, one on Malaysia tentatively entitled Culture Matters in Malaysia and the other (with Michalis Michael) on the art and craft of dialogue. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) For the past twenty five years, I have taught introductory anthropology at La Trobe University. I have received several teaching awards, including a national citation for teaching excellence. I have taught an intensive MA course at Universitat Jaume 1 since 2008 and have taught courses at University of Malaya (Malaysia), University of Helsinki (Finland), University of Innsbruck (Austria), and Vietnam National University. My teaching is focused on anthropology, development studies, social and political ecology, Southeast Asia, and Indigenous peoples and epistemologies. - Aspects related to professional activities (if any) Member of Editorial Board of the following academic journals: Asian Ethnicity, Analisa, Suomen Antropologi (Journal of the Finnish Anthropological Society). Member of the Board of the following organisations: Malaysian Academy of Han Studies, Global Reconciliation, and Institute of Peace and Diplomatic Studies, Pakistan.
Hernández Moura, Belén

Hernández Moura, Belén

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: Belén Hernández Moura Date: 10th of July, 2019 - Description of the professional situation (category)  Assistant Professor at University Carlos III of Madrid. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...)  Professor and researcher at the University Carlos III of Madrid, member of the “Alonso Martínez” Institute for Justice and Litigation, former mediator at the Court-Connected Mediation Program held by the above-mentioned University.  Her main research lines are focused on alternative dispute resolution methods, Restorative justice and victim's rights within the criminal procedure.  She has published several book chapters in scientific publications as well as participated as expert speaking in different International Congresses and Seminars. Among her most recent contributions, highlight the article "The role of assistance offices in satisfying the victims interest" (Tirant lo Blanch, 2019) or the presentation "European platform for the resolution of disputes for online purchases: future challenges" (University of Extremadura, 2019).  During last courses she has visited several European Universities, with the aim of collaborating in the teaching of ADR and ODR, among them, Lucian Blaga University of Sibiu (Romania) and Lomza State University of Applied Sciences (Poland). - Description of the teaching profile (type and quality of teaching)  She has recently been responsible for various subjects of the Degree in Law Studies (Criminal Procedure Law, Spanish Judicial System and Mediation and other alternative ways of conflict management) and in different postgraduate courses taught at the same institution.  She has coordinated and taught in training courses for professionals (Madrid Bar Association, Red Cross Spain) at a postgraduate level, including online teaching. - Other aspects you would like to highlight  Award for the best communication presented at the Congress "Justice with woman eyes: 10 years later", held by Basque Country University, with the title "A feminist reading from the search for consensual solutions within the process".
Hernández Sánchez, Maria Isabel

Hernández Sánchez, Maria Isabel

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: Maribel Hernández Sánchez Date: 7 of January, 2020 - Description of the professional situation (category) Freelance Journalist, Researcher and Activist3 specialized in Peace and Human Rights - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Research on Peace Journalism and the role of media in promoting Peace; Peace Communication and Gender and Peacebuilding. Some publications in books and refereed journal include: • GEROME, Rebeca; HERNÁNDEZ, Maribel and ACHESON, Ray (2016): The Spanish Arms trade and risk assessments. Preventing gender-based violence through arms control, Geneva: Women’s International League for Peace and Freedom. • “Género, liderazgo y construcción de paz en Colombia: una aproximación desde el método biográfico” [Gender, leadership and peacebuilding in Colombia: a vision from a biographic approach] in COMINS, Irene and MUÑOZ, Francisco (eds.): Filosofías y praxis de la paz, Madrid: Icaria (2013). • “Más allá de la violencia: el periodismo de paz como alternativa ética y responsable en la cobertura de conflictos” [Beyond violence: peace journalism as an ethical and responsible alternative in conflict coverage], in NOS ALDAS, Eloísa; MARTÍN GALÁN, José Ignacio y AHMED ALI, Fatuma (eds.) (2011): Communication for Peace in Action: Journalisms, Conflicts, Media Literacy and Alliance of Civilizations, Castellón: Publicaciones UJI. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) Teaching experience in Journalism degree (University Miguel Hernández of Elche) and experience as visiting professor teaching courses related with Peace Journalism, Peace Communication and Gender at different Master’s programmes in Autonomous University of Barcelona (UAB), University Miguel Hernández and University of Castilla la Mancha. - Aspects related to professional activities (if any) As a journalist she writes about Human Rights for Spanish digital newspaper eldiario.es. She is cofounder and editor of the first website focused on the Peace Journalism perspective corresponsaldepaz.org together with Mexican Journalist Cristina Avila-Zesatti. Her journalistic work has been recognised with different awards: Special Mention in the 2015 Positive Journalism Awards and finalist of the 2015 Colombine International Journalism Award with the story "Challenging machismo on the waves in Iran"; CUPRE Prize for Responsible Journalism in Latin America 2014 with the profiles "Indian Malalas: Parvati Pujari and Ashwini Angadi"; Joan Gomis Journalism Award in 2009 with the story "Breaking the silence: the Israeli occupation told by its soldiers"; and was awarded in the Peace Stories Challenge for the story “Fugees Familiy: building a future for refugee children in the US”, which was included in the book People Building Peace 2.0. In addition to that, she has recieved professional journalistic training in Rwanda and Israel/Palestine. Previously, she coordinated the Spanish Edition of the Forced Migration Review, edited by the Oxford University and the University of Alicante. - Other aspects you would like to highlight Member of WILPF, the International League for Peace and Freedom. She has developed activism skills on Gender and Peacebuilding. She has researched and campaigned on Arms trade and gender. She was member of the civil society delegation at the UN ATT Conferences held in Mexico (2015) and Geneva (2016), where she presented a Spanish Case Study on Arms trade. Working languages: English, French, Italian. Basic knowledge of Arabic and Japanese.
Herrero López, María Sagrario

Herrero López, María Sagrario

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • - Descripción de la situación (categoría) profesional Portavoz del Foro de Transiciones Profesora- colaboradora Catedra de Educación Ambiental y Desarrollo Sostenible UNED. Miembro de Patronato de Fuhem - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Crisis ecológica y social. Ecofeminismos Transiciones socioecológicas - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Antropóloga, Educadora Social e Ingeniera Técnica Agrícola; Directora General de FUHEM entre 2012 y 2018; ; profesora-colaboradora de la Cátedra Unesco de Educación Ambiental y Desarrollo Sostenible (UNED); socia fundadora de Garúa S. Coop. Mad; Coordinadora del CCEIM de la Fundación General Universidad Complutense de Madrid entre 2009 y 2012.; miembro del consejo editorial de He Es Coordinadora Confederal de Ecologistas en Acción. Entre 2005 y 2014. - Otros aspectos que se quieran destacar
Jarpa Dawuni, Josephine

Jarpa Dawuni, Josephine

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: J. Jarpa Dawuni, Ph.D Date: 10 of June , 2015 - Description of the professional situation (category) J. Jarpa Dawuni is Associate Professor of Political Science at Howard University, Washington D.C. She is a qualified Barrister-at-Law before the Ghana Superior Courts of Judicature. She holds a Doctorate in Political Science from Georgia State University. Her primary areas of research include judicial politics, women in the legal professions, gender and the law, international human rights, women’s civil society organizing and law and development. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Her two recent books are International Courts and the African Woman Judge: Unveiled Narratives (Routledge, 2018) co-edited with Judge Akua Kuenyehia and Gender and the Judiciary in Africa: From Obscurity to Parity? (Routledge, 2016), co-edited with Gretchen Bauer. Her research has appeared in journals such as Studies in Gender and Development in Africa, Journal of African Law, University of Baltimore Law Journal and Africa Today. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) She has taught a wide range of courses both at the undergraduate and graduate levels including but not limited to; International development, International law, Gender, law and polítics, International relations, comparative polítics, African polítics, Global issues. - Aspects related to professional activities (if any) She is the founder and Executive Director of the non-profit Institute for African Women in Law (IAWL) which focuses on enhancing the capacity of women in the legal professions in Africa and the Diaspora. She is a Global Scholar at the Wilson Center Women in Public Service Project. She sits on board of the West Africa Research Association (WARA) and the African Research Academies for Women (ARA-W). In 2016, she received the President Obama White House Presidential Award for her service on the Board of ARA-W. Dr. Dawuni belongs to several professional bodies and is currently the Co-Convener of the Gender and Judging Collaborative Research Network of the Law and Society Association, Co-Convener of the Women’s Caucus of the African Studies Association and the Co-Convener of the Women and Gender Studies Collective at Howard University. She sits on the editorial board of the Journal of International Politics and Development (JIPAD) and the Peter Lange Book Series on Studies in Law and Politics. Her research has appeared in journals such as Studies in Gender and Development in Africa, Journal of African Law, University of Baltimore Law Journal and Africa Today. - Other aspects you would like to highlight In 2018, she was the recipient of the Outstanding Assistant Professor Award at Howard University. In 2018 she was a Fulbright Specialist Scholar to Ghana where she designed a Center for Research in African Union Law. In 2016, she was awarded the Carnegie African Diaspora Fellowship to undertake a project on graduate student mentoring and research at the Faculty of Law, University of Ghana. In 2017 she was a Visiting Scholar at Queen’s University Faculty of Law in Kingston, ON, Canada, and in 2015 she was a Visiting Scholar at the University of Copenhagen Faculty of Law iCourts Center of Excellence for International Courts. Dr. Dawuni has presented her research internationally at professional conferences and has been invited to speak at several universities, conferences and expert group meetings.
López Sanromán, Beatriz

López Sanromán, Beatriz

Doctor o doctora: No

  • Mostra la biografia
    • - Descripción de la situación (categoría) profesional: En la actualidad estoy al frente de la Asociación Arcadia, que fundamos en 2013. Arcadia es un espacio de respeto a naturaleza y toda su biodiversidad. Entre otros fines, cuenta con un refugio de animales procedentes de maltrato o abandono. Además de asegurar el bienestar de estos animales, trasmite a través de sus acciones valores como el respeto, la superación y la necesidad de vivir en paz. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...): La vida en el campo es un continuo aprendizaje. Además de participar en la construcción de una vivienda de bioconstrucción, están profundizando en el conocimiento y uso de las plantas autóctonas, en la recuperación de fuentes y canalizaciones de agua, en la recuperación de oficios tradicionales, en el conocimiento de los animales que integran el refugio y la fauna autóctona… - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia): El tipo de docencia que pretenden impartir es basada en una visión práctica. Es decir, trasladar a los alumnos la experiencia de vida en el campo. Desde una visión conservacionista, la vida en el campo permite observar las diferentes formas de relación y simbiosis. Además, la intención de los responsables de Arcadia es transmitir la idea y ofrecer soluciones para poder vivir en la montaña de una manera económicamente sostenible y de manera respetuosa con la naturaleza. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay). De los conocimientos adquiridos en la universidad y la experiencia en los medios de comunicación he pulido la capacidad de transmitir. Y, por otra parte, los años que llevo viviendo en la montaña me han servido para acumular experiencias suficientes para mostrar con cierto conocimiento de causa lo que significa la vida en el campo. - Otros aspectos que se quieran destacar: Mi docencia es eminentemente práctica, incluyendo la experiencia en el refugio de animales y en la casa de bioconstrucción, en Llucena. En este escenario, el estudiantado podrá descubrir el modelo de vida que pretende exportar Arcadia: Una vida lo más respetuosa posible con el medio ambiente, integrada y muy relacionada con la naturaleza y con un proyecto económico viable que pueda sustentar este tipo de vida. Este modelo de vida puede aplicarse en cualquier zona geográfica o país.
Mc Donagh , Fiachra Brendan

Mc Donagh , Fiachra Brendan

Empresa: Centro de investigación por la Paz Gernika Gogoratuz

Doctor o doctora: No

Càrrec: Investigador independiente

  • Mostra la biografia
    • - Description of the professional situation (category) I am a Member on the board of directors of Gernika Gogoratuz International Peace Research Centre, and a guest professor for the professional line of the Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) I have worked for many years in international cooperation with projects to promote peace from the grassroots, working with local communities supporting their projects. Currently however I am more dedicated to researching the role of memory in promoting peace both locally and in a broader context nationally and internationally. This line of research is the fruit of over 10 years collaboration with the different organisations that work with memory in the town of Gernika (the unfortunate subject of Picasso’s famous painting Guernica), Gernika Gogoratuz, Gernika Peace Museum and Gernika Zarra, as well as the local community through the Culture House. My work in this area has led me to participate in numerous collaborations and projects around Europe, along with several in Colombia and Guatemala, all dedicated to the promoting peace through communication, interaction, art and culture. The said, perhaps my biggest contribution to date was my role as administrator and researcher for the Gernika case study of the European research project CRIC: Conflict and Identity (FP7-SSH-2007-1 Histories and Identities: Articulating national and European identities) coordinated by the University of Cambridge with partners in seven European Countries and case studies in five countries Cyprus, France, Germany, Bosnia and Spain. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) I see myself as a facilitator, who strongly believes in student participation. This is because project management is normally a team exercise and it requires a hand on approach. Therefore all classes are combined with practical case study work in teams. Students are presented with theory and tools that they later get to discuss and apply in the case studies thereby providing them with further insight into the strengths and weaknesses of project management. - Aspects related to professional activities (if any) While I have many years’ experience in the world of NGOs, I also work in the private sector and I consider myself fortunate to be able to dedicate my efforts in both sectors to the promotion of communication, social interaction, culture and art and therefore peace. That said however, I also believe that the fact that I was myself a student of the Master my experience helps the students to get beyond the class room and out into the real world, where peace, conflict and development are very serious and complicated issues. - Other aspects you would like to highlight I have been resident in Spain for over a decade and currently reside in Castellón de la Plana, where I have established a home with my family. As a result and given that I am a native English speaker I have over the years become a translator working on everything from subtitling for theatre, internet and films as well a translating academic and literary texts.
Murphy , Jennifer Marie

Murphy , Jennifer Marie

Empresa: Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP)

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Investigadora - Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP)

Omar Abdallah, Sidi Mohamed

Omar Abdallah, Sidi Mohamed

Empresa: Miembro del Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP)- UJI

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Diplomático de la República Saharaui

  • Mostra la biografia
    • Sidi M. Omar (Smara, en el entonces Sahara Español, 1970) es licenciado en «Crítica y Literatura Dramática» por el Instituto Superior de Arte Dramático de Damasco (Siria), y tiene Máster y Doctorado Europeo (con premio extraordinario de doctorado) en «Estudios de Paz y Conflictos» de la Universitat Jaume I (UJI) de Castellón (España). Desde 1996, trabaja para el Ministerio de Exteriores de la República Saharaui (RASD) y ha ocupado varios puestos diplomáticos en África, Asia y Europa. En la actualidad, es Embajador de la RASD en Etiopia y Representante Permanente ante la Unión Africana en Addis Ababa. Es también investigador y profesor visitante de la Cátedra UNESCO de Filosofía para la Paz de la UJI, en cuyo marco ha impartido varios cursos en el Máster Internacional en Estudios de Paz, Conflictos y Desarrollo sobre temas relacionados con los estudios post-coloniales y culturales y los estudios de paz, conflictos y desarrollo así como la metodología y técnicas de investigación. Dr. Sidi Omar tiene varias publicaciones tanto en inglés como en castellano. Entre sus publicaciones se destaca su libro Los Estudios Post-Coloniales: una Introducción Crítica (Universitat Jaume I, 2008) que ha sido descrito por la revista Exit Book (nº 10, 2009) como “la introducción más asequible y completa [de los estudios post-coloniales] de la que disponemos en castellano”. Entre sus líneas de investigación se encuentran los estudios de paz, conflictos y desarrollo, estudios post-coloniales y culturales, identidad, análisis del discurso, la política en el norte de África y el Medio Oriente.
Penalva Verdú, Clemente

Penalva Verdú, Clemente

Universitat: Universidad de Alicante

Doctor o doctora: Sí

Pozo Marín, Alejandro

Pozo Marín, Alejandro

Empresa: Miembro del Centro de Estudios de Paz, JM Delás y ENAAC, Barcelona

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Miembro del Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP)- UJI

  • Mostra la biografia
    • Profesor/a: ALEJANDRO POZO MARÍN Fecha: 23 de JUNIO de 2015 - Descripción de la situación (categoría) profesional Profesor asociado / “Lecturer” en la Universitat Ramon Llull (Barcelona); docente-consultor en la Universitat Oberta de Catalunya; y profesor invitado con carácter regular en las universidades UJI y Universidad de Granada; y con carácter ocasional en varias otras universidades. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Ha realizado diversos estudios, informes y publicaciones sobre militarismo, humanitarismo y conflictos armados y es autor de una quincena de capítulos de libros, además de seis libros (cinco como coautor, dos en proceso) y siete informes largos públicos y varias docenas de carácter interno, en inglés, francés, catalán y castellano. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Investigador sobre paz y conflictos armados. Doctor en paz y conflictos por la Universitat Jaume I (2010), también formado en las universidades de Deusto (Bilbao) y Uppsala (Suecia) (máster) y Bradford (Reino Unido) (doctorado, investigador visitante). Profesor de “Análisis de Conflictos Armados” (8 ECTS, 2º curso, seminario obligatorio), “Estudios de Paz y Seguridad” (3 ECTS, 3er curso, asignatura obligatoria para el itinerario de Política Exterior) y “Geopolítica” (3 ECTS, 4º curso, obligatoria para todos/as los alumnos/as) en el grado de Relaciones Internacionales de la Universitat Ramon Llull (Barcelona). Toda la docencia es en inglés. Consultor-docente de las asignaturas “Economía y Conflicto” (2008-2014) y “Deconstruir la Guerra” (desde 2015) en el máster de Conflictología de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), docencia en inglés. Profesor invitado en el máster de Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo en la Universitat Jaume I (3 ECTS – 6 ECTS entre dos profesores). Docente invitado en el módulo "Análisis y Gestión de Conflictos Contemporáneos", del máster Claves del Mundo Contemporáneo, Universidad de Granada. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Asesor sénior de dirección de Médicos Sin Fronteras sobre asuntos relacionados con la seguridad, los conflictos armados y los dilemas ético-humanitarios. Ha coordinado proyectos humanitarios o realizado trabajos e investigaciones de campo en una quincena de países en conflicto armado en los últimos 16 años. Miembro del Centro Delàs de Estudios para la Paz de Barcelona, participa o ha colaborado activamente en otras organizaciones, plataformas y centros de estudio relacionados con la geopolítica, el militarismo o la guerra.
Vázquez González, Natalia Ixchel

Vázquez González, Natalia Ixchel

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • RESEÑA BIOGRÁFICA (extensión aproximada de 1500 caracteres) Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesor/a: Natalia Ix-Chel Vázquez González Fecha: ...13...de ...septiembre...de 2017 - Descripción de la situación (categoría) profesional Licenciatura en Ciencias de la Comunicación Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey Especialidad en Publicidad Creativa Universidad Autónoma del Estado de México Maestría en Estudios para la Paz y el Desarrollo Universidad Autónoma del Estado de México Doctorado en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Universidad Jaume I de Castellón, España - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Trabajo en el Cuerpo de Investigación “Sociedad y Sistemas Culturales”, en cuya línea se han desarrollado trabajos de investigación referentes a la paz, la comunicación y el género: • Los sentidos sociales de la violencia de género en el ámbito universitario • La violencia estructural y cultural. Sentidos de vida en las juventudes del Estado de México • Aplicación de los protocolos de actuación para la elaboración de un programa estatal de prevención de la violencia de género, la atención, el acompañamiento de las mujeres víctimas de género ante las instancias de justícia • Los estudios para la paz y el desarrollo como abordaje innovador del fenómeno social • Violencia y comunicación Entre las tres últimas publicaciones se encuentran: • La sombra de la violencia estructural en jóvenes universitarios • La Responsabilidad Etica del Periodista Ante el Feminicidio en el Estado de México • La mirada no hegemónica en la recuperación de los saberes tradicionales - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Profesora de Tiempo Completo, definitiva en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Autónoma del Estado de México. Profesora de la Licenciatura en Comunicación, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales Universidad Autónoma del Estado de México. En las Unidades de Aprendizaje: Estudios funcionalistas de la comunicación, Estudios de mediación de la comunicación y Talleres de investigación. Profesora de la Especialidad en Género, Violencia y Políticas Públicas. Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Autónoma del Estado de México. En la unidad de aprendizaje juventud y violencia y taller de desarrollo de proyecto terminal. Profesora de la Maestría en Estudios para la Paz y el Desarrollo. Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Autónoma del Estado de México. En la unidad de aprendizaje taller de investigación. Actualmente es Coordinadora del Programa de la Maestría en Estudios para la Paz y el Desarrollo. Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Autónoma del Estado de México. Ha participado como Profesora del Diplomado en Cultura de paz e interculturalidad, dirigido a asesores técnico pedagógicos, directivos y docentes de educación preescolar y primaria indígena. Chiapas. UNESCO México. 2012. Ha sido Profesora invitada en la materia de Técnicas de Investigación social de la Licenciatura de Publicidad y Relaciones Públicas, del Departamento de Sociología II, Psicología, Comunicación y Didáctica de la Universidad de Alicante, curso 1998-1999. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) • Dictaminadora de la Revista Convergencia, Espacio Públicos. Iberforum, Comunicación y sociedad. • Tutora Académica del Programa Institucional de Tutoría Académica. • Coordinadora y participante en la organización de encuentros académicos como el I y II Congreso Internacional de Paz, Desarrollo y Democracia. UAEM-UJI-UA. Toluca.
Vazquez Vidal, Miriam Arely

Vazquez Vidal, Miriam Arely

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • RESEÑA BIOGRÁFICA (extensión aproximada de 1500 caracteres) Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesor/a: Miriam Arely Vázquez Vidal Fecha: 22 de noviembre de 2015 - Descripción de la situación (categoría) profesional Actualmente soy profesora de filosofía para la paz y filosofía para niños independiente e investigadora externa del IUDESP. Desarrollo actividades de formación de profesorado en paz y filosofía y desarrollo proyectos de cultura de paz en colegios públicos, privados y/o centros culturales. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Durante los últimos años me he dedicado a la propuesta política de construcción de paz que tienen las resistencias indígenas, sobre la que he desarrollado mi tesis doctoral. Su perspectiva me acercó a la filosofía para niños para facilitar a niños y adultos las herramientas de pensamiento que fundamentan la construcción de una sociedad más justa y armónica Actualmente desarrollo diversas actividades enfocadas a la cultura de paz pues considero necesario para el quehacer filosófico las experiencias prácticas. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Mi metodología de se fundamente en términos generales en la metodología de Filosofía para Niños. Se prioriza el dialogo, el cuestionamiento como enseñanza (mayéutica socrática) y el juego. Además, se prioriza las analogías artìsticas, por lo que muchas de las actividades en clase se envuelven con pintura, foto, escritura, entre otras. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) En mi experiencia profesional he trabajado tanto en la academia como en organizaciones del tercer que han enriquecido mi visión general de la filosofía, pues siempre he buscado el punto medio entre la práctica y la teoría Como docente he dado clases en bachiller, grado y posgrado. Actualmente dirijo la aplicación de la filosofía para niños en el Colegio Público el CEIP Pinar. Como activista he coordinado los programas de una organización civil mexicana, Presencia Ciudadana Mexicana durante varios años. Como voluntaria he trabajado para diversas organizaciones civiles, Greenpeace México, Cruz Blanca y el CIDECI – Universidad de la Tierra Chiapas.
Vermaelen , Annemie

Vermaelen , Annemie

Doctor o doctora: Sí

  • Mostra la biografia
    • BIOGRAPHICAL PROFILE (approximate length of 1500 characters) Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: Dr. Annemie Vermaelen Date: 28 of November, 2017 - Description of the professional situation (category) Unemployed - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) I conducted research on the ‘politics of development’ in Wadi Araba (Bedouin area south of the Dead Sea in Jordan) and the role of the notion/idea of culture in development thinking and practices. My research interest are situated in the areas of post-colonial studies, sub-altern studies, critical (cultural) theory. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) My classes start generally from “obligatory” (theoretical) sources (papers, chapters, videos, etc.) as a base to explore student’s insights in addressed issues/topics. Students are encouraged to interact, to express (respectful) opinions and thoughts. The objective is to elaborate the student’s ability to reflex, analyse and work with both given and self-produced material. - Aspects related to professional activities (if any - Other aspects you would like to highlight
Vollmer , Frank

Vollmer , Frank

Universitat: University of Edimburg, Scotland

Doctor o doctora: Sí

Càrrec: Profesor

  • Mostra la biografia
    • - Description of the professional situation (category) Research Associate in Agriculture and Rural Development School of GeoSciences Geography and the Lived Environment (Department) University of Edinburgh - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Researcher with experience in poverty assessment and measurement and livelihood analysis with a focus on Mozambique; evaluation and policy analysis of development cooperation and humanitarian assistance; Q-squared research methodologies to operationalise Amartya Sen’s Capabilities Approach