Com sol·licitar estudiantat per a pràctiques acadèmiques externes 2024-25: resum del procediment

19/07/2024 | OIPEP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Vull acollir estudiantat en pràctiques a Espanya

Si la vostra entitat té interès a col·laborar en l’acolliment d’estudiantat en pràctiques externes curriculars, és a dir, les pràctiques integrades en els plans d’estudis, aquests són els passos que heu de seguir:

1. Sol·licitud d'estudiantat

1. A) Sol·licitud mitjançant oferta pública.

1r) Consulteu l' oferta de pràctiques i els perfils formatius per a tindre més informació sobre les pràctiques que se podrien realitzar.

2n) Definiu el perfil de les pràctiques que voleu oferir: quants estudiants puc acollir? En quines tasques podrien col·laborar? Quines serien les titulacions més adequades? Quina seria la persona idònia en l’empresa per a supervisar-los? Etc. En definitiva, us demanem que reflexioneu sobre el projecte formatiu a desenvolupar.

3r) El següent pas és publicar una oferta de pràctiques de tipus «oferta pública»  en la nostra plataforma.

Si la seua entitat encara no té les credencials per a accedir a la plataforma ha de sol·licitar-les prèviament. Envieu emplenat el següent formulari

No tinc accés: sol·licitar ara usuari i clau

Una vegada tingueu nom d'usuari i contrasenya per a la plataforma de pràctiques, ja hi podeu accedir: 

Ofertar ara places de pràctiques on line

1. B) Sol·licitud mitjançant oferta nominativa

Si ja heu contactat amb un estudiant o estudianta i n’heu acordat l’acolliment en pràctiques, el procediment que cal seguir és el mateix que es descriu en l’apartat 3r) del punt anterior, és a dir, heu de sol·licitar accés a la plataforma i després publicar-hi una oferta, però en aquest cas s’ha de seleccionar l’opció d’oferta de tipus «nominativa». En seleccionar aquest tipus d’oferta l’aplicació demana introduir el DNI i nom complet de l’alumne o alumna a qui va dirigida l’oferta. D’aquesta manera, l’oferta només pot ser assignada a aquesta persona.

2. Signatura del conveni

Una vegada publicada l’oferta, serà revisada, i en el cas que necessitem informació addicional sobre les pràctiques o alguna altra dada ens posarem en contacte amb la vostra entitat.

En el cas que no tinguem signat un conveni de cooperació educativa en matèria de pràctiques acadèmiques externes amb la vostra entitat o que aquest ja no estiga en vigor i siga necessari actualitzar-lo, iniciarem la tramitació del conveni (consulteu el model de conveni).

Des de l’OIPEP us demanarem el nom complet i l’adreça de correu electrònic directe del representant legal (persona encarregada de signar el conveni). A més, en cas que en la vostra entitat necessiten que una altra persona revise i valide el conveni abans que el o la representant legal el firme, també li demanarem que ens ho indiqueu (nom complet i adreça de correu electrònic), per a incloure’l  en el procés de revisió i signatura com a validador.

Una vegada elaborat el conveni i acceptat per part de la Universitat, us l’enviarem preparat per a la signatura a través d'una plataforma de signatura segura, que té el rol de prestador de serveis electrònics de confiança, segons les exigències de la normativa europea. Aquest procediment no requereix la instal·lació d’un certificat digital. Rebreu un correu electrònic amb el document  que s’ha de signar, ja firmat per l’UJI, perquè el signe el vostre o vostra representant legal. Es podrà signar des de qualsevol dispositiu electrònic: ordinador, tauleta o mòbil.

Finalment, el sistema us enviarà la confirmació a través d’un altre correu electrònic, en el qual s’inclourà el conveni signat per totes les parts.

3. Assignació

Una vegada el conveni estiga firmat per les dues parts, l’oferta ja quedarà activa perquè des de la coordinació de pràctiques de la titulació corresponent puguen assignar-la.

En el cas de les ofertes públiques, si algun estudiant o estudianta s’interessa per la vostra oferta i la sol·licita, la coordinació de pràctiques li l’assignarà. En aqueix moment, rebran un correu electrònic amb les dades de l’alumne  o alumna assignat, així com les dades del tutor o tutora que durà a terme el seguiment d’aquestes pràctiques des de l’UJI.

Si l’oferta publicada és de tipus nominatiu rebreu també el correu comunicant-vos l’assignació de l’alumne o alumna que l’ha sol·licitada i les dades del tutor o tutora de la Universitat que li han assignat per a realitzar-ne el seguiment

4. Formalització del projecte formatiu i alta en la Seguretat Social

El tutor o tutora i l’estudiant  o estudianta contactaran amb la vostra entitat per a concretar el projecte formatiu i acordar qüestions com la data d’inici, l’horari, les tasques, etc. El tutor o tutora ha d’elaborar, amb aqueixes dades, una proposta de projecte formatiu que es tramitarà electrònicament (rebreu un correu electrònic amb un enllaç per a acceptar-lo o fer-hi comentaris, si necessiteu modificar alguna dada). Podeu consultar el model del projecte formatiu ací

Quan la vostra entitat accepte el projecte formatiu, serà signat electrònicament pel tutor o tutora i rebreu l’enllaç des d’on el podreu descarregar. 

Una vegada estiga el projecte formatiu signat, es pot tramitar l’alta a la Seguretat Social de l’estudiant o estudianta per part de l’entitat responsable, segons siga el cas: 

  • En el cas de les pràctiques curriculares remunerades, serà l’entitat cooperadora la responsable de donar d’alta a l’estudiantat.

  • En el cas de les pràctiques curriculars no remunerades de títols oficials, la Universitat Jaume I ha assumit aquesta obligació (connsulteu ací la Resolució de la rectora de 28.09.2023).

5. Realització de les pràctiques externes

L’estudiant o estudianta realitzarà les pràctiques acordades seguint les indicacions del supervisor o supervisora de l’entitat. El tutor o tutora assignat realitzarà el seguiment del desenvolupament de les pràctiques.

Davant qualsevol incidència, podeu contactar amb el tutor o tutora assignat a cada estudiant o estudianta.

6. Finalització de les pràctiques

6.1. Heu d’expedir un certificat a l’estudiant o estudianta acollit perquè l’incorpore al seu curriculum vitae. Es pot generar des de la plataforma informàtica en IGLU,  en l’apartat «Ofertes i assignacions > Certificats >  Descarregar», o bé mitjançant aquest model.

6.2. D’altra banda, és necessari que envieu al tutor o tutora el qüestionari d’avaluació acadèmica de l’estudiantat acollit perquè puguen qualificar-li l’assignatura de pràctiques.

6.3. Una vegada finalitzades les pràctiques, des de l’OIPEP rebreu també un correu electrònic on us demanarem que empleneu una enquesta sobre la satisfacció amb les pràctiques externes mitjançant un formulari en línia.

6.4. Per últim, rebreu un correu on se us indica que podeu sol·licitar el certificat de supervisor/a de pràctiques. Posteriorment rebreu una notificació amb l’enllaç per tal de poder descarregar el certificat sol·licitat.  En cas que la supervisió haja sigut anterior al curs 2020/21, s’haurà de sol·licitar el certificat en aquest formulari.