Taller d'intervencions artístiques urbanes multimèdia

20/07/2017 | LABCOM

Descripció

Aquest taller proposa el disseny, plantejament i desenvolupament d’una obra col·lectiva d’art multimèdia per a l’espai urbà. La combinació de diferents tecnologies i mitjans de comunicació possibilita la creació d’obres d’art contemporànies d’una manera extremadament versàtil. Una obra multimèdia pot conjugar text, fotografia, música o so, interactivitat, o qualsevol altra forma de comunicació amb el públic, a través de qualsevol mitjà. El desenvolupament d’obres multimèdia per a l’espai urbà suposa un repte creatiu que enriqueix la capacitat de comunicar de qui s’enfronta amb això. Començarem per aprofundir en una idea o tema, buscarem una innovació en la forma de comunicar-la, i desplegarem un sistema de comunicació que envairà un espai urbà a la recerca d’un públic indeterminat. L’obra resultant es presentarà en la Nit de l’Art de Castelló 2018.

Aquest taller està organitzat pel SASC i el LABCOM en col·laboració amb Creative Connector.

Professorat

Maya-Marja Jankovic naix a Nis (ex-Iugoslàvia), realitza els seus estudis de Belles Arts en la Universitat de Belgrad a càrrec del Dr. Cedomir Vasic, qui dirigeix el seu postgrau en 2001. Després de llicenciar-se viatja a Espanya on es gradua en el màster de la Universitat de Barcelona, Espai Públic i Regeneració Urbana: Art, Societat, Ciutat, sota la coordinació del Dr. Antoni Remesar. L’art multimèdia i les instal·lacions interactives són els seus habituals camps de treball. Investiga la relació entre individu i societat. Integra problemàtiques actuals de distints àmbits socials. Entrellaça temps i espai, confronta existència i situació, experiència i matèria. Explora la comunicació entre l’individu i el seu context. La interacció, el procés i la seua influència en el subconscient, així com el valor del símbol i la seua permanència en el transcórrer quotidià, són els conceptes principals que es troben en les seues obres. És cofundadora de Creative Connector, una plataforma d’art multimèdia i noves tecnologies.

Destinataris

  • Estudiantat de grau o màster que busca conèixer en profunditat els processos creatius i les tècniques multimèdia. Pot ser especialment interessant per a l’alumnat dels graus en Publicitat i Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual.
  • Professionals del sector que necessiten reciclatge professional.
  • Públic en general que desitge explorar la seua capacitat creativa i les tècniques multimèdia.

Calendari i horaris

Duració: 140 hores

Mòdul teoricopràctic:

  • 16, 17, 23, 24, 30, 31 d’octubre; 6, 7, 13, 14, 20, 21, 27, 28 de novembre, 11, 12, 18, 19 de desembre. Horari: de 17 a 20 h.
  • Espai: Aula 110 MENADOR espai cultural

Mòdul de producció:

  • Ubicació i inici de producció col·lectiva: 5, 6, 7, 12, 13, 14, 19, 20, 21 de febrer. Horari: de 17 a 20 h. Espai: LABCOM / Sala Zona 3
  • Producció individual d’àudio, vídeo, mitjans gràfics: del 22 de febrer al 8 d’abril. Horari: lliure. 
  • Producció i preparació de muntatge: 9, 10, 11, 16, 17, 18, 23, 24, 25 d’abril. Horari: de 17 a 20 h. Espai: LABCOM / Sala Zona 3

Mòdul de muntatge, exposició i anàlisi:

  • Muntatge exposició: els tres dies previs a la Nit de l’Art 2018 (per confirmar). Horari: de 16 a 22 h. 
  • Exposició: dia de la Nit de l’Art 2018, per confirmar, de 10 a 2 hores
  • Anàlisi: dilluns després de la Nit de l’Art. Horari: de 16 a 21 h. Espai: MENADOR espai cultural

Crèdits reconeguts per als estudis de grau de la UJI 

2

Lloc de realització

  • MENADOR espai cultural (Pl. de l’Hort dels Corders, 4. Castelló de la Plana)
  • LABCOM (Laboratori de Ciències de la Comunicació) (FCHS – Universitat Jaume I – Campus del Riu Sec)
  • Sala Zona 3 (C/ Bisbe Salinas, 6, 12003 Castelló de la Plana)

Requisits

  • Interès per l’art i/o la tecnologia.
  • Coneixements bàsics d’alguna tècnica de comunicació (escriptura, fotografia, vídeo, programació informàtica, música-so, etc.).
  • Caràcter participatiu. L’objectiu del taller és desenvolupar una obra col·lectiva.
  • Presencial (es requereix almenys 85 h d’assistència).

Objectius

  • Enriquir la capacitat de comunicar una idea o un tema.
  • Aprofundir en les tècniques de comunicació multimèdia.
  • Conèixer què és “l’espai públic” i treballar la comunicació en espais urbans.
  • Desenvolupar la creativitat i connectar el personal amb l’entorn.
  • Adquirir habilitats per al desenvolupament de la creativitat en equip.
  • Treballar una idea o tema en profunditat.
  •  Desenvolupar una obra d’art col·lectiva des de la seua concepció inicial fins a la seua exposició final

Programa

Mòdul teoricopràctic (octubre-desembre)

1. Presentació

  • Professora i alumnat.
  • Introducció al contingut del seminari.
  • Objectius que es volen aconseguir.

2. Explicació de conceptes elementals

  •  L’obra multimèdia.
  • Intervencions en espais urbans.

3. Investigació

  • Busca i anàlisi de problemàtiques d’interès.
  • Busca individual.
  • Presentació individual.
  • Busca col·lectiva.
  • Elecció i enfocament col·lectiu.

4. El tema a desenvolupar

  • Plantejament del tema.
  • Anàlisi, observació i qüestionament del tema.
  • Documentació i investigació del tema triat.
  • Formació en tots els aspectes necessaris per a passar a la fase de la realització.

5. L’obra

  • Enfocament i desplegament de l’obra.
  •  Plantejament de la visualització.
  • Formulació de la presentació i defensa.

 

Mòdul de producció (gener-abril)

1. Ubicació

  • Busca de les possibles ubicacions en el mapa.
  • Eixida i localització de les possibles ubicacions.

2. Realització de l’obra

  • Busca dels recursos necessaris.
  • Preparació i recollida del material necessari.
  • Realització dels objectes necessaris.
  • Realització de peces audiovisuals.
  • Realització de peces sonores.

 3. Comunicació de l’obra

  • Text.
  • Imatge.
  • Bàner.
  • Material gràfic per a web.

 Mòdul de muntatge, exposició i anàlisi (maig):

1. Muntatge de l’obra i exposició

  • jornada intensiva de muntatge definitiu de l’obra suposa l’organització completa de tots els detalls, càrrega del material, transport, muntatge complet amb últims ajustos i enllestir els detalls de l’obra.
  • Exposició, vigilància i anotació de contacte i reacció del públic.

2. Anàlisi

  • Anàlisi de l’obra i el seu impacte en el públic i la societat
  • Conclusió del treball
  • Postproducció

 3. Exposicions i festivals

Depenent de la qualitat, tipus i format de l’obra realitzada podria ser exposada en la Nit de l’Art de Castelló 2018, el Festival Imaginària, MIAU Fanzara, Festival Oculus, etc.

Metodologia i avaluació

Els estudiants estaran exposats a una investigació personal i col·lectiva i passaran per les distintes fases per a aprendre com es crea una obra multimèdia per a espais urbans. El curs se separa en sis blocs al llarg del curs 2017/18 i acabarà amb la realització d’una obra multimèdia i la seua exposició en la Nit de l’Art de Castelló, o altres festivals, en funció del seu desenvolupament.

Matrícula

  • Matrícula gestionada pel LABCOM
  • Preu: 120 euros
  • Places limitades a 15 alumnes (mínim 6). El curs es completa per ordre de recepció de matrícules. La matrícula no es considera efectiva fins que no es confirme el pagament.
  • [Matricula a partir del 1 de septembre]

Informació

Informació acadèmica: Maya-Marja Jankovic mayamarja@gmail.com
Informació administrativa: Juan Plasencia [juan.plasencia@uji.es]

Universitat Jaume I CIF: Q-6250003-H Av. de Vicent Sos Baynat, s/n 12071 Castelló de la Plana, Espanya
Tel.: +34 964 72 80 00 Fax: +34 964 72 90 16