Universitat Jaume I - UJI - Castello

Informació a l'estudiantat
Perfils

    Cicle de conferències sobre citricultura


    Aula oberta d'agricultura

    Lloc: Sala d'actes de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE). Campus del Riu Sec

    Programa

    Els assistents al cicle de conferències rebran un certificat acreditatiu de la participació.
    La inscripció s'ha de formalitzar al PIAC de l'ESTCE

    Organitzat per: Departament de Ciències Experimentals


    "Regulació del procés de fructificació dels cítrics: desenvolupament davant d'abscisió"

    M. Talón (Institut Valencià d'Investigacions Agràries)
    En aquesta exposició s'assenyalaran les evidències que permeten suggerir que l'inici del desenvolupament del fruit dels cítrics està regulat a nivell hormonal, metabòlic i ambiental. En els cítrics, la decisió de desenvolupar, o per contra d'avortar el creixement dels òrgans reproductius, flors o fruits, sembla prendre's d'una manera autoregulada sobre la base de paràmetres concrets i sota distints mecanismes de control, tant interns com externs. El desenvolupament del fruit sembla ser el resultat d'un mecanisme autoregulatori intern que posseeixen les plantes; mitjançant el qual s'ajusta contínuament el nombre de fruits en creixement, d'acord amb les disponibilitats nutritives de les plantes. L'ajustament es realitza mitjançant el procés de abscisió, es desprenen els fruits sobrants que no poden ser convenientment alimentats. Aquest és un fenomen molt complex, que està sotmès a diversos graus de control de distinta naturalesa. En primer lloc, existeix un control bàsicament, encara que no exclusivament, genètic, que determina el nombre inicial de fruits mitjançant la intensitat de la floració. Els estímuls que activen la divisió cel·lular i inicien el creixement i desenvolupament del fruit depenen de la regulació hormonal. No obstant això, el nombre de fruits que finalment arriba a la maduració està limitat durant la caiguda de juny per la disponibilitat de nodriments, principalment de sucres. Aquesta regulació s'efectua pel metabolisme. Damunt d'aquests controls se superposen els efectes de les condicions ambientals, que poden alterar i en alguns casos fins i tot supeditar l'efecte dels factors anteriors, així com limitar el quallat del fruit. Els factors ambientals que desencadenen els programes genètics que regulen la intensitat i durada dels cicles de creixement són, principalment, les condicions d'humitat, temperatura, fotoperíode i irradiació. Finalment, s'esbossaran les línies de treball que es generen en l'actualitat en aquest camp, en relació amb les tecnologies de generació de mutacions i l'aplicació de la genòmica funcional.

    "Avanços tecnològics en la millora de la producció i qualitat del fruit en citricultura"

    M. Agustí (Departament de Producció Vegetal. Universitat Politècnica de València)
    El desenvolupament de la citricultura espanyola l'han condicionat dos aspectes rellevants: el minifundi i la producció per al consum en fresc. Aquest últim, a més, té per mercat majoritari la resta dels països europeus, amb alt poder adquisitiu i molt exigents en qualitat. Compatibilitzar ambdós factors no ha sigut fàcil i gran part del seu èxit s'ha produït per l'avanç científic i tecnològic. Per qualitat d'un fruit s'entén, actualment, un producte d'aspecte perfecte, de sabor característic de l'espècie, ric en substàncies saludables i produït amb tècniques respectuoses amb el medi ambient. Tot això és possible obtenir-lo avui en dia gràcies a la utilització de tècniques basades en el coneixement dels processos del desenvolupament de les plantes (fisiologia) i adaptades específicament per a cada conreu (tecnologia). La utilització racional del reg, els fertilitzants i els fitoreguladors permeten produir fruits sense llavors, de grandària adequada, amb continguts adequats en suc i substàncies nutritives, i sense alteracions, aspectes que constitueixen, finalment, un fruit de primera qualitat. L'ús de tècniques que inclouen la utilització racional per augmentar les produccions i millorar la qualitat es revisarà en profunditat.

    "Noves tècniques de conreu en citricultura"

    I. Trénor (Institut Valencià d'Investigacions Agràries)
    El mercat de cítrics exigeix en l'actualitat un fruit de bon calibre, fàcil de pelar, amb absència de llavors i suficient qualitat organolèptica.

    Per això, tots els processos de producció de cítrics necessiten una modernització per aconseguir un augment de la rendibilitat del conreu, sense perjudici de la qualitat esmentada, amb una producció alta i un cost menor, per obtenir un preu final competitiu ja que sempre el determinarà l'oferta i demanda dels nostres exigents mercats.

    En la fase de producció de planta, destaquem:

    1. Aplicacions de la biotecnologia per obtenir noves varietats i patrons de cítrics.
    2. Tècniques viverístiques.
    3. Preparació del terreny i plantació.
    4. Racionalització del reg.
    5. Fertilització i ús de correctors.
    6. Tècniques de poda.
    7. Fitoreguladors.
    8. Maneig de plaguicides i fungicides.
    9. Conreu forçat.
    10. Recol·lecció.

    Aquests aspectes són objecte de diversos assajos i investigacions. Dos d'ells representen l'objecte del present treball:

    Preparació del sòl prèvia a la plantació
    La sistematització i marc de plantació encaminats a facilitar una òptima mecanització en el conreu de cítrics i corregir l'erosió hídrica que es pot originar en pluges d'alta precipitació. Per això, s'ha contemplar el marc de plantació dintre de les magnituds de la sistematització emprada. D'acord amb això es realitzen una sèrie de recomanacions per a la plantació i per a possibles doblatges inicials de suport, s'ha de preveure el diàmetre de copa que tindrà l'arbre en el moment de la tria, i la productivitat acumulada (fluix de caixa) d'aquest, a fi de calcular la rendibilitat d'aquest doblatge.

    Algunes tècniques actuals de forçat
    Conreu de cítrics sota coberta de malla: S'ofereixen els primers resultats de diversos assajos, en els quals s'analitza el microclima originat per la coberta de malla i la influència d'aquesta en el desenvolupament vegetatiu de l'arbre, estats fenològics, quallat d'ovaris madurs, caiguda fisiològica, calibre, color i maduresa del fruit de les varietats assajades en aquestes condicions.

    Tècniques d'encoixinat en la fase juvenil dels cítrics: S'ofereixen els primers resultats de diverses experiències, amb l'ús de diversos tipus de làmina plàstica i malla, que influeixen en la menor evaporació d'aigua, control de males herbes, desenvolupament vegetatiu i producció.


    Informació proporcionada per: Departament de Ciències Experimentals

    Data de modificació: --
    Universitat Jaume I CIF: Q-6250003-H Av. de Vicent Sos Baynat, s/n 12071 Castelló de la Plana, Espanya Tel.: +34 964 72 80 00 Fax: +34 964 72 90 16