Perfil personal
Ressenya Personal
- Descripció de la situació (categoria) professional
- Professora associada del Departament de Pedagogia, àrea de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat Jaume I. Actualment, impartint docència als graus de Mestre d'Infantil i Primària i al Màster Universitari en Estudis Internacionals de Pau, Conflictes i Desenvolupament
- Funcionària de carrera, coordinadora de la Càtedra UNESCO de Filosofia de la Pau.
- Descripció breu del perfil investigador (principals línies o línia, aportacions,...)
- Educació per a la Pau, nous enfocaments educatius dialògics i inclusius, dinàmiques d'aula cooperatives, metodologies actives i participatives, recursos educatius, habilitats toves, filosofia amb nens/es, creativitat.
- Ha dirigit varies Tesis Doctorals en temes d'educació i ha participat com avaluadora en distints Tribunals de defensa de Tesis, tant Doctorals com de Màster, en temes d'educació i estudis de pau.
- Entre les seves publicacions destaquen:
Llibres:
PARÍS ALBERT, S. Y S. HERRERO RICO (2023): Reflexiones para la pospandemia, Valencia, Tirant Lo Blanc (en prensa)
PARÍS ALBERT, S. Y S. HERRERO RICO (eds.) (2018): El Quehacer Creativo: un desafío para nuestra cotidianidad, Barcelona, Dykinson
EVANS PIM, J.Y S. HERRERO RICO (eds.) (2017): Nonkilling Education, Honolulu: Center for Global Nonkilling
HERRERO RICO, S. (2013): La Educación para la Paz. El enfoque REM (Reconstructivo-Empoderador), Saarbrücken, Publicia
Capítols de Llibre:
HERRERO RICO, S. (2020): Peace Education in Times of Covid-19: Rethinking other kind of Logic from Imagination, Fantasy, Creativity and Utopia, en JAIN, P (ed.) (2020): Creativity: A Force of Innovation, Intechopen, DOI: 10.5772/intechopen.93895
HERRERO RICO, S. (2019): «La Educación para la Paz desde el poder y la competencia: el enfoque REM» en CABELLO-TIJERINA, P., G. DIAZ PEREZ Y R. VAZQUEZ-GUTIERREZ (eds.) (2019): Investigación para la Paz: Teorías, Prácticas y Nuevos Enfoques, Valencia, Tirant Lo Blanc
HERRERO RICO, S. (2019): «El desarrollo integral del estudiantado: una propuesta desde la Educación para la Paz, las artes y la creatividad» en SEM-EE (eds.) (2019): Música y Cultura para la inclusión y la innovación, Castellón, SEM-EE, ISBN 978-84-09-132225-6
HERRERO RICO, S. Y A. VÁZQUEZ VIDAL (2018): «La Creatividad en la educación para la Paz: un camino para descubrir la filosofía con niñas y niños» en PARÍS ALBERT, S. Y HERRERO RICO (2018): El Quehacer creativo: un desafío para nuestra cotidianidad, Madrid, Dykinson, ISBN 978-84-9148-672-5
Articles en Revistes:
HERRERO RICO, S. (2022): «Educar para la Paz desde las habilidades blandas», Cuadernos de Pedagogía, 535, pp. 8-10
HERRERO RICO, S. (2021): «La Educación para la Paz en tiempos de la Covid-19: repensar otras lógicas desde la imaginación, la fantasía, la creatividad y la utopía», Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política, Humanidades y Relaciones Internacionales, 23, 48, pp. 325-348
HERRERO RICO, S. (2018): «Education for nonkilling creativity: a reconstructive-empowering approach», Journal of Peace Education, vol 15, issue 3, pp. 309-324,ISSN: 1740-0201, Online ISSN: 1740-021X, Routledge
- Descripció del perfil docent (tipus i qualitat de docència)
Llicenciada en Ciències de l'Educació (Pedagogia), Màster Internacional en Estudis de Pau, Conflictes i Desenvolupament i doctora amb menció internacional per la Universitat Jaume I de Castelló (UJI). La seva Tesi Doctoral, L'Educació per a la Pau des de la Filosofia per fer les Paus: l'enfocament REM (Reconstructiu-Empoderador) va obtenir el Premi Extraordinari de Doctorat per l'UJI.
Ha realitzat estades investigadores a Costa Rica, Portugal, Itàlia i Mèxic. Ha organitzat, dirigit i assistit a infinitat de jornades i congressos locals, nacionals i internacionals, tant de participant com de ponent.
- Aspectes relatius a activitats professionals (si n'hi ha)
Ha impartit a Espanya, Perú, Algèria, Itàlia, Mèxic, Finlàndia i EUA cursos de formació, tallers i conferències sobre Educació, metodologies actives i participatives, recursos educatius, Filosofia amb nens/es i Cultura de Pau.
Així mateix, és avaluadora externa de revistes nacionals com Revista Internacional d'Educació per a la Justícia Social (RIEJ), Revista de Pau i Conflictes de l'IPAZ (Granada) i internacionals com Journal of International Education and Practice (JIEP) de Singapore, Journal of Educational Research (JER) de Pakistan, Revista Saber i Educar de l'OIE, Revista Temachtiani (Mèxic)
- Altres aspectes que es vulguin destacar
- Membre del grup de recerca 030 Filosofia, Comunicació i Educació per a la Pau i el Desenvolupament de la Universitat Jaume I (març 2010-actualitat).
-Investigadora de la Fundació CEDID, Centre d'Estudis Doctorals en Interculturalitat i Desenvolupament (març 2013-actualitat).
- Investigadora de l'Institut Universitari de Desenvolupament Social i Pau de la Universitat Jaume I (maig 2015-actualitat)
- Membre del Moviment de renovació pedagògica (MRP) de Castelló (gener 2018-actualitat).
Grups d'investigació i Instituts
Grups d'innovació educativa
Docència
Assignatures amb docència
Assignatures | Titulació |
---|---|
MI1840 - Trabajo de Final de Grado | Grado en Maestro o Maestra de Educación Infantil (Plan de 2018) |
MI1852 - Pràcticum II | Grau en Mestre o Mestra d'Educació Infantil (Pla de 2018) |
MP1840 - Trabajo de Final de Grado | Grado en Maestro o Maestra de Educación Primaria (Plan de 2018) |
MP1852 - Pràcticum II | Grau en Mestre o Mestra d'Educació Primària (Pla de 2018) |
SBG084 - Educación para la Paz | Màster Universitari en Estudis Internacionals de Pau, Conflictes i Desenvolupament (Pla de 2013) |
SBG118 - Estancia en Prácticas/Internship | Màster Universitari en Estudis Internacionals de Pau, Conflictes i Desenvolupament (Pla de 2013) |
SBG120 - Trabajo de Final de Máster con Orientación Profesional / Master's Thesis | Màster Universitari en Estudis Internacionals de Pau, Conflictes i Desenvolupament (Pla de 2013) |
Publicacions
Publicacions en revistes
Sofia Herrero Rico. ARAUCARIA. Num. 48. Vol. 23. pp. 325-348. 2021. Científic.
Sofia Herrero Rico. TIEMPO DE PAZ. Num. 130. pp. 133-137. 2018. Científic.
Sofia Herrero Rico. JOURNAL OF PEACE EDUCATION. Num. 3. Vol. 15. pp. 309-324. 2018. Científic.
Sofia Herrero Rico, Nuria Segarra i Adell. AULA DE INNOVACIÓN EDUCATIVA. Num. 262. pp. 26-30. 2017. Científic.
Joana Cobo, Romary Vaamonde, Sofia Herrero Rico, Alberto Cabedo Mas. QUADERNS DE DIDACTICA ARTISTICA. Num. 4-Seminari d'Investigació. pp. 44-53. 2016. Científic.
Sofia Herrero Rico, Nuria Segarra i Adell. TEMACHTIANI. Num. 20. pp. 5-15. 2015. Científic.
Sofia Herrero Rico. RA XIMHAI. Num. 3. Vol. 9. pp. 19-46. 2013. Científic.
Llibres
Sonia París Albert, Sofia Herrero Rico. 2023. Autoria. Científic. Col·lecció Humanitats. ISBN 9788419825520. València (Espanya). Ed. Tirant Humanidades.
Sonia París Albert, Sofia Herrero Rico. 2018. Edició. Científic. ISBN 9788491486725. Madrid (Espanya). Ed. Dykinson.
Joám Evans Pim, Sofia Herrero Rico. 2017. Edició. Científic. ISBN 9781985830462. Honolulu (Estats Units de l'Amèrica del Nord). Ed. Center for Global Nonkilling.
Sofia Herrero Rico. 2012. Autoria. Tesi doctoral. ISBN 9788469584040. Castellón (Espanya). Ed. Universitat Jaume I.
Capítols de llibre
Sofia Herrero Rico, Miriam Arely Vázquez Vidal. El quehacer creativo. Un desafío para nuestra cotidianidad. Madrid (Espanya). Ed. Dykinson. 2018. ISBN 9788491486725. Científic.
Sofia Herrero Rico. Nonkilling education. Honolulu (Estats Units de l'Amèrica del Nord). Ed. Center for Global Nonkilling. 2017. ISBN 9781985830462. Científic.
Joám Evans Pim, Sofia Herrero Rico. Nonkilling education. Honolulu (Estats Units de l'Amèrica del Nord). Ed. Center for Global Nonkilling. 2017. ISBN 9781985830462. Científic.
Sofia Herrero Rico. Migraciones y Cultura de Paz: Educando y comunicando solidaridad. Madrid (Espanya). Ed. Dykinson. 2012. ISBN 9788415455349. Científic.
Aportacions a congressos
Gloria María Abarca Obregón, Sofia Herrero Rico, Andrea Francisco Amat. Congreso Internacional sobre Mejora Educativa y Ciudadanía Crítica: recursos, estrategias y experiencias. Universitat Jaume I (Espanya). 13-10-2011. Científic. 2011. ISSN 1575-9393.
Sofia Herrero Rico. Congreso Internacional sobre Mejora Educativa y Ciudadanía Crítica: recursos, estrategias y experiencias. Universitat Jaume I (Espanya). 13-10-2011. Científic. 2011. ISSN 1575-9393.
Tesis
Direcció de tesis
Autoria: Ramos Martín, María Paz. Institució: Universitat Jaume I (Espanya). Data lectura: 12/04/24. Direcció: Sofia Herrero Rico.
Autoria: Segarra Adell, Nuria. Institució: Universitat Jaume I (Espanya). Data lectura: 08/11/19. Direcció: Sonia París Albert, Sofia Herrero Rico.
Altres activitats
Comités de congresos
III Seminario Permanente de Doctorado. Doctorado en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrolo. Castelló (Espanya). 22-05-2024. Comité científic. Científic.
I Jornada de Desarrollo Social y Paz. Género e Identidades en Construcción. Castelló (Espanya). 29-11-2018. Comité organitzador. Científic.
Congreso Internacional Comunicación, conflictos y cambio social. Castelló de la Plana (Espanya). 18-12-2017. Comité científic. Científic.
Congreso Internacional Comunicación, conflictos y cambio social. Castelló (Espanya). 18-12-2017. Comité organitzador. Científic.
IV Congreso Internacional de Aprendizaje a lo Largo de la Vida. Castelló de la Plana (Espanya). 10-11-2016. Comité científic. Científic.
IV Congreso Internacional de Aprendizaje a lo Largo de la Vida. Castelló de la Plana (Espanya). 10-11-2016. Comité organitzador. Científic.