L'UJI programa 45 obres teatrals per a la XXXI edició de la Mostra d'Arts Escèniques Reclam XXXI edició de la Mostra d'Arts Escèniques Reclam

02/11/2023 | SASC
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Memòria històrica, bullying o violència de gènere són un exemple de les temàtiques que aquesta tardor posarà sobre els escenaris la XXXI edició de la Mostra d'Arts Escèniques Reclam que enguany celebra el seu 30 aniversari refermant la línia mampresa des del seus inicis de generar debat i reflexió entre el públic assistent. El certamen organitzat per la Universitat Jaume I, a través del Servei d'Activitats Socioculturals, s'ha presentat aquest matí al Paranimf i es desenvoluparà entre els dies 3 de novembre i 3 de desembre en 10 municipis de les comarques de Castelló, amb la col·laboració dels ajuntaments d' Almassora, Benicarló, Benicàssim, Betxí, Borriana, Castelló de la Plana, Vilafranca, Vila-real i Vinaròs, juntament amb la Diputació de Castelló, la Fundació Caixa Castelló i de l’Institut Valencià de Cultura (IVC).

L'acte de presentació ha comptat amb la presència de la vicerectora de Cultura, Llengües i Societat, Carmen Lázaro; la directora territorial del IVC, Núria Felip; el diputat provincial de Cultura, Alejandro Clausell; la regidora de Cultura de l'Ajuntament de Castelló, María España, i el director artístic de la mostra, Toni Valesa, així com de diferents representants de les institucions que participen en el Reclam. La vicerectora de Cultura, Carmen Lázaro, ha explicat que «des de l'antiga Grècia, les arts escèniques, i particularment, el teatre, eren utilitzades com a recurs per a transmetre els diferents costums i tradicions que conformen la cultura d'un poble, amb el temps la seua estructura és va fer més complexa, fins avui en que el teatre és capaç de provocar un efecte catàrtic a qui assisteix a la funció, induint a la reflexió i a la introspecció», precisament una de les pretensions del Reclam. En aquest sentit, Lázaro ha assegurat que el Reclam «és un paradigma de col·laboració institucional i una excel·lent via d'aproximació a la comunitat universitària i de la població dels municipis participants a la cultura teatral».

Per la seua part, el coordinador del Reclam, Toni Valesa, ha explicat que «la mostra continuarà enguany amb la filosofia traçada en els darrers 30 anys i posarà damunt l'escenari temes d'actualitat que mostren la realitat del moment que vivim, buscant la reflexió del públic que assisteix als espectacles». En aquest sentit, el director del certamen assegura que «un dels objectius és apropar als espectadors peces teatrals que transmeten valors i que la relació amb l'obra no es quede damunt de l'escenari. Volem que el públic s'emporte a casa sensacions i experiències després de cada funció i genere la seua pròpia opinió sobre el tema, donant valor tant als criteris estètics com als ètics».

Valesa ha fet una menció especial al cartell de l'actual edició, creat per la dissenyadora Mar Sotomayor, que ha realitzat una versió del quadre «El crit» d'Eduard Munch. El director del Reclam ha explicat que «el cartell trasllada la idea de desesperació, de cansament social davant d'aquests moments convulsos i les problemàtiques socials que patim i introdueix una mirada social a les diferents lluites i reivindicacions actuals a partir d'una imatge molt expressiva, així, d'una manera plàstica, aprofundeix en els valors i la identitat que transmet el Reclam».

La XXXI edició del Reclam ha programat 44 obres i 51 funcions i s'estrenarà el divendres, 3 de desembre, al Paranimf de l'UJI, amb l'espectacle de dansa Archipielago de los desastres, dirigit per Isabel Vázquez, i que forma part del programa Dansa a Escena de la Xarxa Espanyola de Teatres, Auditoris, Circuits i Festivals de Titularitat Pública. És una creació de gran format que tracta el tema de la vulnerabilitat i que imagina un lloc on fracassar fora tot un èxit i la vulnerabilitat un superpoder.

La programació del Paranimf també inclourà, principalment, peces de dansa com Sexy Suggestion, de Paula Serrano, un espectacle que gira al voltant de l’atracció que les persones senten envers el misteri; We can dance, una peça sobre l'acte de ballar, una celebració, una invitació al ball, dirigida i creada per Esther Rodríguez Barbero; o Los perros, de la companyia navarra LED Silhouette, una peça de dansa que parla del procés de deshumanització i aïllament que afecta els nascuts en l'era digital. A més, l'espai cultural de la zona universitària ha programat  Asesinato y adolescencia, un thriller escrit per Alberto San Juan i dirigit per Andrés Lima que tracta el tema de la violència i l'adolescència; i  Manual para armar un sueño, de la companyia andalusa La Zaranda, un obra amb diàlegs ocurrents i humor intel·ligent sobre el teatre i que resulta ser una oda a l'esperança enmig d'un món hostil.

El Teatre del Raval i el Teatre Principal també formen part dels espais escènics d'aquest Reclam que inclouen interessants propostes teatrals. Entre les obres que es representaran al Raval, es troben Espejismos (El lado épico), de Kolectivo Mostrenko, un espectacle d'humor absurd integrat en un ambient surrealista que tracta temes com l'amistat o la identitat; El enterrador, de la companyia Mediterránea, una obra que es basa de forma lliure en les vivències de diverses persones durant la Guerra Civil i postguerra, entre elles, Leoncio Badía, conegut com l'enterrador de Paterna, de les quals ha quedat constància en determinats reportatges de ràdio i premsa; o Menina, soy una puta obra de Velázquez, una peça de Proyecto Cultura que tracta el tema del bullying a partir de la història d’una jove que, a causa de la seua obesitat, pateix les burles dels altres en una escola d’art, i que també es representarà a Vinaròs.

El Teatre Principal acollirà obres com Estimats pares, de la companyia El Micalet, una comèdia que parla dels fills, de l'amor, dels diners i de les contradiccions de l’ésser humà; Don Ramón María del Valle Inclán (A través de Ramón Gómez de la Serna), una producció del Teatro Español que combina la música de Beethoven amb el cuplet i la sarsuela de l'època; o El cos més bonic que s'haurà trobat mai en aquest lloc, una obra de Josep Maria Miró, un dels dramaturgs més reconeguts en l'actualitat.

El Reclam també té com a eix fonamental els espectacles per a públic familiar com Les vacances de Madame Roulotte, que es representarà aquest dissabte a l'Espai Obert Cultural Les Aules de Castelló i també a Almassora; Soc Natura, una experiència sensorial pensada per als primers anys de vida (Benicarló); Oníricus, un espectacle de circ de La Troupe Malabó, Loop o Cube. El protagonisme de la música també estarà present amb les actuacions de Pep Gimeno «El Botifarra», amb el seu treball Ja ve l'aire (Vila-real), i Rodrigo Cuevas, amb La Romería.

Altres propostes destacades que s'han programat en la mostra són Nevenka, que tracta el cas de la dona que va guanyar per primera vegada un cas per assetjament sexual a un polític; Las guerras de nuestros antepasados, amb Carmelo Gómez; Contracciones amb Candela Peña, Uz: el pueblo, amb Pepe Viyuela; o L'últim ball, amb Carles Alberola i Alfred Picó.

En aquesta edició, la dansa també tindrà el seu protagonisme en moltes de les seus, i a banda de les peces que es representaran al Paranimf de l'UJI, es podran veure espectacles com La Paraula Amagada (Sala Sant Miquel, Castelló); Human (Betxí), Roda (Espai Obert Cultural Les Aules, Castelló); Sempreviva (Vilafranca) o València Dancing Forward (Borriana). A més, seran dos espectacles de dansa els que posen el punt i final a aquesta edició del Reclam. Serà a Benicàssim el dia 3 de desembre. Una jornada que començarà amb Me encanta bailar pero se me da fatal, un espectacle a l'aire lliure de dansa participativa que forma part del programa Impuls a la Dansa i que finalitzarà amb la representació de l'obra Iron Modvm, de la companyia catalana Iron Skulls Co, al Teatre Municipal.

Fotografies

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals