La Universitat d'Estiu de l'UJI homenatja a les diputades de la legislatura constituent en el curs sobre “Les Mares de la Constitució Espanyola”

10/06/2025 | SASC
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir

L'UJI reprén l'activitat relacionada amb la Universitat d'Estiu amb la celebració del curs “Les mares de la Constitució Espanyola: construint la democràcia” que tindrà lloc els dies 12 i 13 de juny a Benicàssim. El seminari compta amb la col·laboració del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica i està dirigit per Santiago García Campà, professor de la Unitat Predepartamental del Dret del Treball/SS/Eclesiàstic i de l'Estat de l'UJI.

La trobada pretén ser un homenatge, des de l'àmbit universitari, a les dones que van participar activament en la configuració de la Constitució i té entre els seus objectius “donar visibilitat al treball i al paper que van tindre en la legislatura constituent i que no va ser secundari ni d'acompanyament, sinó que va ser molt important, en qüestions sobre l'educació i el matrimoni, on van aconseguir la igualtat entre les dones i els homes”, explica García Campà. 

En la trobada participaran tant experts en dret, catedràtics, personalitats com la exvicepresidenta del govern i actual presidenta del Consell d'Estat, Carmen Calvo, i una representació de les 27 dones que van formar part del Congrés dels Diputats en la legislatura constituent, després de la dictadura, com Teresa Revilla López, diputada per UCD; Dolors Calvet, diputada pel PSUC; i Ana María Ruíz-Tagles, diputada pel PSOE. 

Durant el seminari també es projectarà el documental “Les Constituents”, que dirigit per Oliva Acosta recupera la veu de les primeres dones que van accedir al Congrés dels Diputats, després de la dictadura de Franco. El documental que vol reivindicar la veu femenina d’aquell parlament i la necessitat que la dona seguisca influint decisivament en l’activitat política. El treball d'Acosta va participar en el Festival de Cinema Europeu de Sevilla, on li van concedir una Menció Especial a la secció EURODOC. 

El curs s'encetarà el dijous dia 12 amb la participació de la rectora de l'UJI, Eva Alcón, i continuarà amb la conferència «Transició política, feminisme i democràcia», per part d'Ana de Miguel, professora titular de Filosofia de la Universidad Rey Juan Carlos. Més tard tindrà lloc la taula redona «L'aportació de les dones en la Constitució espanyola de 1978. Un diàleg entre el passat i el present», on estaran presents, a més de les diputades de la legislatura constituent, l'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, i Susana Ros Martínez, presidenta de la Comissió d'Igualtat del Congrés dels Diputats.

La jornada del dia 13 s'iniciarà amb la conferència «La influència de la teoria feminista en les institucions de l'Estat», a càrrec de Carmen Calvo. Per a finalitzar el curs se celebrarà la taula rodona «La influència del feminisme en les lleis d'igualtat del s. XXI», on es farà un balanç de l'evolució de la legislació en matèria d'igualtat”. 

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals