Benassal recupera la memòria de 'Les escoles rurals' en unes jornades organitzades pel PEU-UJI a través del projecte Museu Pedagògic de Castelló

31/05/2023 | SASC

La recuperació de la memòria de les escoles dels masos a les comarques de Castelló és un dels objetius del projecte Museu Pedagògic de Castelló que es realitza a través del PEU-UJI i amb el suport del programa UJI-Encultura. Una iniciativa que es va iniciar ara fa 5 anys i que continua aquest cap de setmana a Benassal, després d'haver realitzat diferents treballs d'investigació als municipis de Llucena i Atzeneta del Maestrat.

En concret, els dies 3 i 4 de juny es celebraran les 'Jornades sobre escoles rurals', amb l'objectiu de rescatar de l'oblit i donar visibilitat a totes aquelles escoletes que durant la dècada dels anys 30 del segle XX es van construir per a apropar l'educació als masos del terme de diferents municipis. Les jornades estan organitzades pel Museu Pedagògic de Castelló i les entitats benassalenques Amics i Amigues del Canto i de les Llometes, el museu de vida rural i l'IES Pere Enric Barreda Edo.

Un dels objectius és posar en comú les experiències portades a terme per diferents col·lectius al voltant de les escoles rurals i presentar els projectes de futur al voltant d'aquest patrimoni. Des de l'organització es recorda que la implantació d'aquestes escoles ubicades a la vora dels masos van fer possible l’alfabetització dels xiquets i les xiquetes que vivien més allunyats dels nuclis de població principal i ho tenien molt difícil per anar a l’escola del poble. Aquests aularis van tindre una vida curta. Van ser construïts a partir de 1932, gràcies a l'impuls de la reforma educativa de la II República, i van estar actius fins al 1969, moment en el qual la promulgació de la Llei General d’Educació que va suposar el seu tancament definitiu.

Les jornades s'iniciaran el dissabte amb l'exposició d'experiències realitzades per diferents entitats i col·lectius que presentaran els seus treballs com són el Museu Pedagògic de Castelló, del PEU-UJI, l’Associació Cultural de Llucena, l'Ajuntament d’Atzeneta del Maestrat, Antiguas Escuelas de la comarca del Maestrat i els Amics de l’escola del Canto i de les Llometes de Benassal. El matí finalitzarà amb la visita al museu de la Vida Rural de Benassal a càrrec de l’associació Cultural Benassal segle XXI. Per la vesprada, el dissabte es farà una visita a l'escola de les Llometes, on s'inaugurara una exposició homenatge a l'escola, un acte que anirà acompanyat de la lectura de textos i un col·loqui amb antics alumnes. La jornada finalitzarà amb un bureo.

El diumenge, l'escola del Canto serà la protagonista. El programa previst per part de l'organització és una excursió al Canto, ubicat a la zona del riu Montlleó. En arribar, s'inauguraran els panells de l'Aula Museu ubicada en l'edifici del centre educatiu recuperat. Les activitats finalitzaran amb la lectura de textos literaris sobre l'escola i amb la tornada a Benassal.

Les jornades que se celebren a Benassal continuen amb fil conductor de les dutes a terme el juny passat a Llucena, Cartografies Nòmades i la passada tardor en Atzeneta del Maestrat. Amb el treball realitzat en els darrers anys a través del Museu Pedagògic de Castelló, s'han aconseguit censar més de 100 centres educatius en diferents nuclis de masos de les comarques de Castelló que van deixar de funcionar entre els anys 50 i els 80 del segle XX, gràcies als testimonis orals de mestres i alumnes d'aquelles escoles.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals