panoramica UJI

Última modificació: 14/09/2017 | Font: SASC

El PEU UJI  presenta el projecte d'acompanyament "Els guions de la Mata" a València

Inauguració: dissabte 16 de setembre a les 13 h. Centre Octubre. C/ Sant Ferran, 12 - 46001 València. Tel. (0034) 96 315 77 99

Un interior al vent

Projecte de dinamització socioartística i cultural
Curador: Rafael Tormo i Cuenca

El projecte d'acompanyament del PEU-UJI agrupa un conjunt d’iniciatives pensades per a facilitar l’intercanvi d’informació, l’accés a una formació de qualitat i la reflexió crítica com a passos previs ineludibles a qualsevol acció cultural, fent possible un escenari per a la investigació en dinàmiques territorials i la generació de coneixement. Té com a objectiu acompanyar projectes de llarg recorregut on el més important i més valorat és el procés i no tant els resultats a curt termini. Aquest servei està dirigit als agents culturals implicats en processos de desenvolupament sociocultural en l’àmbit rural.

(fotos: Rafa Tormo)

El passat 28 de juliol, la població de la Mata va acollir la XXXIX edició de la festa comarcal per excel·lència: l'Aplec dels Ports. La festa de l'Aplec ha ajudat a crear consciència de poble i de comarca entre moltes generacions. Amb aquest compromís es vol ara conjugar l’espontaneïtat i l’expressivitat amb un estar col·laboratiu amb el territori.

El projecte és la pràctica d’un estar junts on s’ha anat orientant, de forma pràctica, materials i expressions a un grup de gent del poble per a pensar expressivament per a representar de manera més poètica allò que se sent a l'hora de saber-se de la Mata. Tot això, més enllà de conceptes, limitacions identitàries o lamentacions psicosocials i així, després, poder compartir aquests guions als carrers de la Mata durant l'Aplec dels Ports i ara al Centre Octubre de València.

Els guions són una mena de penons on es relata la vida d'algun sant o d’alguna persona il·lustre. En aquest cas hem aprofitat aquest referent popular per a fer-lo servir de marc expressiu. S’ha treballat de manera individual un relat personal amb el qual començar l'estructura del guió (base de la pràctica artística), que s'ha completat després amb un taller, on es van introduir els materials, les composicions i la poètica expressiva perquè posteriorment pogueren desenvolupar la seua idea sobre unes teles de 200 cm x 150 cm de lli cru.

S’ha treballat conjuntament, també s'ha potenciat el treball introspectiu i personal i el coneixement d'altres propostes vinculades a les pràctiques artístiques que s’hibriden en processos socials en altres entorns. La finalitat és ajudar a entendre que moltes de les problemàtiques contemporànies són comuns a entorns urbans, encara que siguen diferents en mides o localització. En aquest cas, van conèixer el treball de Bia Santos, membre de «Salvem el Cabanyal» i «Craft Cabanyal».

En el projecte hi ha una gran diversitat d’edats i contextos que fan complexa i atrevida la proposta. També hi han participat els alumnes i mestres de l’escola pública del poble.

El dissabte 16 de setembre es farà una visita guiada al Cabanyal per a conèixer la seua realitat de la mà de «Craft Cabanyal». Després s'inaugurarà la mostra dels guions al pati central del Centre Octubre.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals