L’UJI impulsa un projecte per a combatre l'Alzheimer  La iniciativa implica també la creació del denominat «Bo Recerca Alzheimer» per a facilitar la col·laboració de qualsevol persona o entitat

11/09/2017 | SCP

•  projecte-azahar-alzheimer PROYECTO_AZAHAR_17DLL28_IN

FOTO: Damián Llorens

La Universitat Jaume I de Castelló (UJI), amb la col·laboració de l'Associació Provincial de Familiars de persones amb la malaltia d'Alzheimer i altres demències de Castelló (AFA Castelló) i la Fundació Alzheimer Salomé Moliner, han engegat el Projecte Azahar-Biotecnologia contra l'Alzheimer que possibilitarà un estudi de la Facultat de Ciències de la Salut de l’UJI amb l’objectiu de frenar mitjançant tècniques de biotecnologia la malaltia d'Alzheimer, la incidència de la qual s'ha convertit en una prioritat de salut pública.

Aquest projecte inicia una línia de recerca nova des del punt de vista tècnic i conceptual, ja que planteja «la fabricació de partícules víriques no nocives mitjançant tècniques biotecnològiques per a estudiar la mort neuronal en els estadis inicials de la malaltia d'Alzheimer i restaurar les proteïnes danyades per a frenar el seu curs», segons la professora d'Anatomia del Grau en Medicina de l’UJI i directora del Grup de Neurobiotecnologia de la Jaume I, Ana María Sánchez. Sánchez destaca que aquest projecte persegueix frenar o alentir la mort neuronal, mitjançant l'esmena de defectes en el funcionament intern de les cèl·lules. «En el nostre grup de recerca estudiem aspectes moleculars de la malaltia d'Alzheimer, una malaltia de gran incidència en la salut pública de la població actual a causa de l'increment de l'esperança de vida. Una de les nostres línies de treball és la utilització de virus generats amb biotecnologia per a conèixer en profunditat les causes de mort neuronal. Generar aquest tipus de coneixement és fonamental per arribar al disseny de teràpies efectives contra la malaltia. La biotecnologia i la teràpia gènica són camps de coneixement en alça en el món de la medicina, i volem que arribe també per a malalties com l'Alzheimer», afegeix la investigadora.

Aquest projecte s'integrarà en les línies de recerca que desenvolupa l'equip liderat per la professora Ana Sánchez, la missió de la qual és contribuir al coneixement del funcionament òptim cerebral i les conseqüències que es deriven de processos crònics inflamatoris. De fet, els seus objectius són transversals i, en conseqüència, aplicables a altres malalties i alteracions neurològiques i psiquiàtriques de caràcter inflamatori.

El Grup de Neurobiotecnologia de la Universitat Jaume I desenvolupa diverses línies bàsiques de recerca. La primera se centra en l'estudi de la senyalització intracel·lular en el cervell induïda per pèptids de la família insulina-relaxina i els seus efectes en el comportament (comportament social i memòria). D'altra banda, estudien com aquesta senyalització pot estar alterada en situacions patològiques en malalties del desenvolupament com ara l'autisme i malalties neurodegeneratives (Alzheimer). Aquestes qüestions s'aborden utilitzant tècniques biotecnològiques, que inclouen la construcció de partícules víriques i nanopartícules per a la modulació in vivo de l'expressió gènica.

A més de l'aportació de l'Associació i la Fundació, aquest projecte també comptarà amb els 4.500 € recaptats recentment pel grup de recerca a través de Precipita, la plataforma especialitzada a promoure el finançament col·lectiu de la ciència creada per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat.

Col·laboracions externes amb el projecte

D'altra banda, l'Associació Provincial de Familiars de persones amb la malaltia d'Alzheimer i altres demències de Castelló (AFA Castelló) i la Fundació Alzheimer Salomé Moliner acaben de signar un conveni amb l'UJI per a finançar el Projecte Azahar-Biotecnologia contra l'Alzheimer, també liderat pel Grup de Recerca de Neurobiotecnologia. Aquesta iniciativa no solament implica un suport econòmic inicial de 6.000 euros, sinó també la creació del denominat «Bo Recerca Alzheimer» per a facilitar la col·laboració de qualsevol persona o entitat.

El rector de l’UJI, Vicent Climent, ha destacat la importància d'aquest projecte del qual la Universitat se sent orgullosa. «Es tracta d'una iniciativa molt il·lusionant que ha nascut a l'empara de la Facultat de Ciències de la Salut i de la qual estem molt orgullosos, ja que fa referència a una malaltia amb repercussions socials i de la qual necessitem major coneixement per a poder-la combatre en condicions».

Per la seua banda, el president d’AFA Castelló i de la Fundació Alzheimer Salomé Moliner, Emili Marmaneu, també s'ha mostrat satisfet de la col·laboració amb la Universitat Jaume I. «Sabem que es tracta d'un primer pas, però estem orgullosos de poder col·laborar amb la universitat pública de Castelló. Esperem que en un futur servisca perquè l’UJI siga capdavantera en aquest àmbit», ha subratllat Marmaneu.

L’UJI, AFA Castelló i la Fundació Alzheimer Salomé Moliner conviden persones i entitats de la societat castellonenca a recolzar aquest projecte de recerca mitjançant el «Bo Recerca Alzheimer», que implica una contribució mínima de 1.000 € per al projecte de recerca, i permetrà a les persones i entitats col·laboradores formar part de la comissió de seguiment del projecte, que es reunirà periòdicament, i rebre informació de la seua evolució i avanços. La sol·licitud de col·laboració pot realitzar-se a través d’AFA o de la Fundació, o directament a l'UJI a través del correu electrònic neurobiotec@uji.es o en la pàgina web www.biotecnologiacontraalzheimer.uji.es