Tres estudiants de l’UJI participen en un projecte de la Bahir Dar University d'Etiòpia Els estudiants, que han realitzat una estada dins del programa Pràctiques Solidàries en Països Empobrits, han optimitzat instal·lacions fotovoltaiques per a la millora de sistemes agrícoles

23/11/2015 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir
  •  projecte-etiopia DSC_0949

    Dos dels estudiants que han participat en el projecte a Etiòpia. | FOTO: Vox UJI

  •  projecte-etiopia IMG_3425
  •  projecte-etiopia DSC_14681
  •  projecte-etiopia 20150910_103452

Els estudiants de la Universitat Jaume I, Aritz Carrera, del grau en Enginyeria Elèctrica; Inés Torán, del grau en Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural, i Laura Martínez, del grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes, han participat en un projecte per a dissenyar un sistema de bombament solar fotovoltaic per a reg per degoteig a Etiòpia. El projecte s'ha realitzat en col·laboració amb la Bahir Dar University d'Etiòpia en la qual els estudiants de la Jaume I han realitzat recentment la seua estada en pràctiques externes en el marc del programa Pràctiques Solidàries en Països Empobrits i tutoritzats pels professors Luis Cabedo del departament de Sistemes Industrials i Disseny; Leonor Hernández i Marta Royo del departament d'Enginyeria Mecànica i Construcció; i Leonor Lapeña del Departament de Ciències Agràries i del Medi Natural.

Durant la seua estada, que ha sigut de dos mesos, els tres estudiants han treballat conjuntament compartint idees i ajudant-se mútuament, atès que tenen perfils diferents, en el disseny i dimensionament d'un sistema de bombament solar fotovoltaic per a reg per degoteig atenent al criteri d'adaptació tecnològica en el context d'Etiòpia. La metodologia duta a terme per l'equip multidisciplinari ha consistit en la recopilació d'informació tècnica i sobre els problemes d'adaptació tecnològica en el context d'Etiòpia; entrevistes als usuaris finals; formulació de propostes de disseny que cal  incorporar en el nou sistema; cerca i selecció de la ubicació final per al nou sistema; selecció dels cultius objecte del reg; estimació de les necessitats hídriques i del recurs solar disponible; i finalment, dimensionament, cerca i selecció dels components per a la instal·lació. «Ha sigut una experiència meravellosa a través de la qual hem après moltíssim tant a nivell personal com professional i que recomanem a qualsevol estudiant que tinga ganes i predisposició per a treballar en un país en vies de desenvolupament» han destacat els estudiants.

D'altra banda, els alumnes han col·laborat en altres activitats com la instal·lació de xicotets sistemes fotovoltaics en llars sense accés a l'electricitat, el desenvolupament d'un guió de pràctiques amb activitats que es poden realitzar amb sistemes fotovoltaics per a ser utilitzat en classes pràctiques en la Bahir Dar University, on un dels estudiants va impartir classes pràctiques tant per a alumnes com per a professors de la Bahir Dar University fent ús del guió que va elaborar prèviament i d'un kit entrenador fotovoltaic que va ser enviat des de la Universitat Jaume I fa dos anys. 

També han realitzat un estudi de les millors alternatives per a l'obtenció, transport i distribució de l'aigua en sistemes de reg per degoteig, així com anàlisi de mostres de sòls o el disseny i desenvolupament d'una nova caixa de control amb la finalitat de garantir una millor interacció instal·lació-usuari final i millorar l'adaptació tecnològica de la nova instal·lació.

La Universitat Jaume I manté des de fa diversos anys col·laboració amb la Bahir Dar University en el marc de diferents projectes de l’AECID i ha continuat amb la participació de l’UJI dins del programa «Ajudes de cooperació universitària al desenvolupament».

 

Altres notícies de l'ESTCE:

L’UJI celebra el Dia Internacional dels Sistemes d’Informació Geogràfica

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions