Professionals sanitaris reivindiquen en l’UJI el debat sobre la mort digna i l'eutanàsia

09/11/2015 | SCP

•  mort-digna Mort_Digna_15DLL22_in

Javier Velasco, Rafael Ballester i Fernando Soler. | FOTO: Damián Llorens

Professionals de diversos àmbits de la salut han reivindicat la necessitat d'un debat social i d'avanços legislatius que regulen el dret a una mort digna en la jornada «Mort digna» organitzada per la Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat Jaume I i l'Associació «Dret a morir dignament de la Comunitat Valenciana» celebrada el 26 d'octubre de 2015 a l'UJI. El degà de la Facultat de Ciències de la Salut, Rafael Ballester, ha destacat que es tracta d'un tema «que competeix a estudiants que s'estan formant per a qualsevol professió sanitària, però també a qualsevol persona ja que és un tema que ens afecta a tots».

Ballester ha lamentat que, malgrat ser un dels actes més importants de les nostres vides, «parlem molt poc de la mort, crec que a nivell social fa falta molt més debat. Fa falta que els nostres polítics es retraten i ens diguen com pensen legislar-ho», destacant en aquest sentit la importància de generar un debat social ja que «si se'ns furta el debat sobre la mort se'ns furta també la llibertat». El degà de la FCS entén que «la gent que defensa el dret a una mort digna és gent que se sent propietària de vida i creu que aquest últim acte de llibertat és un acte de vida, sense estar deprimida i sense estar alienada com moltes vegades es vol fer creure». Ballester entén que es tracta «d'un tema molt polèmic i compromès i per això precisament fa falta parlar-ne. La ignorància l'única cosa que genera són prejudicis i els prejudicis, sofriment».

Per la seua banda, Javier Velasco, màster en Bioètica i president de l'associació DMD-CV, ha oferit la conferència titulada «La mort i les Ciències de la Salut. Una perspectiva bioètica» en la qual ha destacat la necessitat d'entendre la mort com una part inevitable de la vida. «Si no es tracta la mort com una cosa inevitable estem abocats al fet que les persones morin d'una forma indigna. És veritat que caldria evitar les morts prematures, però no totes ho són, per a parlar d'una mort prematura cal tenir en compte l'estat de salut i el pronòstic d'aquesta persona».

Velasco entén que «gestionar de manera humana i compassiva la mort és una responsabilitat dels professionals sanitaris», i assenyala que en l'actualitat, els avanços mèdics i la biotecnologia «han complicat moltíssim el procés de la mort, hi ha tècniques per a mantenir la vida de manera artificial i cal plantejar-se que pot arribar un moment en el qual cal retirar les mesures de suport vital». Més enllà del dret a una mort digna i a rebre unes cures pal·liatives de qualitat, des de l'associació DMD-CV reivindiquen la despenalització de l'eutanàsia i del suïcidi assistit. «El dret a la vida ha de portar aparellat el deure a respectar la vida aliena però no l'obligació de viure en contra de la pròpia voluntat del titular de la vida; la dignitat de la vida té a veure amb la capacitat d'autogovernar-se, de viure de la manera que cadascú considere adequada sense perjudici d'altres ciutadans», ha argumentat, defensant que «disposar de la pròpia vida és una decisió privada i els poders públics haurien de garantir aquesta possibilitat. L'única manera és despenalitzar l'eutanàsia i donar opció a totes les opcions».

Finalment, Fernando Soler, metge i secretari de DMD-Madrid, ha oferit la conferència «Mort digna, mort lliure» en la qual ha valorat positivament la participació d’estudiantat de l'àmbit sanitari en unes jornades sobre mort digna. «Té molta importància veure que les noves generacions s'interessen per aquest tema, una cosa que quan jo estudiava hauria estat impensable», ha destacat com fet positiu de cara al futur.

Imatges de la jornada

Altres notícies de la FCS:

Albert Costa: «És important saber que existeixen costos del bilingüisme per a aplicar polítiques educatives adequades als contextos»