La Jornada per la Igualtat de l’UJI trenca els estereotips sobre les dones feministes

13/10/2015 | SCP

•  jornada-igualtat _MG_4116in

Exposició de fotografies «Enginyera…per què no?». | FOTO: Efraim Vidal

La Unitat d'Igualtat de la Universitat Jaume I, en col·laboració amb la Fundació Isonomia, ha celebrat una Jornada per la Igualtat en l’UJI amb l'objectiu d'afavorir entre l'alumnat la formació i la sensibilització en matèria d'igualtat entre homes i dones.

En la jornada, June Fernández i Andrea Momoitio, periodistes de Pikara magazine-Ema Komunikazioa, han fet un repàs de la història i l’ideari del feminisme i han abordat els estereotips de les feministes que són qualificades de lesbianes, frígides o agressives.

En primer lloc, han destacat el fet que s’utilitza el lesbianisme com una acusació i un insult. Així, han explicat que l’heterosexualitat és un «règim polític», una realitat imposada, i que ningú hauria de sofrir per estar fora de la norma. «El feminisme ha ajudat molt al moviment LGTB però també l'ha invisibilitzat al mateix temps, paradoxalment» han assenyalat.

A continuació, han tractat el tema de la prostitució i les dues corrents de pensament que han dividit a les feministes: l’abolicionista i la prosexe o prodrets. Segons han explicat, mentre que les abolicionistes consideren que la prostitució no és un treball i que és violència contra les dones, les prosexe defensen els drets de les treballadores del sexe i l’autonomia sexual de les dones.

D’altra banda, Fernández i Momoitio han fet una reflexió sobre la bellesa i el cos, atès que les feministes són qualificades molt sovint de «deixades». Així, han comentat que es parla de violència directa cap a les dones però també existeix la violència simbòlica, és a dir, aquelles situacions en les quals l’home no és el que exerceix el masclisme sinó que és la mateixa dona la que es posa en aquesta situació. Com a exemple, han al·ludit a la lluita constant de les dones per ser percebudes com atractives i belles perquè són considerades objectes de desig, quan allò realment important és que cadascú es «reconcilie» amb el seu cos.

Finalment, han abordat l’estereotip de l’agressivitat en les feministes. «Hi ha una campanya de desprestigi del moviment feminista. És increïble que a aquestes altures hagem de defensar que no som el masclisme però a la inversa quan el feminisme és el moviment social que més assoliments ha aconseguit sense l’ús de la violència» han afirmat. En aquest sentit han destacat com el sistema patriarcal no els ha permès l’ús de la violència a les dones i ha creat una sensació d’indefensió. Així, han apuntat que «cal aprendre a defensar-nos i adonar-nos que no correm tant de risc».

La jornada també ha inclòs una presentació dels recursos per a la igualtat que existeixen a l’UJI: la Unitat d’Igualtat, la Fundació Isonomia, l’Institut Universitari d’Estudis Feministes i de Gènere Purificación Escribano i el Servei d’Esports.

El programa s’ha completat amb l'exposició de fotografies «Enginyera…per què no? Un espai visual de reflexió sobre el paper de les dones en les enginyeries» en el vestíbul de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, un concert a càrrec de Borja Penalba i la producció «Tomar el escenario», un documental sobre presències i absències de les dones en la música alternativa.

Altres notícies:

La Fundació Isonomia convoca un concurs per a donar visibilitat a les dones vinculades a l’UJI que han treballat per la igualtat

L’exposició «Feminismes en clau de paper» mostra les reflexions creatives de l’alumnat de Comunicació i Publicitat