27/07/2015 | SCP

•  parcs-cientifics Reunio_Espaitec_15DLL29

El director general d’espaitec ha assumit la presidència de la Xarxa de Parcs Científics Valencians (rePCV). | FOTO: Damián Llorens

Cap a on volem enfocar el sistema valencià d'iniciativa emprenedora i innovació? i quin és el rol de les universitats i els parcs científics en aquest sistema? han sigut les preguntes clau de la reunió celebrada el 24 de juliol de 2015 a la Universitat Jaume I de Castelló. L'acte, que ha comptat amb la participació de María José Mira, Secretària Autonòmica d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i de Júlia Company, Directora General d'Indústria i Energia, ha reunit a representants de les cinc universitats públiques valencianes i als responsables dels cinc parcs científics associats.

La reunió tenia com a objectiu compartir punts de vista i experiències que permeten contribuir a un canvi de model econòmic basat en la sostenibilitat. El debat s'ha centrat en quines mesures relacionades amb la innovació s'han de prendre a mitjà termini per a millorar i fer més competitius els sectors productius de la Comunitat Valenciana que ja existeixen i consolidar els sectors emergents, mitjançant una anàlisi del paper han d'exercir ací les universitats i els parcs científics, entre altres agents relacionats.

El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, ha destacat la importància de reflexionar conjuntament sobre el paper de les universitats i dels parcs científics, així com de conèixer experiències internacionals a través de la participació en la trobada de Luís Sanz, Director General de l'Associació Internacional de Parcs Científics i Àrees d'Innovació (IASP), que ha fet una xerrada sobre el paper dels parcs científics en l'actualitat. Sanz ha posat l'accent en els models de parcs i tendències de gestió de la innovació que destaquen a escala global i propostes d'adaptació a l'ecosistema valencià d'iniciativa emprenedora i innovació.

Per la seua banda, María José Mira ha assenyalat que des de la Consellería «estem treballant per a aconseguir un model productiu basat en el coneixement, la recerca i el desenvolupament innovador i en aquesta comesa, el paper de les universitats valencianes resulta determinant». Durant la seua intervenció, Mira ha destacat la importància de «cercar sinèrgies» entre tots els agents del Sistema Valencià de la Innovació «que pose fi a la fragmentació i dispersió de les polítiques d'innovació i que permeta impulsar una industrialització intel·ligent».

L'esdeveniment s'ha realitzat en el marc d'accions desenvolupades dins de la Xarxa de Parcs Científics Valencians (rePCV), associació que representa als cinc parcs científics i tecnològics vinculats a universitats públiques valencianes. La reunió ha servit per a renovar els càrrecs de la xarxa, que es transfereixen anualment.

Paco Negre, Director General d’espaitec, assumeix el càrrec de president de la rePCV fins al juliol de 2016. Antonia Salines Miralles, Directora de la Fundació Quorum Parc Científic i Empresarial de la Universitat Miguel Hernández d'Elx, pren el càrrec de vicepresidenta de la rePCV; i Salvador Coll Arnau, Director de la Ciutat Politècnica de la Innovació, deixa la presidència per a assumir el càrrec de secretari. Joaquín Marhuenda Fructuoso, Director General de la Fundació Parc Científic de la Universitat d'Alacant; i Juan Antonio Raga Esteve, Director del Parc Científic Universitat de València, seran els vocals de l'associació.

Sobre la Xarxa de Parcs Científics Valencians

Fundada en 2010 amb l'objectiu de ser un instrument que facilite la visibilitat dels parcs científics de la Comunitat Valenciana en la seua interlocució amb l'administració pública, el teixit industrial/empresarial i la societat valenciana en general, l'associació representa en l'actualitat a un total de 273 empreses innovadores o de base tecnològica que estan instal·lades o vinculades al conjunt dels parcs científics, la facturació dels quals aconsegueix els 150 milions d'euros en ingressos. Pel que fa a la recerca, 39 són els instituts de recerca vinculats a parcs científics que empleen a més de 2.000 treballadors, vinculats a quasi 2.500 projectes i contractes.

Altres notícies d'espaitec:

Espaitec i Lanzadera signen un conveni de col·laboració

AENOR explica els avantatges econòmics i fiscals vinculats al segell Jove Empresa Innovadora i PIME Innovadora a espaitec