El psicòleg Vicenç Arnaiz afirma que l’escola ha de ser un recurs determinant per als nous models de constitució de la família

19/06/2015 | SCP

El Centre de Formació, Innovació i Recursos Educatius (CEFIRE) de Castelló, el Seminari Jornades d’Infantil i la Facultat de Ciències Humanes i Socials de la Universitat Jaume I, van organitzar en juny les III Jornades d’Intercanvi d’Experiències d’Educació Infantil.

Vicenç Arnaiz, psicòleg vinculat a l’educació infantil i membre de l’Equip d’Atenció Primerenca de Menorca, va oferir la conferència inaugural titulada «Què fer a escola quan el nen té dues llars». Arnaiz va explicar que «a les escoles som capaços d’articular grans sistemes d’informació respecte a les necessitats de l’escola (horaris, programa, etc.) però tenim com a mínim un 20% de les famílies que estan passant o passaran un procés de separació, que implica dolor, angoixa, confusió i culpa i que com qualsevol procés de dol no es pot resoldre sol».

En aquesta línia, va afirmar que l’escola infantil ha de canviar rutines i protocols per a ser un recurs determinant per als nous models de constitució de la família perquè «l’escola s’ha convertit en una comunitat de sabers de la criança però si només està pensada per a parelles constituïdes vol dir que ens deixem fora el 40% de les criatures». Així va explicar que «hi ha escoles que ofereixen a les famílies que s’han separat o estan en trànsit la possibilitat de muntar tallers entre elles per a discernir i trobar fórmules. Les famílies que se separen han d’afrontar moltes dificultats i necessiten models de referència».

D’altra banda, va assenyalar que els xiquets i xiquetes necessiten parlar de la separació perquè no la visquen com un trencament sinó un trànsit i a l’escola es poden oferir recursos i materials per a facilitar-ho. «No podem permetre tenir criatures en situacions de conflicte perquè no és just i perquè el nivell de rendiment intel·lectual que exigim a les escoles implica un bon equilibri afectiu. Els nens i nenes han de poder parlar del divorci amb normalitat i a l’escola se n'aprèn» va apuntar.

Així mateix, en les jornades es van exposar diverses comunicacions sobre intel·ligència emocional, ciència a l’escola infantil, expressió plàstica o eines digitals. A més, es van realitzar diversos tallers sobre expressió corporal, neurociència i educació, LliureX, dansa i emoció, o pedagogia sistèmica, entre d'altres.