Vicent Climent destaca la importància estratègica del sector del transport en el VI Congrés Internacional de Transport

25/05/2015 | SCP

•  congres-transport Congres_Transport_15DLL72

Lliurament del V Premi IDT a la millor comunicació. | FOTO: Damián Llorens

El Congrés Internacional de Transport, organitzat per l'Institut Interuniversitari de Dret del Transport de la Universitat Jaume I, va celebrar en l'Hotel Termas Marinas “El Palasiet” de Benicàssim la seua sisena edició dedicada a l'«Eficiència del transport com objectiu de l'actuació dels poders públics: liberalització i responsabilitat». Durant tres dies es van abordar temes de màxima actualitat en matèria de transport, com la nova Llei de Navegació Marítima, el transport col·laboratiu (BlaBlaCar, Uber), accidents i responsabilitat del transportista, etc.

En l’acte d’inauguració, el rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, va mostrar la seua satisfacció per la celebració d'aquest congrés, que «ens posa davant la important qüestió de l'eficiència en el sector del transport i la seua incidència en les polítiques públiques, enmig d'un panorama econòmic encara advers com és l'actual» i va destacar que «el transport és un sector d'absoluta importància estratègica per a la nostra província, per al nostre país i per a tot el continent europeu; un sector determinant de l'equilibri de la nostra balança comercial».

En la inauguració també van participar Javier Moliner, president de la Diputació Provincial de Castelló; Victoriano Sánchez-Barcáiztegui, secretari autonòmic d'Infraestructures, Territori i Medi ambient; Felipe Palau, director general d'Universitat, Estudis Superiors i Ciència; i Mª Victoria Petit Lavall, directora de l'Institut Universitari de Dret del Transport.

D’altra banda, el Magistrat de la Sala Primera del Tribunal Suprem, José Ramón Ferrándiz, va ser l'encarregat d'oferir la conferència de cloenda en la qual va abordar el tema dels contractes de compravenda i de construcció de bucs. Així, va explicar aspectes concrets sobre la regulació que ve donada pel Codi de Comerç, el Codi Civil i la Llei de Navegació.

En aquest sentit, va fer al·lusió a diverses problemàtiques que es plantegen en l'adquisició o construcció de bucs com, per exemple, a qui correspon el bé quan el propietari de l'obra és qui aporta els materials per a la construcció o si els contractes d'explotació que estan lligats al buc continuen en funcionament després de la venda.

Així mateix, Carlos Bertomeu, president executiu d’Air Nostrum, acompanyat per Mª Victoria Petit, co-directora del congrés, va fer lliurament del V Premi IDT a la millor comunicació, que en aquesta edició va recaure en Silvia Meseguer Velasco per la comunicació «Religió i transport públic: entre pluralisme religiós i neutralitat de l'Estat». A més, també es va atorgar un esment especial a Gabriel Doménech Pascual pel treball «L'impacte de l'economia col·laborativa sobre la regulació del taxi».

A continuació, Bertomeu va abordar en la seua intervenció l'aviació regional. En primer lloc, va explicar que les infraestructures, per definició, les han de fer normalment les autoritats perquè són d'ús comú, són de benefici no a curt termini i recullen l'esforç col·lectiu de la ciutadania. «Les infraestructures s'haurien de fer de la manera més eficient però no hauria d'influir el context econòmic del moment en les decisions de llarg termini sobre infraestructures» va afirmar.

En aquesta línia, va apuntar que si es tancaren els aeroports regionals econòmicament seria molt eficient per a l'aeroport principal, que està connectat amb les poblacions amb altres infraestructures, per una major utilització de les seues instal·lacions i més flux de passatgers i operacions per repartir les despeses però «crec que no és justa la comparativa perquè no es pot portar aquest discurs tan sols al paràmetre econòmic i amb competència deslleial».

A més, va posar de relleu que «ningú no es qüestiona la inversió en determinades infraestructures en altres modes de transport però sí en l'aeri. No som justos amb la competència intermodal». Finalment, va destacar la importància de desenvolupar rutes subvencionades com a obligacions de servei públic com s'està fent en altres països europeus atès que les rutes regionals tenen un component d'accessibilitat per als habitants del territori.

Fotografies

Altres noticies de la FCJE:

El rector rep els estudiants de Dret que han resultat premiats en la competició internacional Moot