Lliurament dels Premis Vicent Ventura a l’Aplec dels Ports i a l’editor Vicent Olmos

26/04/2015 | SCP

• XVI Premis Vicent Ventura vicent-ventura Ventura

Acte de lliurament de guardons celebrat al Centre Cultural La Nau de València. | FOTO: Vox UJI

La Comissió dels Premis Vicent Ventura ha lliurat els guardons d’aquesta edició a l’Aplec dels Ports i a l’editor Vicent OImos en un acte celebrat al Centre Cultural La Nau de València amb la participació de representants de les entitats i institucions que formen el jurat del premi i la comissió organitzadora com la Unió de Periodistes Valencians, la Unió de Llauradors i Ramaders, els sindicats CCOO, STEPV i UGT, i les universitats de València i Jaume I de Castelló, així com representants de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana i l’escriptor Francesc Pérez Moragon.

El premi anual en memòria i homenatge al periodista Vicent Ventura s'atorga a una persona o col·lectiu que s'haja distingit per la seua trajectòria cívica, democràtica i de compromís amb el País Valencià. La Comissió ha estimat l'esforç i la trajectòria en aquests aspectes assenyalats per les comissions organitzadores de l'Aplec dels Ports que any rere any porten endavant un esdeveniment com l'Aplec, simbolitzada ara en la comissió organitzadora de Cinctorres. Igualment, ha premiat l'editor valencià Vicent Olmos.

L'Aplec és punt de trobada de la joventut i la població de la comarca dels Ports i dels territoris veïns des de l’any 1978. Està vinculat a dos aspectes bàsics: la reivindicació i la festa. L’Aplec compagina tant activitats lúdiques, com ara concerts o teatres, amb altres activitats socials de caire més reivindicatiu centrades en la defensa de la llengua i cultura valencianes, les millores sanitàries, educatives i de les infraestructures de la comarca, l’oposició al ‘fracking’ o la desaparició de la ràdio i televisió públiques valencianes. Per les seues característiques, L’Aplec s’organitza cada any en un poble de la comarca, amb una comissió organitzadora de joves de cada poble, que compta amb el suport de l’ajuntament corresponent i que reuneix en cada edició diversos milers de persones.

Vicent Olmos és editor i historiador. La revista ‘Afers’, fundada el 1985, i l'editorial del mateix nom, que començà a funcionar l’any 1993, han contribuït enormement a la difusió dels estudis sobre la història europea en el nostre àmbit acadèmic durant les darreres dècades. Les col·leccions ‘Recerca i pensament’ (amb més de setanta volums publicats) i ‘El món de les nacions’ formen un corpus a hores d’ara imprescindible per a l’estudi de la cultura catalana i la comprensió dels fets nacionals a escala mundial. També ha treballat durant molts anys en Publicacions de la Universitat de València, on ha coordinat col·leccions com ara ‘Cinc Segles’ o ‘Fonts Històriques Valencianes’.

La localitat castellonenca de Cinctorres, seu enguany de l'Aplec, també ha acollit el 25 d'abril un acte de lliurament dels guardons a l'Aplec dels Ports i a Vicent Olmos.