Publicacions de la Universitat Jaume I i la Diputació de Castelló presenten el llibre «Ribesalbes. Un enclave de la cerámica en la Plana Baixa de Castelló»

12/04/2015 | SCP

• Llibre Ribesalbes llibre-ribesalbes ribesalbes2

Acte de presentació de la publicació.

Publicacions de la Universitat Jaume I i la Diputació de Castelló han presentat el llibre Ribesalbes. Un enclave de la cerámica en la Plana Baixa de Castelló d’Iván Medall. En la presentació han participat el vicerector de Cultura, Extensió Universitària i Relacions Institucionals, Wenceslao Rambla; l'autor del llibre, Iván Medall; la directora del Grup d'Estudis d'Història Local i Fonts Orals, Rosa Monlleó; el diputat José Pons i l'alcalde de Ribelsalbes, José Medina.

Ribesalbes. Un enclave de la cerámica en la Plana Baixa de Castelló, que forma part de la Col·lecció Biblioteca de les Aules editada per Publicacions de la Universitat Jaume I i la Diputació de Castelló, estudia per primera vegada la història contemporània d’aquesta localitat. El llibre recull la història recent de Ribesalbes des dels primers indicis de la Revolució Industrial en aquest municipi fins la segona gran transformació en la producció, que coincideix amb l’obertura d’Espanya a Europa. En la segona meitat del segle XX es van produir els primers canvis en la vida dels veïns de Ribesalbes que, com bé plasma l’obra, atenen als processos de producció, als canvis polítics i socials també relacionats amb la modernització del municipi.

Iván Medall és llicenciat en Humanitats per la Universitat Jaume I i becari i tècnic superior d’investigació del Centre de Recuperació de Documentació en la Memòria Històrica Local de l’UJI. En 2011 va defensar el seu treball d’investigació titulat Ribesalbes un enclave de la ceràmica en la Plana Baixa de Castelló, de la Revolución Industrial al impulso de los años sesenta, que  ara es formalitza en publicació. En 2014 va editar juntament amb Rosa Monlleó i Alfredo Fornas el llibre Biografies rescatades del silenci. Experiències de guerra i postguerra a Castelló. Les seues línies d’investigació se centren en la conclusió de la tesi doctoral sobre la Guerra Civil i el Franquisme a Vila-real.

Segona edició de El temps perdut. Memòria històrica de Vistabella

La llibreria Argot de Castelló va acollir la presentació de la segona edició revisada de la publicació El temps perdut. Memòria històrica de Vistabella d'Antonio Giner i Juan Luis Porcar. L’obra, que ha comptat amb la col·laboració del Grup per la Recerca de la Memòria Històrica de Castelló, forma part de la col·lecció «Història i memòria. Testimonis» de Publicacions de l’UJI i aborda la Segona República, la Guerra Civil, la resistència guerrillera i el primer franquisme a Vistabella.