Rebuig del Col·lectiu Universitat Jaume I per la Llengua i la Cultura a la llei de símbols aprovada el 25 de març, contra tota l’oposició, pel grup parlamentari popular

13/04/2015 | SCP

El dimecres 25 de març el grup parlamentari popular va aprovar en solitari al ple de les Corts, contra tota la resta de l'arc parlamentari, la Llei de reconeixement, protecció i promoció de les senyes d'identitat del poble valencià. Aquesta nova llei estableix, entre d'altres que "La llengua valenciana constitueix un sistema lingüístic propi des d'un punt de vista filològic, històric, jurídic, cultural, sociològic i polític i que cap administració, partits polítics, sindicats, sistema educatiu, mitjans de comunicació, empreses i associacions empresarials, entitats, organismes i particulars podran qüestionar l’entitat idiomàtica i el caràcter diferenciat de la llengua valenciana". Més encara, la Llei de senyes crea un Observatori per vetlar pel compliment de la llei on s'inclouen entitats contràries a la unitat de la llengua catalana (com ara la Real Acadèmia de Cultura Valenciana i Lo Rat Penat) i s'exclou l'Acadèmia Valenciana de la Llengua que és, d’acord amb l'Estatut d’autonomia valencià, la màxima autoritat en matèria lingüística.

En la patètica mascarada d'ahir, el PP s'atreveix a pontificar, des de la política, sobre filologia, història, sociologia i, a més, impedeix per llei el possible qüestionament per part de les universitats o de professionals reconeguts de la lingüística, la historia, etc. Aquesta actitud, que recorda la de la Inquisició, fa témer que, si continua la majoria del PP, puga arribar a proposar la derogació de la llei de gravitació universal. Esperpèntic, tristíssim.

A més, l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, institució que va ser proposada pel PP i acceptada amb un ampli consens per les Corts, i que és estatutàriament la màxima autoritat en matèria lingüística, ha estat simplement ignorada, per haver dictaminat en contra d’aquesta ignominiosa llei. Aquest és un fet jurídicament greu i els juristes hauran de dictaminar si directament l’aprovació de la nova norma és contraria a llei. En aquest sentit, el CULC, com a col·lectiu universitari, sempre estarà alerta i preparat per a denunciar públicament el que considerem que no és propi d'un govern democràtic.

Sens dubte, cap proposta pot ser més efectiva per destruir una llengua que crear una llei que permet i promou una normativa alternativa fomentada per institucions privades minoritàries que, damunt, no usen habitualment la nostra llengua.

L’esforç que va suposar en 1932 la unificació normativa de Castelló queda així soterrat i el caos servit i avivat des del Consell de la Generalitat. El PP tanca amb una traca final tots els seus atacs contra la llengua i cultura valencianes, que van des del tancament de RTVV a la més recent supressió de línies d’ensenyament en valencià, i a moltes més accions que van degradant i menystenint dia a dia la llengua pròpia.

Des del Col·lectiu Universitat Jaume I per la Llengua i la Cultura mostrem la nostra decepció pel menyspreu que fa el Consell i el grup parlamentari popular a l'Acadèmia Valenciana de la Llengua i a les universitats, sens dubte entitats amb reconeguda autoritat. La nostra perplexitat pel comportament inquisitorial i anticientífic demostrat, difícilment imaginable en qualsevol parlament europeu modern, ens obliga a expressar el màxim rebuig a aquesta Llei i a totes les accions antivalencianes que ha fet i està fent el govern del Partit Popular que no pretén una altra cosa que consumar el genocidi lingüístic i cultural dels valencians.