Professionals destaquen que hi ha moltes possibilitats de col·laboració entre les universitats i la indústria dels videojocs

27/10/2014 | SCP

•  videojocs videojocs_DLL03_mw

D'esquerra a dreta: Emilio Sáez, Miguel Chover, Ramón Nafría, Daniel Parente i Miguel Ángel Pastor. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

Els acadèmics, investigadors i professionals que van participar en la taula rodona sobre la indústria del videojoc i la universitat dins de les XV Jornades de Videojocs que es van realitzar en la Universitat Jaume I van coincidir en la necessitat de millorar la relació entre els professionals i els acadèmics del sector per a augmentar el nombre d'idees i desenvolupaments possibles en aquesta incipient indústria.

Van participar en la taula moderada per Emilio Sáez, del Grup de Recerca de Tecnologies Aplicades a la Comunicació Audiovisual (ÍTACA) de l’UJI, el responsable del Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs, Miguel Chover, qui també és investigador de l'Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT); Ramón Nafría, de l'empresa DOID; Daniel Parente, de la Universitat Camilo José Cela; i Miguel Ángel Pastor, de Halfbrick Studios.

El debat va començar amb el tema central d'aquestes quinzenes jornades, la relació entre el món universitari i el món empresarial i la seua relació de futur. Per a Miguel Ángel Pastor de Halfbrick les universitats han d'oferir una formació tot terreny a l'alumnat, ja que la major part de les empreses són petites «i no disposem de temps per invertir en la formació específica de nous empleats».

En la mateixa línia es va posicionar el representant de la Universitat Camilo José Cela, qui va considerar que «la universitat ha de formar més en la pràctica i també instruir en l'aspecte emprenedor» i el representant de la Jaume I qui va explicar que la titulació castellonenca s'ha creat amb un caràcter multidisciplinari i estava convençut que el futur està en els màsters d'especialització. Per la seua banda, Ramón Nafría, de DOID, va assegurar que és important que les universitats s'apropen al sector empresarial i també «que el sector empresarial s'aprope a les universitats».

El segon tema del debat va ser el paper de la recerca en aquesta indústria. Per al responsable d'aquest grau en l’UJI, Miguel Chover, «cada vegada es treballa més en aquests temes per després integrar-los en el sector empresarial, encara que, de vegades, la recerca que es realitza no està relacionada amb les empreses», va reconèixer. Ramón Nafría va assenyalar que «la recerca hauria de servir per fer aquestes coses que després en les empreses no hi ha temps per fer»; Daniel Parente va indicar que «les empreses haurien de plantejar les seues necessitats a les universitats» i Miguel Ángel Pastor va comentar que, si escau, «vam ser nosaltres mateixos els qui desenvolupem una tecnologia que després vam vendre».

Finalment, els ponents van comentar el controvertit tema de les subvencions. Mentre que Miguel Ángel Pastor es va posicionar en contra «perquè qui obté una subvenció juga amb avantatge» i estava a favor de les exempcions fiscals, Daniel Parente va indicar que està bé donar suport al sector «però amb un repartiment més equitatiu de les ajudes» i Ramón Nafría que hi ha algunes ajudes europees o programes nacionals i autonòmics que poden servir per a posar en marxa alguna idea.

Les jornades van ser organitzades pel Grup de Recerca ÍTACA-UJI, l'Institut de Noves Tecnologies de la Imatge i el Parc Científic, Tecnològic i Empresarial (Espaitec) amb el patrocini de la Generalitat Valenciana, els departaments de Llenguatges i Sistemes Intel·ligents, Enginyeria i Ciència dels Computadors i Ciències de la Comunicació; i la col·laboració de Ingevideo.

Cicle de conferències sobre videojocs

D'altra banda, la Llotja del Cànem va acollir del 21 al 23 d'octubre el cicle de conferències titulat «Els videojocs poden ser una cosa molt seriosa». Miguel Chover, vicedirector del Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs, va abordar la creació de videojocs i les eixides professionals. Per la seua part, Diego Díaz, professor d'aquest grau a l'UJI, va parlar sobre l'art i els videojocs en l'espai públic. Finalment, Cristina Rebollo, també professora del grau, va tancar el cicle amb una xarrada sobre jocs i llibres interactius amb fins educatius.