Els estudiants mexicans de la Universitat Jaume I inicien una campanya de suport pels seus companys desapareguts

24/10/2014 | SCP

La desaparició de 43 estudiants el passat 26 de setembre en Ayotzinapa, Mèxic, a mans de la policia ha commocionat a Mèxic. La commoció també ha arribat fins a Castelló de la Plana, on l'estudiantat del Màster de la Pau ha iniciat una campanya de suport als seus companys, a la qual associacions estudiantils de la Universitat Jaume I com CoopCom -un nou col·lectiu de comunicació alternativa que té com a meta una comunicació social i ètica- i Acontracorrent s'han sumat.

El passat divendres 17 d'octubre es va produir una concentració en la Plaça de la Pau a Castelló de la Plana. Els estudiants mexicans van llegir un manifest en el qual reclamaven l'aparició immediata dels desapareguts així com justícia per les víctimes. L'associació de comunicació alternativa CoopCom va donar suport logístic a dits estudiants així com al sindicat Acontracorrent, que també va llegir un manifest on es solidaritzaven i reclamaven justícia immediata per als desapareguts i morts.

Així mateix, el passat 23 d'octubre Coopcom i Acontracorrent van organitzar en la Universitat Jaume I una conferència en la qual van donar veu als estudiants mexicans. Els estudiants van parlar de la repressió estudiantil a Mèxic, les desaparicions i la relació de l'Estat amb el narcotràfic.

La campanya reclama l'aparició immediata dels desapareguts el passat 26 de setembre en Ayotzinapa, estudiants de l'Escola Normal Rural d'aquest municipi que es dirigien a una manifestació en Iguala. Al entrar en aquest municipi un conjunt de sicaris i policies van assaltar els autobusos en els quals es desplaçaven assassinant a 6 dels alumnes, els supervivents relaten com els mateixos policies que van assaltar els autobusos van detenir a 43 dels seus companys, desapareguts des d'eixe mateix moment.

L'alcalde d'Iguala, qui va donar l'ordre d'assalt als autobusos, va desaparèixer aquest mateix dia al costat de la seua dona, a tots dos se'ls relaciona directament amb càrtels del narcotràfic. També destaca la falta de reacció d'Enrique Peña Nieto, president de Mèxic i del Partit Revolucionari Institucional (PRI) actualment en el Govern, qui van ignorar el cas fins que van començar a produir-se disturbis per tot Mèxic. Aquest cas ressalta la problemàtica de la corrupció existent entre l'Estat i el narcotràfic a Mèxic, que en aquesta ocasió s'ha encebat amb la comunitat estudiantil.