Botella insta als usuaris a exigir tractaments basats en l'evidència

08/10/2014 | SCP

• Cristina Botella cristina-botella _MG_0270-in

Cristina Botella, catedràtica de la Universitat Jaume I i directora del grup d'investigació Labpsitec. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

Cristina Botella, catedràtica de la Universitat Jaume I i directora del grup de recerca Labpsitec, va abordar els avanços de la psicologia clínica al segle XXI en el cicle «Diàlegs a la Llotja».

Botella va iniciar la seua intervenció afirmant que és obligació dels psicòlegs explicar als ciutadans els avanços de la psicologia. «Ara estem molt millor preparats per a ajudar i, encara que en psicologia hi ha diferents corrents, s'està imposant la que considera fonamental basar els tractaments en recerca controlada, igual que en medicina». En aquest sentit, va explicar que per a crear un protocol de tractament eficaç i eficient es necessita un treball de molts anys en el qual se sotmeten els tractaments a múltiples proves en assajos clínics en diferents llocs del món i amb investigadors independents.

Així, la catedràtica va subratllar que, tant si és una consulta pública com una de privada, l'usuari té dret a demanar que s'apliquen els protocols basats en l'evidència. «Encara hi ha qui aplica protocols de fa 30 anys i no ha avançat, però un bon professional ha d'estar al dia perquè els pacients ho mereixen», va apuntar.

En aquesta línia, Botella va afirmar que «la sanitat pública és molt bona en medicina perquè es té la informació dels millors tractaments que es poden aplicar en tot el món, però en psicologia, per desgràcia, això no succeeix encara». Sobre aquest tema, va assenyalar que per a aconseguir que en psicologia ocórrega el mateix «és fonamental que l'usuari dels serveis de salut sàpiga que hi ha bons tractaments basats en l'evidència i els exigisca». Així mateix, va apuntar que és essencial que els estudiants sàpiguen que hi ha aquests tractaments i també que exigisquen que se'ls forme sobre aquests tractaments i que posteriorment hi haja una actualització contínua de coneixements.

D'altra banda, va abordar el treball que realitza el grup de recerca Labpsitec de la Universitat Jaume I, on s'apliquen les noves tecnologies per al tractament psicològic. Sobre aquest tema, va destacar que han desenvolupat protocols eficaços que poden utilitzar-se a través d'Internet i amb els quals s'obren noves possibilitats, ja que pot arribar a un major nombre de persones. «Espanya en aquests moments està al capdavant del món, ja que tenim projectes de recerca amb els millors grups europeus; el que falta és que s'integren en la sanitat pública. Aquesta cultura de ciència ben feta, protocols ben sotmesos a prova i suport de les eines tecnològiques està entrant amb força en la psicologia a Espanya, i espere que entre també en les consultes privades i en els sistemes nacionals de salut», va afirmar.

Finalment, va fer referència a les línies d'interès per a projectes futurs. Entre aquestes línies, ha abordat la psicologia positiva i, concretament, els aspectes relacionats amb la generació de resiliència i estils de vida saludables que permeten a la persona mantenir una bona salut mental. Així, ha assenyalat que l'optimisme, l'interès genuí per l'altre, l'activitat física, l'acceptació, relacionar-se amb els altres, gaudir de les coses petites i tenir il·lusions són crucials per al bon funcionament humà.

Fotografíes