Àlex Hinojo destaca els nombrosos avantatges que aporta l’ús docent de la Wikipèdia a alumnat, professorat i universitats Motivació, capacitat de treball col·laboratiu i millora de les competències digitals són algunes de les destreses que l’alumnat adquireix

17/06/2014 | SCP

El Centre d’Educació i Noves Tecnologies va organitzar una jornada sobre la Wikipèdia com a recurs docent que va estar a càrrec d’Àlex Hinojo, director de projectes d’Amical Wikimedia, i el professor de l’UJI Sergio Barrachina, director del Projecte de Promoció del Coneixement Obert a la Universitat Jaume I.

Sergio Barrachina va iniciar la jornada explicant als assistents les diverses iniciatives de difusió del coneixement en obert que està portant a terme l’UJI. Concretament, va explicar breument els projectes de l’Arxiu Virtual Jaume I, el Repositori UJI, la col·lecció «Sapientia», els cursos en línia oberts massius (MOOC), el servidor de vídeo, els materials de cursos en obert (OCW) i les dades obertes (open data).

A continuació, Hinojo va fer una introducció a la Wikipèdia en la qual va destacar el caràcter lliure i de col·laboració oberta d’aquesta enciclopèdia que té com a objectiu recopilar tot el saber possible, sempre amb un punt de vista neutral en els seus articles. Així mateix, va aprofundir en el seu funcionament i els sistemes de validació de continguts que es fan servir.

En la vessant docent, va destacar que la Wikipèdia també recull projectes educatius on se'n fa un ús docent, és a dir, on aquesta enciclopèdia lliure no és només una eina de consulta d’informació sinó una activitat educativa en si mateixa. En aquest sentit, va assenyalar alguns dels avantatges que aporta la realització d’aquests projectes docents tant als alumnes com als professors i a la mateixa universitat.

En el cas dels alumnes, Hinojo va afirmar que els aporta motivació, ja que el seu treball perdura en un dels llocs més visitats del món. A més, va afegir que contribueix a l’aprenentatge significatiu, la millora de les competències digitals i la capacitat comunicativa, al mateix temps que ensenya l'estudiantat a treballar de forma col·laborativa.

Pel que fa al professorat, va explicar que la incorporació de la Wikipèdia com a recurs docent implica un canvi de dinàmica, ja que l’alumnat deixa de ser un receptor passiu de dades i contribueix a la creació de coneixement de forma activa. Així mateix, el material creat també pot servir per a incentivar el debat a l’aula i realitzar comparacions amb material tradicional.

Finalment, segons el director de projectes d’Amical Wikimedia, l’ús docent de la Wikipèdia aporta prestigi a la universitat per la seua participació en la creació de coneixement, avalat pels seus professors, alhora que comporta un retorn de la inversió que la societat fa en la mateixa universitat.