La CRUPV exigeix respecte científic a la definició de valencià

24/02/2014 | SCP

Els rectors de les universitats públiques valencianes volen mostrar unànimement el seu suport a la definició de valencià que apareix en el nou diccionari de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), que dóna continuïtat a una visió científica d'unitat de la llengua avalada per universitats de tot el món amb estudis de filologia romànica.

El portaveu dels rectors valencians i rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, ha recordat al Consell de la Generalitat Valenciana que «estem construint la Societat del Coneixement i no es pot anar en contra del coneixement, perquè seria tornar a èpoques de foscor i ignorància». Els rectors han fet públic aquest suport a l'Acadèmia Valenciana de la Llengua després que la seua definició de valencià haja sigut considerada no ajustada a l'Estatut per part del Consell Jurídic Consultiu. En aquest sentit, els rectors coincideixen amb les declaracions que ha fet el secretari del Consell Valencià de Cultura, Jesús Huguet, que va destacar que «la ciència, la investigació i la cultura han d'estar per damunt de discussions purament partidàries».

Per als màxims representants dels campus valencians, el conflicte que s'ha generat és totalment artificial i estèril, ja que la posició científica és unànime en aquest sentit. A més, els rectors han destacat que aquesta visió dels filòlegs està fins i tot avalada per la Justícia, com reconeixen diferents sentències del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV), el Tribunal Suprem i fins i tot el Tribunal Constitucional, on es reitera que el valencià i el català són la mateixa llengua. Al respecte, els rectors consideren que la Generalitat Valenciana està a punt d'eixir de la Constitució en el tema de la llengua per no acceptar la jurisprudència del màxim tribunal.

Per tot això, els rectors demanen un canvi de posicionament del Consell de la Generalitat Valenciana que siga coherent amb els postulats de la ciència i que no s'alimenten més polèmiques que el que fan és afeblir la llengua pròpia de tots els valencians i valencianes.

Per la seua part, el Consell General de la Xarxa Vives d’Universitats ha reiterat que les llengües són una riquesa individual i col·lectiva i que han de ser protegides amb l’objectiu de promoure la diversitat i la concòrdia social. Així mateix, ha celebrat que l’Acadèmia Valenciana de la Llengua haja dictaminat a favor de la unitat de la llengua, incorporant en el Diccionari Normatiu Valencià que el valencià és la «llengua romànica parlada a la Comunitat Valenciana, així com a Catalunya, les Illes Balears, el departament francès dels Pirineus Orientals, el Principat d'Andorra, la franja oriental d'Aragó i la ciutat sarda de l'Alguer, llocs on rep el nom de català».

Finalment, han recordat que la denominació i la regulació de les llengües correspon a l’àmbit científic i està sotmesa a la convenció filològica de les acadèmies i de les universitats.