L'UJI analitza el projecte polític de la Xarxa Ciutadana Partit X

24/02/2014 | SCP

El Màster Interuniversitari en Ètica i Democràcia va organitzar el passat 11 de febrer la taula redona «Democràcia i punt. Projecte polític de la Xarxa Ciutadana Partit X» emmarcada en el cicle de conferències «La democràcia avui: hi ha alternatives als partits polítics tradicionals?». En la taula van participar membres de la xarxa ciutadana Partido X així com experts en matèria d'economia i energies renovables.

Susana Martín, economista independent, escriptora i professional de l'economia digital, va obrir la jornada explicant que el model econòmic espanyol és insostenible ja que no està basat en principis ajustats a la realitat, i forma així una màscara que oculta els processos de dominació i espoliació de la majoria dels ciutadans per part d'una minoria. Al respecte, Martín va apostar per un nou model econòmic on el creixement econòmic i l'ocupació siguen dos variables independents. «En aquest nou model la desocupació es podria solucionar aconseguint que en compte de treballar uns pocs durant moltes hores, treballarem tots durant poques hores», va assenyalar.

En segon lloc, Xavier Cugat, com a expert en energies renovables, va denunciar els atacs que estan sofrint aquestes. Per una part, Cugat va afirmar que les plantes fotovoltaiques són probablement el sistema més fàcil i més econòmic per a l'autoconsum però s’hi estan imposant una sèrie de peatges què fan que no siguen rentables. D’altra banda, va ressaltar que des de moltes empreses elèctriques s’està tallant la garantia d'accés prioritari a la xarxa elèctrica de les energies renovables incrementant així el cost de la seua energia.

Per la seua part, Iñaki Vallejo, assessor jurídic en el sector immobiliari i membre de la xarxa ciutadana Partido X, va mostrar les eines de treball que aquesta xarxa utilitza per a les emergències, en concret, per a l'habitatge. Segons Vallejo, el problema és que hi ha una oferta excessiva d'habitatges i el govern hauria de fer-se càrrec d'elles creant un parc d’habitatges. «L’Estat no hauria de donar ni ajudes públiques ni desgravacions ja que els habitatges els cediria ell directament» va apuntar.

Finalment, José Luis Porcar, director de l'Institut de Promoció Ceràmica fins a 2012 i membre de Partido X, va assenyalar que ens trobem en una vertadera situació d'emergència pel que fa als sistemes públics de protecció social i, en concret, va referir-se a la reforma de les pensions de 2011. En aquesta línia, Porcar va afirmar que «s'ha intoxicat a l'opinió pública amb la creença de que el sistema de protecció social és inviable i insostenible arribant a unes conclusions tendencioses com són l'augment indiscriminat de l'edat de jubilació».

Vídeo de la taula redona