29 alumnes de tot Espanya participen en la XIII Escola sobre el Mètode de Rietveld

23/07/2013 | SCP

• Escola Mètode de Rietveld metode-rietveld rietveld

Els assistents van aprofundir en les diferents tècniques que aquest potent mètode ofereix per a l'anàlisi de materials. | FOTO: VOX UJI

L’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals va acollir en el mes de juliol la XIII Escola sobre el Mètode de Rietveld, dirigida pels professors del Departament de Química Inorgànica i Orgànica de l’UJI Vicente Esteve i M. Ángeles Tena.

En aquesta edició, l’Escola va comptar amb 29 alumnes procedents de tot el territori espanyol i amb la presència de rellevants professors. Entre altres, van impartir la seua docència a l’Escola el professor Miguel Ángel García Aranda, director científic del sincrotró ALBA, i el professor Santiago García Granda, anterior president de la European Crystalographic Association. Enguany, a l’Escola es va realitzar una introducció als mètodes ab initio de determinació d’estructures cristal·lines i a la difracció de rajos X sincrotró, a més dels ajustaments bàsics del mètode de Rietveld.

El mètode de Rietveld és una potent eina per a l’anàlisi de materials a partir de l’obtenció d’informació estructural i microestructural i l’anàlisi quantitativa de fases a partir de difractogrames de pols. Durant els últims 15 anys, aquest mètode ha jugat un paper crucial en quasi totes les àrees més capdavanteres de la investigació en nous materials. Ha sigut àmpliament utilitzat en l’estudi de superconductors d’alta temperatura i, a més, s’ha utilitzat en milers d’estudis estructurals d’òxids metàl·lics amb utilitat com a catalitzadors, zeolites, argiles, minerals, medicaments, materials biològics i fins i tot polímers.

L’anàlisi quantitativa de fases pel mètode de Rietveld és en l’actualitat especialment important, i s’usa, entre altres, en la resolució de problemes ambientals, l’anàlisi de minerals i la indústria petroquímica.