12/07/2013 | A. ANDRÉS

• Colònies científiques colonies_cientifiques colonias_quimica

Els participants van conèixer els laboratoris de la Universitat on van realitzar diferents experiments. | DAMIÁN LLORENS

Oci i ciència van ser els ingredients clau de la fórmula de les I Colònies Científiques a l’UJI, una nova proposta d’estiu de la Universitat Jaume I dirigida a l’estudiantat de primer de batxillerat cientificotecnològic. Aquesta iniciativa, gestionada per la Unitat de Suport Educatiu i promoguda pel Vicerectorat d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, tenia com a objectiu despertar l’interès dels participants per les titulacions més científiques i la investigació combinant formació i entreteniment.

Al llarg de cinc dies, una trentena d’estudiants tant de la província de Castelló com d’Alacant, Múrcia i Conca van aprofundir en els camps de la biologia, química i física a través de diferents activitats. En la vessant més pràctica, els participants van conèixer els laboratoris de la Universitat on van aprendre a mesurar la radiació solar, van obtenir blandiblú i van treballar indicadors químics casolans. Així mateix, van tractar, a través del treball amb insectes, el control biològic de plagues agrícoles, i fins i tot, van determinar els sucres presents en begudes gasoses, entre altres experiments.

«Les practiques als laboratoris han sigut el millor de les jornades», expliquen Clara Belmonte i Pilar Casanova, estudiantes del col·legi Nuestra Señora de la Consolación de Castelló, una opinió generalitzada entre tots els assistents. «M’ha cridat l’atenció com de ben equipats estan els laboratoris de la Universitat», comenta sobre les pràctiques Lledó García de l’IES Matilde Salvador de Castelló.

Per tal de donar una base més sòlida a tots aquests coneixements, les sessions pràctiques es van complementar amb sessions d’aplicacions matemàtiques i l’ús d’eines informàtiques relacionades amb la matèria específica de cada dia. Així mateix, van perfeccionar l’anglès amb classes de presentacions en públic o de redacció d’articles científics. Per últim, els alumnes van conèixer la trajectòria d’investigadors que desenvolupen el seu treball a l’UJI per tal d’apropar-se més al treball d’un investigador.

Cal destacar que en moltes de les activitats va participar estudiantat que cursa els estudis a l’UJI i que forma part de grups d’investigació amb el programa «Estudia i investiga» per tal que els alumnes conegueren experiències més properes i les oportunitats que la Universitat Jaume I ofereix de primera mà.

A Ana Cristina Navarrete i Concha Martínez els agradaria dedicar-se a la investigació i es van desplaçar des de Múrcia per participar en les colònies. «M’ha agradat molt el campus perquè està tot junt i és molt còmode. A més, veig que s’inverteix en investigació en aquesta universitat. M’agradaria venir a estudiar Infermeria i participar en el programa “Estudia i investiga” encara que també estic valorant altres titulacions», explica Concha Martínez. Per la seua banda, Ana Cristina Navarrete va comentar que «la universitat és molt nova i amb molt bon material. Si hi haguera el grau que vull cursar, sí que vindria a estudiar a l’UJI».

Aquestes I Colònies Científiques a l’UJI van servir perquè els alumnes pogueren descobrir nous camps d’interès, eixides professionals i titulacions que cal tenir en compte a l’hora d’escollir la seua formació. A més, els moments compartits amb els companys i companyes i els vincles d’amistat que es van crear van fer de les colònies una experiència enriquidora tant en l’àmbit acadèmic com en el personal. En aquest sentit, els 34 participants de les colònies van posar en relleu en la cerimònia de cloenda que «s’emportaven grans moments i amics per sempre». Així mateix, els pares i mares van quedar sorpresos dels vincles tan intensos que s’havien creat entre els alumnes en tan sols cinc dies i van destacar la seua satisfacció per tot allò que les colònies havien aportat als seus fills i filles.
«Hi ha pocs centres que realitzen colònies d’aquest tipus, per això em vaig apuntar», explica Santiago Torres, estudiant provinent d’Elx. «La meua motivació era compartir les meues idees científiques i aprendre’n de noves. Per a mi el millor de les colònies ha sigut conèixer gent amb inquietuds i interessos similars. Ha sigut una molt bona experiència que recomanaria totalment».