María Victoria Petit: «És important que el professorat conega els límits de la Llei de Propietat Intel·lectual»

26/09/2013 | SCP

• Propietat intel·lectual propietat-intelectual propietat-intelectual

En la jornada es van tractar les diferents llicències Creative Commons i els projectes de promoció de coneixement obert de l’UJI. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

María Victoria Petit, secretària general de l'UJI i catedràtica del Departament de Dret Privat, va inaugurar la «Jornada sobre propietat intel·lectual i coneixement obert. Llicències de Creative Commons» organitzada pel Centre d’Educació i Noves Tecnologies (CENT) amb una anàlisi de la legislació actual en aquesta matèria.

Petit va explicar que la propietat intel·lectual és un dret reconegut constitucionalment a través del qual es reconeixen a l’autor els drets morals i patrimonials d’una obra. No obstant això, aquests drets patrimonials o d’explotació es poden cedir a una entitat, que en el cas editorial espanyol corresponen a la gestora CEDRO.

En aquest sentit, la catedràtica va assenyalar que les universitats han de tenir un contracte de llicència amb CEDRO per tal d’explotar els drets dels autors subscrits a aquesta gestora, que són més del 80% dels autors espanyols, amb unes tarifes de 5 euros per alumne i any en el cas de reproduccions digitals i de 4,12 euros per alumne i any en reproduccions efectuades amb fotocòpia. «CEDRO en té el monopoli i, a més, estableix les tarifes de forma unilateral, la qual cosa és un abús de posició de domini», va apuntar la catedràtica.

Segons Petit, amb les noves metodologies docents, com ara la utilització de l’aula virtual, han augmentat les problemàtiques relacionades amb la difusió de continguts amb drets d’autor. Per això, «és important que el professorat conega els límits establerts per la Llei de Propietat Intel·lectual a l’hora de facilitar continguts a l’alumnat, encara que moltes vegades aquests límits són difusos». Sobre aquest punt, Petit va abordar alguns casos d’universitats que han sigut demandades per CEDRO per no tenir contracte de llicència i superar els límits establerts en la reproducció d’obres.

Així mateix, Petit va analitzar les modificacions proposades en l’avantprojecte de llei de modificació de la Llei de Propietat Intel·lectual que, entre altres aspectes, repercutiria en la unilateralitat de les tarifes actuals, ja que aquestes haurien de passar per una comissió amb representants del Ministeri, la gestora i els usuaris.

Al llarg de la jornada, també es van abordar altres qüestions relacionades amb la propietat intel·lectual, com ara les diferents llicències Creative Commons i la seua utilització en l’àmbit de la docència o els projectes de promoció de coneixement obert que es desenvolupen a l’UJI.