11/09/2013 | SCP

• Presentació del projecte de tauletes per a l'estudiantat de Ciències de la Salut. tauletes-practiques tablets_salut

Presentació del projecte de tauletes per a l'estudiantat de Ciències de la Salut. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, i el vicerector de Campus, Noves Tecnologies i PAS, Pablo Aibar, han presentat una aplicació informàtica per a dispositius mòbils (app) que permetrà a l'alumnat de Medicina i Infermeria fer les pràctiques clíniques i la gestió d'historials clínics a través de tauletes digitals, una iniciativa pionera, ja que l’UJI és la primera universitat espanyola a posar en marxa un projecte d'aquestes característiques. A l'acte de presentació també han assistit la vicedegana de Medicina, María Trinidad Herrero, i la vicedegana d'Infermeria, Loreto Macià, junt amb Luis Casaña, gerent de Clínica Baviera Castellón, i Miguel Ángel Gómez, director de Mobilitat de Bq, les dues empreses col·laboradores en el projecte.

L’UJI ha posat en marxa aquest projecte perquè els estudiants utilitzen la «història clínica electrònica» amb l'objectiu d'integrar el seu aprenentatge dins del tractament i evolució dels pacients en el Sistema Nacional de Salut amb una orientació cap a la medicina personalitzada. Cada estudiant de les titulacions d'Infermeria i de Medicina que inicie les seues pràctiques clíniques comptarà amb una tauleta amb l'app instal·lada, de manera que disposaran d'un arxiu electrònic per a gestionar les visites mèdiques a pacients, que s'emmagatzemen com a historials mèdics realitzats durant les seues pràctiques al llarg de la titulació. Els historials que es gestionen es troben ajustats a la realitat mèdica dels hospitals de la Comunitat Valenciana, gràcies a la col·laboració amb experts en sanitat, tant en l'àmbit de centres de salut com en l'àmbit docent. La innovació que aporta aquest projecte rau en la portabilitat del dispositiu usat (una tauleta de 7", que cap a la butxaca d'una bata de metge), la total protecció de dades i seguretat de l'aplicació, i el fet que la «pràctica» pot ser entregada mitjançant correu electrònic i/o bluetooth al professorat. Per a optimitzar l'ús d'aquesta nova eina, l'alumnat realitzarà cursos de formació tant tècnic com legislatiu per a garantir l'adequada protecció de dades.

El vicerector de Campus, Noves Tecnologies i PAS ha explicat que la primera versió de l'aplicació del Grau d'Infermeria ha sigut desenvolupada per l'empresa Actualmed, que està instal·lada a Espaitec (Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de l’UJI), amb la col·laboració del Vicedeganat d'Infermeria. Quant a l'aplicació per a les pràctiques del Grau en Medicina, aquesta ha sigut desenvolupada pel Servei d'Informàtica de la Universitat amb la col·laboració del neurocirurgià Luis González Bonet, de l'Hospital General de Castelló, i el Vicedeganat de Medicina.

Per la seua banda, el rector de la UJI ha destacat que amb aquest projecte l’UJI es converteix en una universitat pionera en l'àmbit de la salut i de les noves tecnologies, ja que és la primera universitat espanyola a posar en marxa aquest tipus de projecte que ja es realitza, de forma semblant, en altres universitats estrangeres de Califòrnia i Washington. Climent ha agraït la col·laboració de l'empresa fabricant de la tauleta triada per a les pràctiques clíniques de Medicina, l'empresa Bq, i la col·laboració econòmica de Clínica Baviera, ja que gràcies a aquestes col·laboracions s'ha aconseguit que el 50% del cost de les tauletes haja sigut cobert amb finançament extern. Finalment, Climent ha destacat la predisposició de l’UJI per a exportar el projecte o brindar assessorament a universitats i serveis sanitaris que desitgen implantar-lo.

Més notícies de la FCS:

El catedràtic Antonio Campos destaca la importància del llenguatge en la professió mèdica

L’UJI i el Col·legi Oficial de Dentistes de Castelló promouran el coneixement de la patologia bucodental i la seua prevenció