Més de 300 experts exposen a Castelló el paper determinant de l’estadística per a la societat

16/09/2013 | SCP

• Congrés Estadística congres-estadistica inauguracio-estadistica

Acte d'inauguració del congrés. | FOTO: VOX UJI

El XXXIV Congrés Nacional d’Estadística i Recerca Operativa, organitzat per l’Àrea d’Estadística del Departament de Matemàtiques de la Universitat Jaume I, va reunir de l’11 al 13 de setembre més de 300 congressistes de tot el panorama nacional i internacional a Castelló.

L’eminent estadístic Alfred Stein va ser l’encarregat d’impartir la conferència inaugural amb una dissertació sobre l’estat de la recerca en estadística espacial, posant l’accent en els últims avanços en l’àrea, com són les aplicacions en sismologia, inundacions i epidemiologia. Stein va posar exemples pràctics d’aquestes aplicacions en temes com ara la incidència de terratrèmols a Pakistan, les inundacions a Xina o la mortalitat infantil a Ghana, i va explicar que aquests models permeten optimitzar els recursos de prevenció i avís de possibles desastres naturals.

En la segona jornada del congrés, es va lliurar per primera vegada el Premi INE Eduardo García Espanya 2013, que va recaure en la doctora Ana Debón, de la Universitat Politècnica de València. En la presentació del seu treball, Debón va destacar que l’esperança de vida a Espanya continua sent major per a les dones. «Espanya registra un índex Gini proper a zero, el que suposa una repartició de les millores en mortalitat, igualitària entre totes les edats», va explicar. Segons els experts, si les condicions del passat continuen, en un futur proper les diferències entre tots dos sexes es reduiran i s’aconseguirà arribar als 100 anys d’esperança de vida.

Per la seua part, la doctora Lidia Bratanova, directora de divisió de la Comissió Econòmica de les Nacions Unides per a Europa, va descriure en la seua xarrada les últimes tendències en estadística oficial, i en va destacar la recent creació d’un grup de treball d’alt nivell per a la modernització de la producció dels serveis estadístics.

Finalment, el catedràtic de Matemàtica Aplicada de la Universitat de Cantàbria, Enrique Castillo, va assegurar en la conferència de cloenda que «les tècniques estadístiques juguen un paper determinant en la seguretat de les obres civils», ja que serveixen per conèixer els valors màxims de resistència dels materials i del terreny de fonamentació per mitjà de les tècniques anomenades «valors externs». Castillo va explicar, mitjançant exemples, com es pot abordar aquesta problemàtica a partir de les dades que existeixen del passat.

Cal destacar que una de les principals aportacions de les jornades ha sigut l’ús del Codi de bones pràctiques de les estadístiques europees, una guia tant per a productors com per a usuaris que constitueix una garantia de la qualitat i fiabilitat de les dades oficials.

Més notícies de l'ESTCE:

El XXIII Congrés d'Equacions Diferencials i Aplicacions reuneix 200 investigadors de l'àrea de matemàtica aplicada a l’UJI