La Universitat Jaume I rep la visita de tres premis Nobel

27/06/2022 | SCP

Els premis Nobel de Física Frank Wilczek (2004) i Serge Haroche (2012) i el premi Nobel de Química Jean-Marie Lehn (1987) han visitat en juny la Universitat Jaume I.

Wilczek i Haroche s’han desplaçat fins a la universitat pública de Castelló, dins del programa de visites a centres universitaris i d’investigació del jurat dels Premis Rei Jaume I, que s’ha reunit a València els dies 6 i 7 de juny.

La rectora de l'UJI, Eva Alcón, ha rebut al Rectorat Frank Wilczek i Serge Haroche al costat dels vicerectors d'Investigació, Jesús Lancis, i d'Innovació, Transferència i Divulgació Científica, David Cabedo. Alcón ha compartit amb els dos premis Nobel de Física «el compromís de l'UJI amb la investigació i la divulgació científica perquè el coneixement que es genera al campus arribe a la societat». A més, Alcón ha subratllat l'oportunitat que suposa per al personal investigador i per a l'estudiantat de l'UJI comptar amb dues personalitats científiques de la rellevància mundial dels professors Wilczek i Haroche, per la qual cosa ha agraït a la Fundació Premis Rei Jaume I i als mateixos premis Nobel la seua visita a l'UJI.

A continuació, el físic Frank Wilczek s'ha desplaçat a l'Institut de Materials Avançats (INAM), on ha sigut rebut pel director, el catedràtic Juan Bisquert, al costat de la vicedirectora, la catedràtica Beatriu Escuder, i la secretària de l’INAM, la professora Elena Mas.

En la visita, han compartit amb el premi Nobel de Física de 2004 les línies d'investigació estratègiques que s'estan desenvolupant a l’INAM, així com el seu programa de transferència tecnològica. El treball que es realitza a l’INAM està enfocat al desenvolupament de nous materials i dispositius per a la resolució de reptes de la societat actual, com ara el canvi climàtic, la conversió i emmagatzematge d'energia renovable i el desenvolupament d'una economia sostenible. El nobel Frank Wilczek també ha visitat el laboratori de l’INAM «Síntesi de combustibles i valorització de residus a partir d'energies renovables».

En una trobada posterior amb personal investigador de l’INAM i oberta a la comunitat científica, Wilczek ha debatut sobre el paper de la ciència en la societat, la necessitat de finançament públic per a la investigació bàsica, la importància de la divulgació científica cap al públic general i el futur de la ciència.

Per part seua, el professor Haroche ha participat en una trobada amb joves investigadors i investigadores en la qual ha reflexionat sobre els reptes de la carrera investigadora i de la ciència.

Haroche ha assenyalat que la carrera investigadora és més complicada actualment perquè hi ha menys fons de l'Estat per a investigació i tot depèn de subvencions molt competitives, a més de la dificultat de trobar una posició permanent. «La situació de la investigació és difícil, i això és paradoxal perquè necessitem la ciència més que mai, necessitem una nova generació d'investigadors i investigadores per a afrontar els reptes que tenim al davant», ha afirmat. Així mateix, ha aconsellat els joves investigadors i investigadores de l'UJI que realitzen estades postdoctorals en un centre diferent del de doctorat per a aprendre altres tècniques i maneres de pensar i enriquir la seua experiència.

D'altra banda, ha fet una crítica a la tendència actual d'avaluar als investigadors i investigadores per índex de cites. «És un sistema horrible i molt pervers que hauríem d'abordar i que passa no sols en els inicis de la carrera investigadora, sinó en tots els nivells. No es pot avaluar algú només pel seu índex H perquè depèn del tema o la grandària de la comunitat on s'està desenvolupant la investigació. S'ha d'avaluar i trobar la bona ciència no sols llegint números», ha afirmat.

Haroche també ha abordat altres temes com la presència de les dones en la ciència, la importància que els governs invertisquen més en investigació o futures línies de treball en el camp de la física.

D’altra banda, el premi Nobel Jean-Marie Lehn, membre també del jurat dels Premis Rei Jaume I, ha oferit durant la seua visita una conferència sobre les perspectives que ofereix la química adaptativa emmarcada en el cicle «Perspectives actuals de la química inorgànica i orgànica», organitzat pel Departament de Química Inorgànica i Orgànica.

El professor Lehn ha explicat les característiques que defineixen la química dinàmica constitucional (CDC, per les seues sigles en anglès), que abasta tant el nivell molecular com el supramolecular, i que introdueix un canvi de paradigma respecte a la química constitucionalment estàtica.

Segons ha exposat, la CDC aprofita la diversitat dinàmica per a permetre la variació i la selecció i opera sobre la diversitat constitucional dinàmica en resposta a factors interns o externs per a aconseguir l'adaptació. Així, ha assenyalat que l’aplicació d’aquests conceptes apunta a l’aparició d’una química adaptativa i evolutiva cap a sistemes de complexitat creixent.

Les visites dels Nobel de Física s’han organitzat a través del Vicerectorat d’Investigació, dirigit pel professor Jesús Lancis, qui també forma part del jurat dels Premis Rei Jaume I, amb la col·laboració de l’Escola de Doctorat, la Unitat de Cultura Científica i Ciència Ciutadana i l’Institut d’Investigació de Materials Avançats, i la visita del Nobel de Química ha estat organitzada pel Departament de Química Inorgànica i Orgànica.

Fotografies Wilczek i Haroche