El I Congrés Internacional de Música i Cultura aposta per noves eines per a garantir la inclusió a les aules

03/06/2019 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La Facultat de Ciències Humanes i Socials ha acollit el I Congrés Internacional de Música i Cultura per a la Inclusió i Innovació (CIMCII), organitzat pel Seminari Permanent d'Innovació Educativa (SPIE) «Harmonies of the environments for the SDGs (Sustainable Development Goals)» de la Universitat Jaume I.

En la inauguració, la professora de l'Àrea de Didàctica de l'Expressió Musical, directora del congrés i presidenta de la Societat per a l'Educació Musical de l'Estat Espanyol (SEM-EE), Ana M. Vernia Carrasco, ha explicat que en el congrés hi ha participants de pràcticament totes les comunitats autònomes i ha destacat que «des del principi no volíem que aquesta trobada fóra un esdeveniment puntual, i per això ja hi ha una data tancada per a realitzar una segona edició a La Laguna, Tenerife». 

Per part seua, Inma Carda, exdirectora general d'Inclusió Social de la Generalitat Valenciana ha volgut posar l'accent en la importància de l'educació inclusiva, «perquè cal posar eines suficients per a respondre totes les diversitats que hi ha a l'aula i en la societat». Carda ha explicat algunes de les iniciatives que ha dut a terme la Generalitat en l'última legislatura, com ara els patis coeducatius o el programa «L'escola canta», que demostren que hi ha altres formes d'educar en tots els cicles educatius. 

Margarita Landete, directora de Música i Cultura Popular de l'Institut Valencià de Cultura de la GVA, ha afirmat que la música és un element socialitzador, interdisciplinari, transdisciplinari i inclusiu. Landete ha explicat alguns dels projectes que s'estan desenvolupant des de l'IVC per a fer la cultura més inclusiva, fer-la més universal, i mantenir la riquesa cultural del territori. 

Finalment, la vicerectora d'Estudiantat i Compromís Social, Inmaculada Rodríguez Moya, ha felicitat els responsables del congrés per la temàtica triada, ja que «a les aules, en tots els cicles formatius, hi ha una diversitat social i cultural cada vegada major que ens obliga a buscar noves estratègies i polítiques d'inclusió, i la música és un dels recursos que més facilita un clima inclusiu». Per a finalitzar, Rodríguez Moya també ha destacat la necessitat de formar els futurs formadors en aquesta matèria, ja que «han d'estar capacitats per a conviure amb les diferències i generar un benestar afectiu i sostenible en el temps». 

El congrés, que s'ha realitzat en col·laboració amb la Societat per a l'Educació Musical de l'Estat Espanyol, el Centre d'Estudis per a l'Educació en la Diversitat (ULL) i el Ministeri d'Educació, té com a objectiu donar a conèixer l'important paper que exerceix la música com a element socialitzador, interdisciplinari, transdisciplinari i inclusiu. Durant la trobada s'han abordat els diferents elements que permeten el desenvolupament integral en la formació de les persones i el paper clau que juga la cultura i l'educació en aquest procés. A més, s'ha mostrat la importància de l'educació artística com a eina terapèutica. Per a això, el CIMCII s'ha centrat en les següents línies temàtiques: recursos educatius i eines inclusives.

Fotografies

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions