L'equip de debat de l'UJI analitzarà el sorgiment de l'Estat Islàmic en la Lliga de Debat Universitària

09/04/2018 | SCP

• Equip de debat lliga-debat equip-debat

D'esquerra a dreta: Estela Bernad, Sergi Ortega, Mar Polo i Imanol Igual. | FOTO: Àlex Pérez

«És Occident responsable del sorgiment de l’Estat Islàmic?» és la qüestió a la qual haurà d’enfrontar-se l’equip de debat de la Universitat Jaume I en la Lliga de Debat Universitària 2018 de la Xarxa Vives, que tindrà lloc del 16 al 19 d’abril a la Universitat Miguel Hernández d’Elx.

La professora de la Universitat Jaume I Estela Bernad, preparadora de l’equip des del primer any en què l’UJI va participar en la competició, assenyala que formar part d’aquesta iniciativa ajuda a l’estudiantat a treballar en equip i veure que el món no és estanc, sinó que existeixen molts punts de vista. «La lliga està plantejada perquè vegen que la veritat té molts colors i que tot es pot defensar amb la paraula i el diàleg», assenyala Bernad. Així mateix, explica que el grup de debat d’enguany prové de titulacions molt diverses, com ara Enginyeria Química, Administració d’Empreses o Infermeria, «la qual cosa enriqueix molt més». En aquest sentit, també destaca que en el grup de l’UJI no sols participa estudiantat de la Comunitat Valenciana, sinó també d’altres comunitats i països. «Moltes vegades l’estudiantat de fora s’apunta per a millorar el valencià i al final són dels millors oradors que tenim perquè tenen molt d’interès», assenyala la professora.

En les últimes tres edicions de la lliga, l’equip de l’UJI ha arribat a la semifinal invicte, és a dir, ha guanyat els quatre debats de la fase prèvia, una trajectòria que els membres de l’equip d’enguany no pensen trencar, per a la qual cosa han invertit moltes hores. «Realitzem molt de treball de documentació i estructuració de la informació per a preparar els debats i quedem tant formalment com informalment moltes vegades», explica Imanol Igual, estudiant del postgrau en Educació en STEAM amb Videojocs i membre de l’equip des de fa tres anys.

Però aquest esforç no sols serveix per a assolir la victòria en la lliga, sinó que també els aporta destreses que els serviran en l’àmbit acadèmic, professional i personal. «En la meua titulació, Periodisme, crec que és molt important saber parlar en públic però, a més, aquesta experiència també et serveix per a obrir la ment i crear forts vincles d’amistat», comenta l’estudianta de l’UJI Mar Polo, que participa per segon any en la lliga. En aquesta línia, Sergi Ortega, estudiant del Doble Grau en Història i Patrimoni i Humanitats i participant en l’equip per primera vegada, afegeix que estar en l’equip de debat és una bona oportunitat perquè «el tipus de destreses que s’hi adquireixen fan falta i són molt importants però normalment no s’estudien».

Tot i que fa mesos que es preparen, l’equip també haurà de superar un dels principals obstacles en aquest tipus de competicions: els nervis, com apunta Sergi Ortega, així com saber fer les preguntes encertades a l’equip rival, assenyala Mar Polo. En qualsevol cas, tots ells s’hauran endut una experiència per a recordar tota la vida que els haurà servit per a «aprendre i treballar en equip alhora que t’ho passes molt bé», afirma Imanol Igual.