La Jaume I presenta el seu perfil internacional

28/07/2017 | SCP

La Universitat Jaume I va aprovar el juliol de 2015 el seu primer Pla d'Internacionalització l'objectiu del qual és presentar una imatge global del perfil internacional de la universitat. Amb aquest pla es mesuren de manera sistemàtica les accions d'internacionalització envers cinc àmbits: institució, docència, investigació, gestió i cooperació, així com tot allò que afecta els tres estaments de la comunitat universitària: estudiantat, professorat i personal d'administració.

Fins a l'acabament del curs 2016/2017, l’UJI ha completat el 83% de les accions previstes en el pla d’internacionalització per al període 2015-2018. El pla està organitzat en dues parts: la Universitat com a institució i les persones que integren la comunitat universitària.

Pel que fa a la institució, l’UJI ha participat activament en diferents xarxes i associacions internacionals; s’han publicat més d’una desena de notícies sobre investigació científica amb repercussió en una cinquantena de publicacions internacionals; s’ha engegat el setembre de 2015 un nou web internacional en anglès que ha rebut al voltant de 6.000 visites, s’ha consolidat el Programa Ambaixadors amb 155 ambaixadors internacionals que han desenvolupat unes 80 activitats de difusió i el programa AlumniSAUJI ha registrat 152 inscripcions internacionals. A més, la universitat ha participat en quatre fires internacionals d’educació superior universitària.

Pel que fa a la docència, la universitat pública de Castelló ha augmentat la docència presencial en anglès i altres llengües estrangeres, arribant a 937 crèdits impartits en anglès, que suposen el 12,39% de l’oferta acadèmica de grau; i en màsters oficials s’imparteixen 819 crèdits en anglès (23,73%). A més, l’UJI compta amb una oferta dirigida a l’estudiantat internacional integrada per deu màsters oficials, dotze màsters propis, onze cursos d’especialització, vuit cursos d’expert i 14 MOOC, en els quals participen uns 2.200 alumnes. Per a facilitar l’accés a l’estudiantat a l’oferta d’estudis internacional, el Servei de Llengües i Terminologia ha organitzat 67 cursos d’espanyol, català, anglès, alemany, francès i italià en què han participat 1.375 alumnes i setze proves de llengües diferents amb més de 700 persones inscrites. Quant a la preparació lingüística especialitzada, s’han impartit al voltant de 200 crèdits d’anglès i altres llengües en graus i màsters oficials, i en assignatures no lingüístiques s’han impartit en anglès o altres llengües estrangeres 775 crèdits en graus i 808 en màsters oficials.

Quant a la investigació, s’han realitzat polítiques actives per a l’increment de projectes d’investigació internacionals finançats que ha donat com a resultat 55 projectes nous. S’han registrat 305 publicacions en coautoria internacional, i s’han firmat 37 nous contractes en empreses estrangeres i internacionals, a més de les 62 tesis doctorals amb la menció de doctorat internacional. Per a promoure la mobilitat de l’estudiantat de doctorat s’han llançat les primeres convocatòries de mobilitat dins del Programa Erasmus+ i estades a Suïssa, Austràlia i els Estats Units, aquestes dues últimes patrocinades per BP Oil.

En l’apartat de gestió s’han identificat els diferents serveis implicats en la internacionalització universitària, i en cooperació l’UJI ha participat en quinze accions de cooperació i codesenvolupament en els anys 2015 i 2106. A més, s’han inclòs en el Codi Ètic de l’UJI els reptes globals de la nova Agenda per al Desenvolupament fonamentada en els Objectius del Mil·leni.

La segona part abasta els tres col·lectius que integren la comunitat universitària: estudiantat, personal docent i investigador i personal d’administració i serveis. En l’apartat d’estudiantat, 318 estudiants han participat en programes de mobilitat internacional i 73 per a fer pràctiques, i s’ha augmentat la formació en llengües estrangeres, amb la participació de 467 estudiants en 36 cursos d’anglès, francès, alemany, italià i portuguès. En el cas del personal docent i investigador, 572 professors i professores han introduït i validat els seus certificats de coneixement de llengües estrangeres, xifra que suposa un 36,78% del total. D’altra banda, 256 tenen acreditat el B2 d’anglès i per tant es troben amb capacitat docent per a impartir docència en anglès, 52 han fet intercanvi docent, 74 estades d’investigació a l’estranger i 16 investigadors procedents d’un altre país s’han incorporat als grups d’investigació i instituts de l’UJI. Pel que fa al personal d’administració i serveis, 261 membres han introduït i validat els seus certificats de coneixements de llengua estrangera acreditats d’un total de 635, i 15 persones han participat en accions d’intercanvi a l'estranger.