Cent vint joves de tot Espanya participen en el Campus Científic de l’UJI

26/07/2017 | SCP

Un total de 120 alumnes de quart d'ESO i primer de batxillerat de tot Espanya han gaudit al llarg del mes de juliol d’estades d'una setmana a la Universitat Jaume I dins del programa de Campus Científics que es desenvolupen per tot l’Estat.

Durant la seua estada al campus castellonenc, l’estudiantat ha participat en nombroses activitats científiques emmarcades en un dels quatre projectes oferits per l’UJI: «Campus hàbitat: projecte educatiu i eficient», «Ciència per a la vida», «La suma de les matemàtiques i la informàtica per a trobar solucions» i «Com la física i la tecnologia millora el nostre entorn», els quals s’han complementat amb diferents activitats lúdiques i d’oci.

En el projecte «Campus hàbitat: projecte educatiu i eficient», l’alumnat ha realitzat pràctiques sobre la millora de la sostenibilitat en els habitatges, tant a nivell de construcció com de la vida diària en aquests espais. Així, els participants han adquirit conceptes tècnics clau sobre certificació energètica, han analitzat el grau de sostenibilitat de materials de construcció i han identificat solucions bioclimàtiques de la casa sostenible éBRICKhouse. A més, també han treballat aspectes relacionats amb els residus que es generen diàriament en les cases.

Pel que fa al programa «Ciència per a la vida», l’estudiantat ha pogut conèixer la seguretat en el laboratori i diferents tècniques i metodologies de recerca relacionades amb els àmbits de la biologia i la química. La síntesi de niló, un jardí químic, l’observació d’intercanvis hídrics, dissolucions químiques o la reducció fotosintètica d’un colorant són alguns dels aspectes que els participants en aquest projecte han treballat als laboratoris.

Els alumnes que s’han decantat pel projecte «La suma de les matemàtiques i la informàtica per a trobar solucions» han experimentat a les aules i laboratoris la importància de la interdisciplinarietat per a millorar la vida, alhora que han pres consciència sobre com afecten els diversos avanços científics i tecnològics a la qualitat de vida. El programa ha inclòs la realització d'un projecte que integrava aspectes com ara la geometria fractal de la natura; el disseny i desenvolupament de videojocs; els robots mòbils o la construcció d’un fanal d’abella tridimensional.

Finalment, en el programa «Com la física i la tecnologia milloren el nostre entorn» els participants han realitzat pràctiques sobre la mecànica del sòlid rígid amb l'estudi d'una catenària i de les transmissions d'engranatge i l'exploració d'una caixa reductora, una caixa del canvi d'automòbil o un tren diferencial. A més, també han realitzat sessions dedicades a la física del moviment i les forces aerodinàmiques i han experimentat amb imants i dispositius electromagnètics a través de dispositius senzills tals com un altaveu, un electroimant o un sistema de transmissió de senyals wifi, i la construcció d'una brúixola i un motor casolà.

Per a tancar cada setmana, l’estudiantat ha dissenyat presentacions per a mostrar els resultats científics de cadascuna de les experiències que han desenvolupat als laboratoris i talleres universitaris.

Els Campus Científics tenen com a objectiu promoure entre els i les joves les vocacions científiques i, per a això, ofereixen als seus participants un contacte directe amb la tasca diària d'investigadors i investigadores en un ambient universitari i multicultural a fi que aquesta acció els ajude a definir en el futur els seus estudis.

Aquest campus científic s'emmarca dins del CampusHàbitat5U «Hàbitat i Territori» i és un dels 16 Campus d'Excel·lència Internacional i Regional que es desenvolupen a escala nacional. Aquesta activitat és una iniciativa de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) i el Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, amb el suport d'Obra Social La Caixa.

Fotografies