El Laboratori de Robòtica Intel·ligent de l’UJI serà un dels tres equips europeus que competiran en l'Amazon Robotics Challenge 2017 a Japó

05/06/2017 | SCP

Per segona vegada, el Laboratori de Robòtica Intel·ligent (RobInLab) de la Universitat Jaume I serà l'únic equip espanyol que participe en la competició internacional patrocinada per l'empresa Amazon amb l'objectiu de fomentar la recerca en manipulació robòtica. L'equip de l’UJI es troba entre els 16 equips de tot el món, tres dels quals són europeus, seleccionats per a participar en l’Amazon Robotics Challenge 2017 (ARC2017), que tindrà lloc a Nagoya (Japó) al mes de juliol juntament amb el congrés RoboCup 2017.

L'equip d'UJI RobInLab haurà de competir contra algunes de les millors institucions tecnològiques del món, com ara el Massachusetts Institute of Technology o les universitats de Princeton, Bonn o Tòquio, i empreses privades com ara Panasonic o Toshiba. Per a això, l'equip de l'UJI compta amb 18 membres entre els quals hi ha enginyers informàtics, dissenyadors industrials i físics. A més dels investigadors del RobinLab, l'equip incorpora estudiants del màster internacional Erasmus Mundus en Robòtica Avançada que es realitza a l’UJI i en el qual es formen estudiants d'enginyeria de tot el món seleccionats per la seua excel·lència.

RobInLab té experiència prèvia en aquest tipus de tasques, ja que va ser l'únic equip espanyol que va participar en la primera edició del repte i ha desenvolupat sistemes com ara l'UJI Librarian Robot. De fet, el Ministeri de Ciència espanyol ha concedit al grup el projecte de recerca «Sistema robòtic per a recollir objectes en magatzems de compres en línia (RoboPicker)», per a avançar en aquesta línia de treball. En el cas de la competició d’Amazon, el professor Ángel del Pobil, director del Laboratori d'Intel·ligència Robòtica, explica que l'interès en la competició no és tant el premi com «l'oportunitat d'abordar una tasca difícil i comparar els nostres mètodes i resultats amb alguns dels millors experts en robòtica del món».

Reptes de l'automatització

L’Amazon Robotics Challenge 2017 (ARC2017) té com a objectiu fomentar la recerca en manipulació robòtica perquè els robots puguen eventualment manejar objectes de forma autònoma als magatzems d’Amazon. Avui dia, cap robot industrial pot reconèixer ni tan sols una petita fracció dels milions d'articles que Amazon ven, i molt menys recollir-los, agarrar-los i moure'ls amb seguretat. La recol·lecció i estiba automàtica i comercialment viable en entorns no estructurats és encara un repte important. L'objectiu declarat d’Amazon és enfortir els llaços entre les comunitats robòtiques industrials i acadèmiques i promoure solucions obertes i compartides a alguns dels grans problemes de l'automatització no estructurada. El repte combina reconeixement d'objectes, reconeixement de poses, planificació d'agafada, manipulació flexible, planificació de moviment, planificació de tasques, execució de tasques i detecció i recuperació d'errors.

Els dos primers desafiaments, abans anomenats Amazon Picking Challenge, es van emmarcar dins del congrés ICRA, celebrat a Seattle el 2015, i la RoboCup 2016, a Leipzig. Aquesta és la tercera edició del repte i s'ha incrementat la complexitat de les tasques: ara, no solament el robot ha de recollir objectes predefinits dels prestatges i guardar-los, sinó que també ha de ser capaç de reconèixer i manipular objectes desconeguts de caixes a prestatgeries i viceversa, provant les capacitats d'adaptació dels robots.

El prototip desenvolupat per l’UJI serà adaptat a partir d'un robot Baxter, de Rethink Robotics, i serà sotmès a un procés d'avaluació, validació i demostració al laboratori de l’UJI que reprodueix les condicions del desafiament. El RobInLab va ser creat al desembre de 1991 i agrupa persones que comparteixen un interès comú: el raonament sobre l'espai, la manipulació, la percepció i el moviment en el marc dels sistemes robòtics, sempre tenint en compte els punts de vista aplicats. La seua missió és investigar els aspectes cognitius de la robòtica, o intel·ligència robòtica, entesa com a intel·ligència encarnada en sistemes robòtics que actuen en el món real.

RoboCup 2017

RobInLab UJI

Altres notícies de l'ESTCE:

Alumnat de l’UJI lliura els prototips de punters adaptats a persones amb paràlisi cerebral a Maset de Frater