22/05/2017 | SCP

•  jornades-recerca-fcs Jornades_Investigacio_FCS_17DLL24_in

FOTO: Damián Llorens

La doctora Anna Lluch, referent en la recerca en càncer de mama, ha destacat els avanços en el desenvolupament de tractaments personalitzats i adaptats a cada pacient que permeten controlar i reduir els efectes secundaris sense perdre eficàcia. La cap del Servei d'Hematologia i Oncologia de l'Hospital Clínic Universitari de València i catedràtica del Departament de Medicina de la Universitat de València va explicar alguns dels principals desenvolupaments aconseguits en la conferència «Nous avanços en el diagnòstic i tractament en el càncer de mama: cap a la medicina personalitzada» que va oferir en el marc de les III Jornades de Recerca per a l’Estudiantat de la Facultat de Ciències de la Salut (FCS) de la Universitat Jaume I.

Durant la seua intervenció, la doctora va exposar la situació actual de la recerca científica pel que fa al càncer de mama. Un dels punts clau de la xarrada va ser la utilització indiscriminada que es realitzava en el passat de la quimioteràpia, un tractament amb nombrosos efectes secundaris. Anna Lluch va explicar que, actualment, existeixen mètodes amb els quals aquests efectes es poden controlar i, a més, personalitzats per a les necessitats de la pacient amb càncer de mama.

La investigadora va destacar la necessitat de conèixer el genoma de les cèl·lules tumorals per a aplicar un tractament correcte a les pacients. Amb açò va exposar els diferents mètodes que apliquen per als tipus de càncer de mama, incidint en el HER2, un dels més comuns i el que compta amb major recerca. Per a aquest tipus de càncer existeix un tractament específic, l’Herceptin, que actua directament sobre les cèl·lules danyades i amb un efecte mínim sobre la pacient, a més del Pertuzumab, que bloqueja doblement el creixement d'aquestes cèl·lules tumorals.

Les III Jornades d’Investigació per a l’Estudiantat de la Facultat de Ciències de la Salut que, en aquesta edició, es van centrar en el tractament interdisciplinari de la malaltia oncològica, van comptar amb la participació de quasi un 40% de l’estudiantat de la FCS i també d'altres titulacions.

En eles jornades, l’estudiantat va presentar els seus treballs científics, amb un total de 42 comunicacions i 49 pòsters. A més, es va celebrar un seminari sobre «Carrera docent i investigadora» per part d’Ismael Rodrigo, cap de l’Oficina de Cooperació en Investigació i Desenvolupament Tecnològic de l’UJI; tallers sobre higiene postural, gestió de conflictes i comunicar males notícies, i una taula d’experts sobre «Abordatge multidisciplinari de la malaltia oncològica» que va comptar amb la participació d’Ana Boldó, cap del Servei d’Obstetrícia i Ginecologia de l’Hospital Universitari de la Plana; Ana Myriam Seva, infermera del Servicio MIN d’Oncología del Hospital Vega Baja, i Pilar Peris, cap de l'Unitat de Psico-Oncologia del Consorci Hospitalari Provincial de Castelló.

Les jornades es van tancar amb un cinefòrum sobre la pel·lícula El Doctor, amb la participació d’Aurora Vicente, de l’Asociación Española Contra el Cáncer.