Alumnat del Grau en Mestre d'Infantil i del Màster en Psicopedagogia de l’UJI exposa les seues accions d'inclusió en la Setmana de la Discapacitat La mostra arreplega el treball conjunt de l’estudiantat amb la Fundació Síndrome de Down

19/12/2016 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Durant la setmana prèvia al dia de la discapacitat, alumnat de quart curs del Grau en Mestre d'Infantil i del Màster en Psicopedagogia juntament amb alumnes de la Fundació Síndrome de Down de Castelló, les famílies i la direcció tècnica d’Asperger Castelló, i l'alumnat i claustre del CEIP Juan Ripollés, han presentat una exposició amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat.

L'exposició pretenia reivindicar la participació, tant escolar, com social i laboral, com a eina essencial per a aconseguir la plena inclusió de les persones amb discapacitat. La mostra s'ha compost de diferents treballs que han organitzat els professors Clara Andrés Roqueta i Javier Julve Soler del Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia de l’UJI, en les assignatures «Trastorns del Desenvolupament (0 a 6 anys)» de quart curs del Grau en Mestre d'Infantil, i «Trastorns i Dificultats del Desenvolupament: Detecció i Prevenció» del Màster en Psicopedagogia.

En l'exposició es podien trobar, d'una banda, els treballs realitzats de forma conjunta entre alumnat de quart curs del Grau en Magisteri d'Infantil i alumnat del curs «Jo em prep@ro», desenvolupat en la Fundació Síndrome de Down de Castelló amb la col·laboració de la Fundació Vodafone Espanya. Aquests treballs s'han realitzat al llarg de diverses sessions de formació desenvolupades a l’UJI. Aquesta activitat, que es du a terme des de fa diversos cursos, té com a objectiu crear un espai d'intercanvi d'experiències vitals entre els alumnes de l’UJI i alumnes de la Fundació, realitzant un recorregut des de l'etapa escolar fins a l'etapa de cerca d'ocupació, que permet abordar conjuntament les pors, expectatives, projectes i inquietuds que els ofereix el futur una vegada han conclòs la formació que estan realitzant. A través d'aquest intercanvi d'experiències s'han anat elaborant uns murals en els quals es reflecteixen, a manera d'«arbres tardorencs», les conclusions obtingudes per cada grup. Aquests mateixos alumnes de quart de grau també han creat cartells informatius de les característiques d'algunes dificultats i trastorns del desenvolupament com ara autisme, dislèxia, síndrome de Rett, etc., mitjançant la creació de protagonistes que emeten frases en primera persona explicant les dificultats però també potencialitats que tenen, i com se'ls pot ajudar en lloc de prejutjar.

D'altra banda, l'exposició també ha comptat amb els treballs realitzats pels alumnes del Màster en Psicopedagogia, que han realitzat uns collages formant les lletres «CAPACITAT» barrejant fotos seues amb fotos proporcionades per usuaris de la Fundació Síndrome de Down Castelló, realitzant les seues activitats i entreteniments preferits. Així, per a les lletres que formen «DIS», els alumnes han realitzat dibuixos i muntatges de «coses impossibles o molt improbables d'aconseguir per a tothom». D'aquesta manera, s'intenta reflectir que tots i totes tenen interessos i entreteniments semblants, i la capacitat i llibertat per a realitzar el que es vulga. I sobretot que, moltes vegades, són els estereotips de la societat els que transformen aquesta capacitat en «dis-capacitat».

Aportació d’Asperger i CEIP Juan Ripollés

L'exposició s'ha completat amb l'aportació realitzada per famílies i la direcció tècnica d'Asperger Castelló i el CEIP Juan Ripollés, que compta amb una Aula de Comunicació i Llenguatge (Aula CyL) amb alumnes amb trastorns de l'espectre autista (TEA). La seua aportació ha volgut compartir tres visions de les persones amb TEA: d'una banda, el de les mateixes famílies que dediquen frases positives als seus fills amb TEA; d'altra banda, i després d'una fase de sensibilització al centre, s'han exposat diferents dibuixos d'alumnes d'infantil i primària del CEIP Juan Ripollés que en les seues aules tenen companys amb TEA («Tots tenim superpoders») i una exposició de les diverses discapacitats representades en diferents marionetes al centre de l'exposició, perquè els espectadors intentaren esbrinar i desxifrar què els ocorre. Finalment, s'ha dedicat un espai a la visió de l'alumne amb TEA demanant l'ajuda i la comprensió del seu professorat.

A més, s'han projectat vuit vídeos relacionats amb la inclusió educativa i social de les persones amb discapacitat, que pretenien sensibilitzar els espectadors i visibilitzar la realitat d'aquestes persones: des del conegut vídeo Academia de especialistas, creando oportunidades (sobre la inserció laboral de les persones amb discapacitat), El universo de Martina (un conte creat per alumnes del Grau de Mestre d'Infantil per a donar a conèixer la síndrome d'Asperger als xiquets/es de 3 a 6 anys), o l'espot per a atraure voluntaris per a l'Associació-Fundació de Dany Cerebral Adquirit de Castelló (ATENEU), realitzat per alumnes del Màster en Psicopedagogia.

Amb aquesta activitat, promoguda pels professors de l'Àrea de Psicologia Evolutiva i de l'Educació de l’UJI, es pretenia donar visibilitat al col·lectiu de persones amb discapacitat des d'una visió inclusiva, en la qual la participació de tots i totes és fonamental per a aconseguir una societat on totes les persones, siga quina siga la seua diversitat funcional, tinguen el seu lloc. Els professors esperen «que siga l'inici de la col·laboració amb diferents col·lectius, centres i associacions de Castelló, que en pròxims anys puguem donar a conèixer més experiències i que l'alumnat de l'UJI participe en la seua organització amb la mateixa implicació que ho ha fet enguany».

 

Altres notícies de la FCHS:

Experts en educació destaquen la necessitat de recuperar la memòria històrica educativa

Els creatius Belén Coca i Rafael Fortis animen l’estudiantat de Publicitat a reinventar la professió

El Grau en Comunicació Audiovisual promou l’emprenedoria entre l’estudiantat

L’UJI commemora la Festivitat de Santa Cecília a ritme de jazz

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions