Experts i representants polítics aposten pel turisme sostenible com a motor de desenvolupament i competitivitat

29/04/2016 | SCP

•  congres-turisme _MG_9956in

Inauguració del congrés. | FOTO: Àlex Pérez

El Congrés Internacional de Turisme Universitat-Empresa va celebrar el 20 i 21 d'abril la  dinovena edició, que va estar dedicada a la «Sostenibilitat en els models actuals de gestió turística». A l'acte d'inauguració van assistir Vicent Climent, rector de l’UJI; Rafael Benavent, president de la Fundació Universitat Jaume I-Empresa; José Luis Breva, president del Consell Social de l’UJI; Amparo Marco, alcaldessa de Castelló; Javier Moliner, president de la Diputació; Francesc Colomer, secretari autonòmic de l’Agència Valenciana de Turisme, i Diego López Olivares, director del congrés.

Climent va subratllar la necessitat de «contribuir des de la universitat a l’impuls del turisme, un dels sectors fonamentals del país, a través de la transferència de coneixement perquè siga més competitiu i no disruptiu». En aquesta línia, López Olivares va destacar la importància d’estudiar els models actuals de gestió turística tenint com a referència la sostenibilitat econòmica, social, mediambiental i cultural perquè les destinacions siguen competitives. «Sense sostenibilitat no hi ha competitivitat. Un pla estratègic que deixe de banda la sostenibilitat està abocat al fracàs segur. La sostenibilitat és un valor en alça», va afirmar.

Per la seua part, Moliner va posar en relleu «la clara vocació turística de la província de Castelló» amb prop de 7 milions de permutes a l’any enregistrades. Així mateix, va assenyalar que «el turisme és la millor oportunitat per a molts dels nostres pobles, però cal fer-lo des de la qualitat i la sostenibilitat». En aquest sentit, va apuntar que el desenvolupament turístic ha de ser una oportunitat per a garantir la sostenibilitat de la destinació perquè implica vertebrar el territori, consolidar la població i mantenir un model sostenible d’equilibri per al futur. Finalment, va fer referència al debat sobre la incorporació de la taxa turística als allotjaments de la Comunitat afirmant que és «un error que ens resta competitivitat».

Sobre aquest tema, Colomer va manifestar que «la taxa no existeix i és un tema que sempre ha sigut recurrent. El que vertaderament existeix i ha polvoritzat la indústria cultural és l’IVA». D’altra banda, va destacar l’aliança fonamental entre l’ens autonòmic i la universitat per al disseny de la política turística, així com la necessitat de «construir col·lectivament un model que no siga aliè a la innovació, la sostenibilitat i la responsabilitat social adaptant i actualitzant el codi ètic mundial del turisme a la nostra geografia». En aquesta línia, també va subratllar la importància de l’empatia social i l’actitud col·lectiva per a ser una terra d’acollida i amfitriona. «El turisme és el treball de molts, però el millor avantatge competitiu és voler ser destinació turística des de la societat, el teixit empresarial, les institucions i els actors públics i privats», va apuntar.

Marco també va advocar per la col·laboració de les administracions públiques, les universitats i els experts per a aconseguir un turisme «sostenible i sostingut en el temps». Així mateix, l’alcaldessa de Castelló va afirmar que «el consistori aposta pel turisme perquè és un element fonamental en la diversificació econòmica, sempre emmarcat en plans estratègics que tinguen la sostenibilitat com a element bàsic».

A continuació, la directora regional europea de l'Organització Mundial del Turisme (OMT), Isabel Garaña, va oferir la conferència inaugural en la qual va explicar els objectius i prioritats de l’agència de les Nacions Unides pel que fa al turisme com a factor de desenvolupament sostenible.

En primer lloc, va destacar que Espanya és el segon país del món en ingressos per turisme i el tercer en entrada de turistes, amb més del 10% de les corresponents a Europa. Així mateix, va posar en relleu la importància del turisme per al creixement econòmic sostenible i la generació d’ocupació, atès que suposa un 10% del PIB mundial i un de cada onze llocs de treball. «El sector del turisme és molt potent i resistent, atès que en les crisis del 2001, 2003 i 2009 ha aconseguit créixer respecte a l’any precedent a aquests episodis. És un gran sector de futur», va apuntar.

Pel que fa a les tendències, va explicar que està previst que el 2030 s’arribe als 1.800 milions de turistes internacionals al món, el que implica un increment del 3,3% a l’any. Això no obstant, va assenyalar que aquestes oportunitats aporten també una responsabilitat que cal gestionar correctament. Així, va apuntar que els dos pilars bàsics són la competitivitat i qualitat i la sostenibilitat i l’ètica.

En aquest sentit, va abordar algunes de les prioritats de treball de l'OMT. Així, va citar en primer lloc els viatges segurs i fluids fomentant l’apertura del règim de visats mitjançant acords interregionals o la implementació de programes de visat electrònic, així com una integració per part de les autoritats de la planificació de la seguretat, «un problema global al qual s’ha de donar resposta, però que no ha de portar a restriccions».

En segon lloc, va fer referència als nous models de negoci i el paper de la tecnologia en la creació de noves comunitats turístiques globals. Sobre aquest tema va apostar per potenciar la tecnologia, però amb una regulació.

Finalment, va destacar la importància d’apostar pel turisme sostenible com a motor del desenvolupament per la seua contribució al creixement econòmic, la creació de llocs de treball, la preservació de l’ambient, la gestió de recursos eficaç, la diversitat cultural, la pau i la comprensió mútua.