Èxit de participació en el Dia del Disseny, la Creativitat i la Tecnologia La jornada, organitzada per La Plantilla Disseny, ha inclòs exposicions, fires, mostres en viu, actuacions musicals i les conferències de l’estudi CuldeSac i Javier Mariscal

31/03/2016 | SCP

•  dia-disseny Dia_dl_Disseny_16DLL25-in

FOTO: Damián Llorens

La Plantilla Disseny, associació d'alumnes i exalumnes de Disseny de l’UJI, ha celebrat el 16 de març la tercera edició del Dia del Disseny, la Creativitat i la Tecnologia, una jornada amb una gran varietat d’activitats culturals i lúdiques relacionades amb els processos creatius i les noves tecnologies que ha tingut una gran participació del públic i s’ha caracteritzat en tot moment per l’ambient festiu.

La jornada ha convertit el vestíbul de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals en un espai on s'ha pogut experimentar amb impressores 3D, robots i videojocs; informar-se sobre associacions creatives i iniciatives emprenedores o conèixer diversos projectes multidisciplinaris desenvolupats a l’UJI, com ara la casa solar éBRICKhouse o els dissenys de monoplaça i motocicleta dels equips UJI Motor Sport i UJI Electric Racing Team. Així mateix, els assistents han pogut gaudir d’una zona d’exposició amb treballs de disseny gràfic, fotografia, disseny de roba, il·lustracions, caricatures, cartells dels 25 anys de l’UJI o projectes d’alumnes presentats a la fira Nude, entre altres.

Les mostres en viu tampoc han faltat en aquesta edició amb exhibició de grafits, tatuatges, talls originals de cabell o una actuació de claqué, tot acompanyat al llarg del dia amb diferents actuacions musicals. A més, en el vessant més acadèmic, s’han celebrat dues conferències sobre el projecte associatiu La Exprimidora (Associació de Dissenyadors i Creatius de Castelló) i sobre l’espai d'experimentació i creativitat d’Espaitec e’Living Lab.

El colofó del Dia del Disseny, la Creativitat i la Tecnologia ha arribat el dijous 17 amb les conferències de l’estudi CuldeSac i Javier Mariscal, organitzades també per La Plantilla Disseny amb la col·laboració del Grup d'Innovació Educativa en Disseny Bàsic i Expressió Tridimensional (GIEDBET), el Grau en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes, la Unitat de Suport Educatiu i l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals. La cita ha desbordat l’aula magna de l’ESTCE de públic interessat a escoltar aquests professionals, ambdós amb una dilatada i reeixida trajectòria en l’àmbit del disseny gràfic i de producte.

Alberto Martínez, de CuldeSac, ha instat els estudiants a «tenir experiències i viatjar a altres països per a conèixer cultures diferents». No obstant això, ha assenyalat que tot aquest talent ha de tornar a Espanya i no quedar-se fora del país.

D’altra banda, Mariscal ha oferit tota una performance sense embuts on ha compartit vivències personals i professionals. Així, ha aconsellat «ser molt curiós, posar passió a allò que fas i jugar, perquè jugar és la manera més humana de pensar». A més, ha assenyalat que és necessari arriscar-se i «llançar-se al penya-segat encara que no sàpigues si hi ha aigua», però també ha afirmat que «cal invertir-hi moltes hores; si no, no s’aconsegueix res». Pel que fa als processos creatius, ha explicat que «són acumulatius, s’ha de ser curiós constantment per a posteriorment posar filtres i quedar-te amb el que t’interessa, per a traure-ho tot després en el teu treball». En aquesta línia, ha afegit que és important identificar el problema per a trobar una solució perquè «no hi ha coses boniques o lletges, sinó coses que et funcionen o no. A vegades, la idea et ve com un eureka, i altres vegades has de donar-li moltes voltes. Això no obstant, cal tenir en compte que els processos de disseny cada vegada es desenvolupen més en equip».