Matemàtics i matemàtiques expliquen a l’estudiantat com es fan les investigacions

15/02/2016 | SCP

•  matematiques investigacio-matematica

Vicent Palmer, catedràtic de Geometria i Topologia. | FOTO: Damián Llorens

Investigadors i investigadores del Departament de Matemàtiques han explicat, durant dues jornades realitzades els dies 1 i 8 de febrer, les principals investigacions que efectuen en les seues àrees de coneixement. L’àlgebra, les dades, les formes, el concret, l’abstracte, els mètodes iteratius, la demostració matemàtica o la dinàmica de fluids computacional han sigut alguns dels temes tractats en l’edició d’enguany.

En la conferència impartida pel professor Vicent Palmer «Lo que la tortuga le dijo a Aquiles. La demostración matemática y un ejemplo hecho en Castellón», el catedràtic de Geometria i Topologia ha explicat com el coneixement matemàtic es desenvolupa «a partir de conjectures arriscades i imaginatives», com deia el filòsof de la ciència i matemàtic Imre Lakatos. Palmer ha usat la paradoxa d’Aquiles i la tortuga per a analitzar com el pensament matemàtic va afrontar aquesta qüestió.

Ha parlat sobre el «principi d’exclusió de monstres», que permet identificar el «lema culpable» en un teorema i, per mitjà de l’especulació i la crítica, millorar la conjectura. A més a més, ha indicat que al començament de l’estudi matemàtic, el cos docent “oculta” aquests monstres per a presentar construccions acabades, però després cal familiaritzar-se amb ells per a «crear noves matemàtiques». El professor ha finalitzat la seua intervenció amb la descripció del teorema del qual és autor amb el professor Vicent Gimeno i en el que es preguntaven sobre com es comportaven les coses compactes quan s'introdueix un espai corbat en un altre espai corbat.

Altres notícies de l'ESTCE:

L’alumnat del Grau en Arquitectura Tècnica coneix les obres de restauració del Castell Vell