Els investigadors i investigadores del mètode Quaderns Freinet comparteixen a l’UJI les últimes dades trobades sobre aquest moviment de renovació pedagògica

14/12/2015 | SCP

•  jornades-freinet Quaderns_Freinet

Reunió a la Biblioteca de l'UJI dins de la XIV Setmana Enric Soler i Godes. | FOTO: Àlex Pérez

Una dotzena d’investigadors i investigadores del mètode Freinet d’ensenyament s’han reunit a la Biblioteca de la Universitat Jaume I de Castelló per a intercanviar dades de les últimes investigacions realitzades en les III Jornades d’investigació entorn dels Quaderns Freinet, dins de les activitats organitzades per la Fundació Càtedra Soler i Godes en la XIV Setmana Enric Soler i Godes.

En la primera intervenció, el mestre i escriptor Alfred Ramos, va presentar les seues últimes investigacions, plasmades en el llibre «Mestres de la impremta. El moviment Freinet valencià (1931-1939)», editat per Publicacions de la Universitat Jaume I dins de la Col·lecció Soler i Godes. Ramos ha explicat al grup d'investigació cronològicament els descobriments més destacats d’aquest moviment de renovació pedagògica, en què van participar destacats mestres de tot el país, però que es va veure truncat per la Guerra Civil i el règim que es va instaurar posteriorment.

La recerca li ha portat també a l’edició d’un vídeo que recull els testimonis de 25 alumnes que van estudiar amb aquest mètode d’ensenyament i li ha permés treure a la llum algunes publicacions amagades en els arxius familiars, per exemple les d’un alumne que se les havia endut a l’altre costat de l’Atlàntic quan va emigrar. A més a més, l’autor ha inclòs altres publicacions dins del llibre que no són freinetistes però que ha volgut destacar en un capítol anomenat periodisme escolar.

La jornada ha continuat amb altres presentacions dels membres del grup sobre el moviment Freinet al País Valencià i l’Estat Espanyol durant la II República.