23/11/2015 | SCP

•  taller-comunicacion cesar-lopez

César López, responsable del Departament de Cultura Científica i de la Innovació de la FECYT. | FOTO: Àlex Pérez

César López, responsable de la Unitat de Foment de la Cultura Científica i de la Innovació de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), ha destacat la importància de la comunicació i la divulgació de la ciència perquè la societat prenga consciència del paper de la recerca com a motor necessari del canvi de model productiu. Així ho ha exposat durant la conferència d'obertura del «Taller de comunicació social de la ciència per a investigadors/es 2015» organitzat per la Universitat Jaume I en el marc de la Setmana de la Ciència.

En la inauguració de la jornada, el vicerector d’Investigació i Doctorat, Antonio Barba Juan, ha coincidit a destacar la necessitat de la comunicació de la ciència per a «rendir comptes a la societat de les recerques finançades amb diners públics però també perquè la ciutadania conega i siga conscient de la importància del que es fa a les universitats». D'altra banda, tant el vicerector com el director del Servei de Comunicació i Publicacions de la UJI, Francisco Fernández Beltrán, han agraït el suport de la FECYT a la divulgació de la ciència, i especialment la col·laboració en el finançament de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació engegada a l’UJI en 2011.

Els investigadors i estudiants participants en el taller han pogut conèixer les accions i projectes de la FECYT en matèria de promoció de la cultura científica i la divulgació. Al respecte, César López ha exposat algunes de les principals accions de la FECYT, entre les quals es troben la convocatòria nacional d'ajudes públiques per al foment de la cultura científica i de la innovació o l'estudi de percepció social de la ciència. Respecte a les últimes dades d'aquest estudi, López ha destacat l'increment de l'interès per la ciència de la ciutadania i la importància de la Wikipedia i les xarxes socials com a font d'informació científica. L'estudi mostra una important bretxa de gènere, de manera que l'interès per la ciència pràcticament és el doble en els homes que en les dones en totes les franges d'edats. «Hem de treballar perquè es reduïsca aquesta bretxa i cal veure què línies d'actuació són les millors», ha assenyalat López, ressaltant entre aquestes línies la importància de visibilitzar a les investigadores.

César López ha animat als participants en el taller a participar en el concurs de monòlegs científics Famelab impulsat a Espanya per la FECYT. «Tots els que participen diuen que és una experiència excepcional i suposa una oportunitat de formar-se en tècniques teatrals i d'expressió», explica López, ressaltant que molts dels que han participat en el festival han seguit participant en accions de divulgació de la ciència com ara col·laboracions en mitjans de comunicació o en la companyia teatral The Big Van Theory sorgida a través d'aquesta iniciativa.

Uns altres dels projectes exposats pel responsable de FECYT han sigut el concurs de fotografia Fotociencia i els projectes que cerquen involucrar a joves i xiquets com ara els campus científics d'estiu, en els que cada any participen prop de 2.000 joves, els campaments d'estiu en el MUNCYT (Museu Nacional de Ciència i Tecnologia) o el Finde Científico. López ha fet així mateix referencia al camió Movilab que està recorrent la geografia espanyola i que aquests dies es troba a Vila-real amb motiu de la Setmana de la Ciència. El responsable de la Unitat de Foment de la Cultura Científica i de la Innovació de la FECYT ha destacat així mateix l'èxit a nivell comunicatiu que està suposant l'agència de notícies científiques SINC.

La primera jornada del taller s'ha completat amb la conferencia «Ciència i societat: claus per a un diàleg necessari» a càrrec de Francisco Fernández Beltrán, director del Servei de Comunicació i Publicacions de l’UJI. La segona sessió tindrà lloc el dijous 26 de novembre i inclourà tallers de radio i de televisió. La Setmana de la Ciència 2015 compta amb la col·laboració de BP Oil i la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) de l’UJI, unitat recolzada per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), l'Aula Dávalos Fletcher, Facsa i Iproma.

Setmana de la Ciència 2015

Altres notícies d'investigació:

El rector, el president de la Generalitat i l’alcalde de Vila-real inauguren la Setmana de la Ciència de Vila-real

«Pint of Science» arribarà a Castelló en 2016 de la mà d'investigadors de l’UJI

El grup SOGRES-MF desenvolupa el Projecte Smart de l'H2020 de la Unió Europea

REMEB es presenta en Infoday Regional H2020 sobre el clima com una opció ecosostenible en el tractament d'aigües